انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۱)

با ژونگ ژونگ و هوآهوآ آشنا شوید؛ میمون‌های سالمی که اولین نخستی‌های کلون شده از طریق روشی دالی هستند.


۱۹ – ۲۶ ژانویه‌ی ۲۰۱۸


اولین میمون‌های کلون شده با روش ‘دالی’ به دنیا آمدند

این استخوان فک، قدیمی‌ترین اثر گونه‌ی ما در خارج از آفریقاست

فسیل استخوان فکی که در اسرائیل پیدا شده است. این یافته پیشنهاد می‌کند که گونه‌ی ما ۵۰,۰۰۰ سال پیش‌تر از چیزی که قبلاً تصور می‌کردیم از آفریقا مهاجرت کرده است. (Gerhard Weber؛ دانشگاه وین)
فسیل استخوان فکی که در اسرائیل پیدا شده است. این یافته پیشنهاد می‌کند که گونه‌ی ما ۵۰,۰۰۰ سال پیش‌تر از چیزی که قبلاً تصور می‌کردیم از آفریقا مهاجرت کرده است. (Gerhard Weber؛ دانشگاه وین)

در غار مخروبه‌ی سراشیبی غربی کوه کارمِل در اسرائیل، محققان مؤفق به کشف استخوان فک انسانی باستانی شده‌اند. این انسان، شاید یکی از اولین اعضای مدرن گونه‌ی ما باشد که آفریقا را ترک کرده‌اند. این جا، درون غاری در کرانه‌ی مدیترانه، انسان‌های باستانی تخم لاک‌پشت و شترمرغ طبخ می‌کردند و با سنگ چخماق ابزار سنگی می‌ساختند. اگر قدمت ۱۷۷,۰۰۰ تا ۱۹۴,۰۰۰ سال برای این استخوان درست تخمین زده شده باشد، به آن معناست که انسان‌ مدرن ۴۰,۰۰۰ سال پیش‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم آفریقا را ترک کرده‌ است.

چگونه خروس‌ها از صدای کرکننده‌ی خودشان در امانند؟

Pexels
Pexels

بانگ خروس به قدری بلند است که اگر خیلی نزدیک به آن بایستید، امکان کر شدن هم وجود دارد. پس با این وجود خودشان چطور این صدای انکرالاصوات را تحمل می‌کنند؟ بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، وقتی منقار یک پرنده کاملاً باز است، مثل وقتی که بانگ صبحگاهی برداشته، یک چهارم کانال گوشش کاملاً بسته شده و بافت نرم ۵۰ درصد پرده‌ی گوش را می‌پوشاند. این به آن معناست که خروس‌ها نمی‌توانند صدای واقعی خودشان را بشنوند، و احتمالاً یکی از عوامل مردم‌آزاری صبحگاهی آن‌ها همین است!

فیزیکدانان برای ساخت لیزرهایی آماده می‌شوند که می‌تواند حتی فضای خالی را بشکافد

لیزری در شانگهای

فیزیکدانان چینی با قدرتمندترین لیزرهای که جهان به خود دیده، این هفته خبرساز شدند. در سال ۲۰۱۶، لیزر آن‌ها (Shanghai Superintense Ultrafast Laser Facility) به قدرت بی‌سابقه‌ی ۵.۳ میلیون میلیارد وات دست یافت. دانشمندان در حال بهبود عملکرد این لیزر هستند و هدفشان این است تا پایان امسال، با لیزری هزار برابر قوی‌تر از هر شبکه‌ی الکتریکی ترکیبی که در جهان هست، رکورد خودشان را بشکنند.

ساعت آخرالزمان دو دقیقه به نیمه‌شب نزدیک شد!

دانشمندان لاورنس کراوس (چپ)، رابرت روسنر (وسط) و متخصص امور بین‌المللی، شارون اسکواسونی (راست) از به‌روزرسانی ساعت آخرالزمان رونمایی کردند. این ساعت از سال 1947 توسط the Atomic Scientists به‌روزرسانی می‌شود.
دانشمندان لاورنس کراوس (چپ)، رابرت روسنر (وسط) و متخصص امور بین‌المللی، شارون اسکواسونی (راست) از به‌روزرسانی ساعت آخرالزمان رونمایی کردند. این ساعت از سال ۱۹۴۷ توسط the Atomic Scientists به‌روزرسانی می‌شود. (Thom Wolf/Bulletin of Atomic Scientists)

هفته‌ی گذشته The Bulletin of the Atomic Scientists اعلام کرد که ساعت آخرالزمان خود را به دو دقیقه پیش از نیمه‌شب کشیده؛ یعنی ۳۰ ثانیه نزدیک‌تر از سال گذشته، و نزدیک‌تر از هر زمانی به نابودی، از زمان اولین آزمایش بمب هیدروژنی در سال ۱۹۵۲. آزمایش‌های موشکی و اتمی اخیر کره‌ی شمالی و فقدان گفتگوی سازنده درمورد تغییرات اقلیمی از دلایل این کار به شمار می‌رود.

شاید دوپامین وجه اجتماعی انسان را به او داده؛ خصوصیتی که دیگر کَپی‌ها در آن ضعیف اند

شامپانزه‌های نر خشونت خود را با به نمایش گذاشتن دندان نیش بزرگ‌شان نشان می‌دهند؛ بر خلاف انسان‌ها که هنگام لبخند زدن دندان نیش کوچک‌شان معلوم می‌شود.
شامپانزه‌های نر خشونت خود را با به نمایش گذاشتن دندان نیش بزرگ‌شان نشان می‌دهند؛ بر خلاف انسان‌ها که هنگام لبخند زدن دندان نیش کوچک‌شان معلوم می‌شود. (Sergey Uryadnikov/shutterstock.com)

انسان‌ها نهایت جانوران اجتماعی هستند؛ با توانایی پیوند با جفت‌شان، ارتباط گرفتن از طریق زبان، و گفتگوهای کوتاه در یک اتوبوسی شلوغ. مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که تکامل هوش اجتماعی منحصر به فرد ما، شاید به عنوان محصول ابتدائی نوعی ماده‌ی شیمیایی در مغز باشد؛ مخصوصاً انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین و دوپامین.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید