انتشار این مقاله


مصرف ماریجوانا از احتمال حاملگی نمی کاهد

بر اساس مطالعه‌ای جدید ، به نظر نمی‌رسد که مصرف ماریجوانا – چه در زنان و چه در مردان – از شانس بچه دار شدن یک زوج بکاهد.

بر اساس مطالعه‌ای جدید توسط محققان دانشگاه بهداشت عمومی بوستون (BUSPH)، به نظر نمی‌رسد که مصرف ماریجوانا – چه در زنان و چه در مردان – از شانس بچه دار شدن یک زوج بکاهد.

این مطالعه که در مجله‌ی (Epidemiology and Community Health (JECH منتشر شده، برای اولین بار ارتباط بین باروری – میانگین احتمال لقاح در هر چرخه – و مصرف ماریجوانا را بررسی کرده است.

نزدیک ۱۵ درصد زوج ها ناباروری را تجربه می‌کنند. ناباروری سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار برای سیستم سلامت آمریکا هزینه ایجاد می‌کند و به این ترتیب شناسایی ریسک فاکتورهای قابل پیشگیری ناباروری، شامل مصرف داروهای روانگردان، از لحاظ بهداشت عمومی دارای اهمیت است. ماریجوانا یکی از مواد روانگردان پرمصرف در میان مردم در سن باروری است. مطالعات قبلی اثرات مصرف ماریجوانا را بر هورمون‌های دخیل در تولید مثل و کیفیت مایع منی مورد بررسی قرار داده‌اند و به نتایج مغایری دست یافته‌اند.


مقاله مرتبط: ماریجوانا و ارتباط آن با روان‌پریشی


لورن وایز، استاد اپیدمیولوژی، می‌گوید: با توجه به افزایش تعداد ایالت‌های امریکا که در انها مصرف ماریجوانای روانگردان قانونی شده است، ما اندیشیدیم که این یک فرصت مناسب برای تحقیق در مورد ارتباط میان مصرف ماریجوانا و باروری است.

در “مطالعه‌ی آنلاین بارداری” (PRESTO)، سایتی بر اساس مطالعه‌ی کوهورت اینده‌نگر در زوج‌های شمال آمریکا، محققان ۴۱۹۴ زن در سنین ۲۱ تا ۴۵ سالگی را که در آمریکا یا کانادا زندگی می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه بویژه زنانی را مورد هدف قرار داد که رابطه‌ای ثابت داشتند و داروهای ضدحاملگی مصرف نمی‌کردند یا تحت درمان باروری نبودند. به شرکت‌کنندگان زن این فرصت داده شد تا همسرانشان را به شرکت در مطالعه دعوت کنند؛ ۱۱۲۵ نفر از همسران شرکت کردند.

محققان متوجه شدند که در طی دوران مطالعه، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، حدود ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان زن و ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان مرد مصرف ماریجوانا را در دو ماه قبل از اتمام خط اصلی بررسی گزارش کردند. ۱۲ چرخه بعد از پیگیری، احتمال لقاح میان زوج‌هایی که ماریجوانا مصرف کرده بودند و زوج‌هایی که مصرف نکرده بودند، برابر بود.


مقاله مرتبط: كشف استروژن افق‌های روشنی در حل مشکلات باروری ترسیم کرد


محققان بر روی پرسش‌های مربوط به باقی ماندن اثرات مصرف ماریجوانا پافشاری کردند. برای مثال، آنها می‌گویند، دسته‌بندی درست افراد براساس میزان ماریجوانای مصرفی، بویژه زمانی که بر روی اطلاعات گزارش شده توسط خود افراد تکیه می‌شود، سخت است.

محققان می‌گویند مطالعات آینده با اطلاعات مختص‌به‌روز از مصرف ماریجوانا، احتمالا بهتر بتوانند اثرات حاد و مزمن مصرف ماریجوانا را مشخص بکنند، و وابستگی یا عدم وابستگی اثرات به سایر فاکتورها را ارزیابی کنند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید