انتشار این مقاله


کیفیت خواب کودکان می‌تواند عادات غذایی و وزن‌شان را تحت تأثیر قرار دهد

چاقی در دوران کودکی اغلب منجر به چاقی در دوران بزرگسالی می‌شود که باعث می‌شود آن‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی در بزرگسالان قرار گیرند.

با توجه به داده‌های ارائه شده در انجمن تحقیقات سرطان و تحقیقات ویژه‌‌ی چاقی و سرطان آمریکا تعدادی از شاخص‌های کیفیت پایین خواب با شاخص‌های وزن زیاد در کودکان همراه بود.

طبق آمار اخیر مرکز کنترل سرطان و پیشگیری بیماری‌ها، تقریبا یک نفر از هر ۵ کودک در سنین ۶ تا ۱۹ سالگی چاق هستند. درصد کودکان مبتلا به چاقی در ایالات متحده از دهه‌ی ۱۹۷۰ بیش از سه برابر شده است که اثرات فوری و طولانی مدت قابل توجهی دارد.
مسئول نویسندگان Bernard Fuemmeler، استاد و عضو هیئت مدیره‌ی پیشگیری و کنترل سرطان در مرکز سرطان Commonwealth University’s Massey ویرجینیا، می‌گوید:

چاقی در دوران کودکی اغلب منجر به چاقی در دوران بزرگسالی می‌شود که باعث می‌شود آن‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی در بزرگسالان قرار گیرند.

Fuemmeler توضیح می‌دهد که تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که الگو‌های خواب نقش مهمی در چاقی دوران بزرگسالی ایفا می‌کند اما بیشتر تحقیقاتی که ارتباط بین خواب و چاقی در کودکان را بررسی می‌کنند، به جای تأثیر کیفیت خواب یا الگوهای شبانه روزی بر رفتار غذایی و وزن بر مدت زمان خواب تمرکز دارند.

در این مقاله Fuemmeler و همکارانش ۱۲۰ کودک را که مادرانشان در مطالعات اپی‌ژنتیک، پروژه‌ای که به طور فدرال تأمین مالی می‌شود و چگونگی تأثیر اثرات زیست محیطی و تغذیه بر روی نحوه‌ی کار ژن را قبل از تولد و در دوران کودکی بررسی می‌کند، ثبت نام کردند. میانگین سن این کودکان ۸ سال بود.

محققان سن، جنسیت، نژاد و آموزش مادران را به عنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کنترل کردند. برای پیگیری چرخه‌‌ی خواب و بیداری، کودکان به مدت ۵ روز ۲۴ ساعته به طور مداوم شتاب‌سنج پوشیدند. برای ارزیابی عادات غذایی، کودکان «خوردن در غیاب آزمون گرسنگی» را تکمیل کردند. بچه‌ها زمان خوردن غذا و زمانی را که سیر بودند را گزارش کردند. سپس محققان پس از بررسی دقیق، میزان مواد غذایی را که آن‌ها مصرف نمودند؛ پیگیری کردند.


مقالۀ مرتبط: چاقی کودکان


محققان دریافتند:

  • مدت زمان خواب در ساعات اندازه گیری شده با یک BMI z-score بالاتر ( شاخص تنظیم وزن بدن برای سن و جنسیت) همراه بود. هر ساعت اضافی خواب با کاهش ۰.۱۳ BMI z-score همراه با کاهش ۱.۲۹ سانتی‌متر در اندازه دور کمر، همراه بود.
  •  ریتم فعالیت‌های استراحت بیشتر و افزایش تنوع روزانه، اندازه‌گیری فرکانس و میزان تغییر از حالت خواب به فعالیت نیز با افزایش دور کمر همراه بود.
  •  شروع اولیه فعال‌ترین دوره‌ در طول روز، فعالیت روزانه با مصرف کالری بیشتر از زمانی بود که کودکان به نقطه‌ی سیری رسیده بودند.

Fuemmeler گفت نتایج مطالعات نشان می‌دهد که با اینکه طول خواب مهم است اما بررسی مارکرهای کیفیت خواب نیز می‌تواند در طراحی برنامه‌های جلوگیری از چاقی کودکان مفید باشد.
وی در ادامه گفت:

امروزه بسیاری از کودکان خواب کافی ندارند. تعدادی وسایل مختل کننده‌‌ی حواس مانند وجود تلویزیون در اتاق خواب، وجود دارد که منجر به قطع خواب می‌شود. این مورد با گذشت زمان می‌تواند یک عامل خطر برای چاقی باشد. به نظر من به علت ارتباط قوی میان چاقی و بسیاری از سرطان‌ها، پیشگیری از چاقی کودکان به نوعی جلوگیری از سرطان است.

Fuemmeler اضافه کرد که با اینکه تحقیقات بیشتری لازم است تا بیشتر در مورد اینکه چگونه کیفیت پایین خواب وزن را تحت تأثیر قرار می‌دهد مطالعه انجام شود، خانواده‌ها باید از دستورالعمل‌هایی که توسط آکادمی آمریکایی کودکان ارائه شده است، بهره‌مند شوند.

محدودیت اولیه‌ی این مطالعه این است که داده‌های مربوط به آینده را که می‌تواند به محققان در خصوص اینکه آیا کیفیت خواب بر وزن تأثیر می‌گذارد یا میزان وزن بر کیفیت خواب، کمک کند؛ شامل نمی‌شود. Fuemmeler اظهار دارد که این داده ها در مطالعات آتی اعمال خواهند شد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید