انتشار این مقاله


کشف پروتئینی که عامل متاستاز سرطان سینه است

محققان پروتئینی را که به متاستاز سرطان سینه کمک می کند، یافتند

مطالعه ی جدیدی که در ژورنال Oncogene منتشر شده است،پروتئینی را که باعث متاستاز سرطان سینه می شود معرفی می کند. این یافته ها ممکن است سبب کشف روش های درمانی جدید برای درمان سرطان سینه تهاجمی شوند.

متاستاز سرطان سینه
سرطان سینه (که در اینجا زیر میکروسکوپ نشان داده شده) برای متاستاز نیاز به نوع خاصی از پروتئین ها دارد. این پروتئین در این مطالعه جدید کشف شده است.

علی رغم کمپین های عمومی که جهت آگاه سازی مردم صورت گرفته و پیشرفت های علم پزشکی، سرطان سینه بعد از سرطان ریه ،دومین سرطانی است که باعث مرگ و میر در زنان می شود. علت مرگ در سرطان سینه متاستاز یا گسترش سرطان از تومور اولیه به سایر بدن است. بین ۶ تا ۱۰ درصد سرطان های سینه ای که در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شوند متاستاتیک هستند. مطالعات جدید ما را به درک علت وقوع متاستاز و آنچه که ما می توانیم برای توقف متاستاز انجام دهیم نزدیک تر می کنند. دکتر Ainhoa Mielgo از دپارتمان مطالعات سرطان دانشگاه لیورپول انگلستان سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشته است.


مقاله مرتبط: مکانیسم پیشگیری از سرطان سینه‌ ی تهاجمی


 هورمون های IGF (فاکتور رشد شبه انسولینی) باعث پیشرفت و گسترش تومور میشوند.

برای درک بهتر متاستاز سرطان سینه، دکتر Mielgo و تیمش به مطالعه ی نحوه اثر گروهی از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژ روی گسترش سرطان سینه پرداختند. ماکروفاژها به فراوانی در اطراف تومور یافت می شوند و می توانند باعث توقف یا گسترش بیشتر سرطان سینه شوند. محققان با استفاده از آزمایشات خطوط سلولی (cell line) به چگونگی اثر ماکروفاژها در فعال کردن متاستاز سرطان سینه پرداختند.

آن ها در این مطالعه از نتایج آزمایشات پیشین بهره جستند. براساس تحقیقات قبلی مشخص شده که ماکروفاژ ها در انواع خاصی از سرطان ها حامل مقدار زیادی IGF (فاکتور های رشد شبه انسولینی) هستند. IGF ها هورمون های محرک رشد محسوب می شوند. IGF-1 و IGF-2 به طور طبیعی در خون ما هستند. بر اساس مطالعه جدید تومور های سرطان سینه نیز حامل IGF-1 و IGF-2 هستند که به رشد آن ها کمک می کند. به طور مشخص ماکروفاژها حامل مقادیر زیادی از این هورمون ها هستند که باعث متاستاز این سرطان به ریه ها می شود.

دکتر Mielgo و تیمش بیماران مبتلا به سرطان سینه را مطالعه کردند. گیرنده های IGF در ۷۵ درصد از آنها بسیار فعال بودند. بالا بودن فعالیت این رسپتورها با فراوانی ماکروفاژها و میزان پیشرفتگی تومور در ارتباط بود. به علاوه فعالیت رسپتورهای انسولین/IGF-1 در بیماران مبتلا به سرطان سینه تهاجمی به ۸۷ درصد افزایش یافته بود.


مقاله مرتبط: آیا داروی موثری برای سرطان سینه‌ی تهاجمی وجود دارد؟


داروهای مسدودکننده IGF ممکن است باعث توقف متاستاز سرطان سینه شود.

محققان میزان IGF موش ها را کاهش دادند و این مداخله ی درمانی با پاکلیتاکسل (Paclitaxel) ترکیب شد. پاکلیتاکسل یک داروی شیمی درمانی رایج در درمان سرطان های سینه تهاجمی است. آنها نتایج این روش جدید ترکیبی را با روشی که تنها از پاکلیتاکسل استفاده می شود، مقایسه کردند. مداخلات ترکیبی باعث کاهش چشمگیر تکثیر تومور ها و متاستاز آنها به ریه شده بود.

روش درمانی جدید که ترکیبی از پاکلیتاکسل و مسدود کننده های IGF است می تواند درآینده به بهبود سرطان های سینه تهاجمی و متاستاتیک کمک کند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید