انتشار این مقاله


به نظر می‌رسد دانشمندان به درمان قطعی آلرژی دست یافته‌اند!

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها شخصی هستید که آلرژی را تحمل می‌کنند، می‌دانید که گاهی اوقات حتی آنتی‌هیستامین‌ها نیز کارساز نیستند.

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها شخصی هستید که آلرژی را تحمل می‌کنند، می‌دانید که گاهی اوقات حتی آنتی‌هیستامین‌ها نیز کارساز نیستند. محققان همواره به دنبال درمان موثرتری برای آلرژی بوده‌اند و اکنون نوع خاصی از آنتی‌بادی را کشف کرده‌اند که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را پیش از شروع متوقف کند.
واکنش آلرژیک پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی به ذراتی است که به طور معمول بی خطر هستند، از آلرژی به پروتئین‌های بزاق گربه گرفته تا آلرژی مرگبار بادام زمینی!


مقاله مرتبط: ۵ راه طبیعی برای درمان آلرژی


زمانیکه بدن در معرض ماده‌ی آلرژن قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی نوع خاصی از آنتی‌بادی به نام ایمنوگلوبین E (IgE) را به میزان بیش از حد تولید می‌کند.  IgE یک ملکول بزرگِ Yشکل است که به سلول‌های ایمنیِ آزادکننده‌ی ماده‌ی شیمیایی، متصل می‌شود. این مواد شیمیایی، به خصوص هیستامین، سبب ایجاد علائم آزاردهنده‌ی آلرژی می‌شوند. قرص‌های آلرژی معمولا این مواد شیمیایی یا گیرنده‌های آن‌ها را هدف قرار می‌دهند و سبب کاهش علائم آلرژی می‌شوند. اما اگر خود IgE را هدف قرار دهیم، می‌توانیم از همان ابتدا مانع از رخ دادن واکنش‌های آلرژیک شویم.
تیمی از دانشمندان در دانشگاه Aarhus مکانیسمی را کشف کرده‌اند که بوسیله‌ی آنتی‌بادی ضد IgE این عمل را ممکن می‌کند. این آنتی‌بادی جدید که «۰۲۶ sdab» نام گرفته است اولین بار از لاماها به دست آمده است و با محدوده‌ای از ملکول‌ها که در گونه‌های شتر و ماهی‌های غضروفی کشف شده است، یکسان می‌باشد.

۰۲۶ sdab مانع از اتصال IgE به گیرنده‌های CD23 و FceRI شده و واکنش‌های آلرژیک را قبل از شروع متوقف می‌کند. زمانیکه IgE روی سلول‌ها ایمنی حذف شود دیگر اهمیتی ندارد که بدن تا چه اندازه ملکول‌های IgE اختصاصی برای آلرژن‌ها تولید می‌کند؛ با حذف ماده‌ی آغازکننده‌ی واکنش، .اکنش‌های آلرژیک و علائم آن رخ نخواهند داد.

با وجود اینکه این آنتی‌بادی هنوز در آزمایش‌های بالینی امتحان نشده است، تیم عملکرد آنتی‌بادی را روی نمونه‌های خون گرفته شده از افراد آلرژیک به گرده درخت توس و سم حشره آزمایش کرده است. تنها در عرض ۱۵ دقیقه، ۰۲۶ sdab سطح IgE را به اندازه‌ی ۳۰ درصد کاهش داد و با گذشت زمان، سطح IgE بیشتر کاهش یافت. Nick Laursen، زیست‌شناس ملکولی و یکی از اعضای تیم، گفت:

هم اکنون ما مکانیسم کامل عملکرد آنتی‌بادی برای جلوگیری از اتصال IgE به گیرنده‌ها را می‌دانیم. بدین ترتیب می‌توانیم استراتژی‌های درمانی کاملا جدیدی را برای آینده تجسم کنیم.

درحال حاضر تنها یک نوع درمان ضد IgE به نام امالیزوماب (omalizumab) در دسترس عموم قرار دارد که در بیش از ۹۰ کشور برای درمان آسم شدید استفاده می‌شود؛ اما این درمان همیشه موثر نیست.
۰۲۶ sdab بسیار کوچکتر از آنتی‌بادی موجود بوده و تولید آن آسانتر است. ۰۲۶ sdab نیمه‌عمر بیشتری دارد بنابراین نیازی نیست که همانند امالیزوماب تزریق شود.

همچنان راه زیادی برای در دسترس قرار گرفتن این درمان وجود دارد و این آنتی‌بادی باید تحت آزمایش‌های بسیاری از جمله تست بی‌خطر بودن، قرار گیرد. اما با این وجود یافته‌های تیم پنجره‌ی جدیدی برای کشف آنتی‌بادی‌های مشابه می‌باشد و پیشرفت داروهای ضدآلرژی و آسم را سرعت می‌بخشد.


مقاله مرتبط: سرطان، بیماری‌های عفونی و خودایمنی در سال ۲۰۱۸: آیا در این نبرد پیروز خواهیم شد؟


مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید