انتشار این مقاله


امگا۳ هایی که از ماهی گرفته می‌شود برای پیشگیری از سرطان سینه موثرتر است

امگا۳ های دریایی موثر تر از انواع گیاهی آنها در پیشگیری از سرطان سینه هستند.

افزایش مصرف اسید های چرب امگا۳ می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. مطالعات جدید نشان می دهند که انواع خاصی از امگا۳ ها موثر تر از بقیه هستند.

پیشگیری از سرطان سینه
در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، امگا۳ های گرفته شده از ماهی ها موثرتر از نوع گیاهی آنهاست.

بر اساس یافته های محققان دانشگاه گوئلف در انتاریو کانادا، اسید های چرب امگا۳ مشتق شده از روغن ماهی حدود ۸ برابر بیشتر از امگا۳ های گرفته شده از روغن های گیاهی در جلوگیری از متاستاز سرطان سینه تهاجمی موثرند. این یافته ها در  Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است.

بعد از سرطان پوست، سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان ایالات متحده است. پیش بینی می شود که حدود ۲۶۶,۱۲۰ مورد جدید ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در ایالات متحده تشخیص داده شود. امسال حدود ۴۰,۹۲۰ خانم بر اثر ابتلابه این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.


مقاله مرتبط: کشف پروتئینی که عامل متاستاز سرطان سینه است


یکی از شدید ترین نوع های سرطان سینه تهاجمی، سرطان سینه HER2-مثبت است. در این نوع سرطان تومورهای سینه ای مقادیر زیادی پروتئین گیرنده انسانی فاکتور رشد اپیدرمی۲ (HER2) دارند. این پروتئین باعث رشد بیشتر سلول های سرطانی می شود. حدود ۲۵درصد از سرطان های سینه HER2مثبت هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که اسید های چرب امگا۳ از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می کنند. اما آیا انواع خاصی از امگا۳ ها موثرتر از بقیه هستند؟ پروفسور ما و همکارانش به این پرسش پاسخ می دهند.

EPA , DHA در کاهش رشد تومور بسیار موثرند

دو نوع اسیدچرب امگا۳ در روغن ماهی یافت می شود. : یکی ایکوزاپنتانوییک اسید(Eicosapentaenoic acid یا EPA)
است و دیگری دوکوزاهگزانوئیک اسید(Docosahexaenoic acid یا DHA) است. نوع سوم امگا۳ که نوع گیاهی آن است ، لینولئیک اسید یا ALA نام دارد که در سویا ، روغن کانولا و گیاه کتان یافت می شود.

برای انجام این مطالعه پروفسور ما وهمکارانش اثر این سه نوع امگا۳ را روی موش هایی که به سرطان سینه HER2-مثبت مبتلاشده بودند، بررسی کردند. این موش ها از ابتدای تولد برای ابتلا به این نوع سرطان پرورش یافتند. شواهد نشان میدادند که هر سه نوع امگا۳ (چه گیاهی و چه از منایع دریایی) در پیشگیری از سرطان سینه موثر هستند. اما پروفسورما و تیمش میخواستند بداند کدام یک موثرترند.

به هرکدام از موش ها از همان پیش از تولد نوع خاصی از امگا۳ داده شد. این کار باعث میشد دانشمندان بتوانند درک بهتری از نحوه اثر اسیدهای چرب در ابتلا به تومور داشته باشند. براساس یافته های این محققان مشخص شد که موش هایی که به آن ها امگا۳ های گرفته شده از روغن ماهی(EPA و DHA) داده شده بود، ۶۰-۷۰ درصد کاهش اندازه تومور داشتند. همچنین تعداد تومور های سینه ۳۰ درصد کاهش یافته بود. در حالی که همان مقدار از امگا۳های گیاهی (ALA) همان تاثیر را نداشتند. برای اینکه نتایج مشابهی حاصل شود باید به موش ها مقادیر بیشتری از ALA داده می شد. در مجموع محققان به این نتیجه رسیدند که EPA و DHA هشت برابر موثر تر از ALA در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه هستند.


مقاله مرتبط: دانستنی‌هایی در رابطه با امگا-۳


در هفته ۲ الی ۳ بار ماهی بخورید

اسیدهای چرب امگا۳ ژنهای خاصی را فعال می کنند که به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند و راههایی که مسئول رشد تومور هستند را غیرفعال می کند. بدین ترتیب از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می کند. EPA و DHA بهترین نوع از این اسیدهای چرب امگا۳ برای پیشگیری از سرطان سینه می باشند. خانم ها می توانند با مصرف دو الی سه بار ماهی پرچرب (مثل ماهی سالمون، تونا و قزل آلا) مقادیر مناسبی EPA و DHA دریافت کنند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید