انتشار این مقاله


درمان سرطان سینه: دانشمندان راه جدیدی برای درمان سرطان‌های مقاوم به درمان یافته‌اند

محققان راهی یافته اند که انرژی سلول های سرطان سینه را می گیرد و بنابراین از رشد آنها جلوگیری می کند.

محققان راهی یافته اند که انرژی سلول های سرطان سینه را می گیرد و بنابراین از رشد آنها جلوگیری می شود. این یافته ها ممکن است روزی باعث پیدا شدن راهی برای درمان سرطان سینه ی مقاوم به درمان شود.

درمان سرطان سینه
سلول های سرطانی برای گسترش یافتن نیاز به تولید انرژی در هسته های خود دارند. مطالعات جدید راهی یافته اند که سلول های سرطانی را از انجام این کار باز می دارد.

طبق آمار های انجمن سرطان آمریکا (ACS) حدود دو سوم سرطان ها از هورمون ها انرژی می گیرند. سلول های سرطان سینه دارای پروتئینی هستند که برای هورمون ها گیرنده محسوب می شوند و از استروژن یا پروژسترون تغذیه می کنند. این هورمون ها به گسترش سرطان کمک می کنند. هدف هورمون درمانی جلوگیری از گسترش سرطان یا درمان آن با مسدود کردن گیرنده های هورمون هاست. اما این داروهای مسدودکننده ی گیرنده ی هورمون ها عوارض جانبی زیادی دارند یا اینکه به طور کامل موثر نیستند زیرا سلول های سرطانی راه جدیدی برای گسترش پیدا کرده و به درمان مقاوم می شوند.

مطالعه ی جدیدی که توسط محققان انستیتوی کارولینسکا و آزمایشگاه علوم برای زندگی (Scince for Life Laboratory) در سولنا، سوئد انجام گرفته است، امیدهای تازه ای را برای درمان سرطان های سینه مقاوم به درمان زنده کرده است. آ«ها راهی یافته اند که انرژی سلول های سرطانی تغذیه شده توسط هورمون ها را می گیرد. این روش ممکن است سبب تولید داروهای بهتر شود. این مطالعه توسط پروفسور Thomas Helleday از دپارتمان بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک انستیتوی کارولینسکا سرپرستی شده است و یافته ها در ژورنال Nature Communications منتشر شده است. این محققان پروتئینی یافته اند که به سلول های سرطانی در تکثیر شدن کمک می کند. آنها ترکیبی که این پروتئین را مهار می کند نیز پیدا کرده اند.


مقاله مرتبط: کشف پروتئینی که عامل متاستاز سرطان سینه است


جلوگیری از تولید انرژی در سلول های سرطان سینه

پروفسور Helleday و همکارانش سعی کردند نقش دقیق پروتئینی که NUDT5 نامیده می شود را کشف کنند. این پروتئین در سلول های سرطان سینه در متابولیسم نوکلئوتید ها نقش دارد. طبق تحقیقات آنها، NUDT5 برای تولید انرژی در هسته ی سلول های سرطانی به کار می رود و این انرژی تولید شده در هسته باعث بیان ژن های ایجاد کننده سرطان می شود. پس از این یافته ها محققان برای یافتن مولکولی که بتواند فعالیت NUDT5 را محدود کند، تمرکز کردند. این ماده مهارکننده TH5427 نام دارد. بررسی های آژمایشگاهی نشان می دهد که این ماده به طور موفقیت آمیزی به عنوان مهارکننده NUDT5 عمل کرده و از گسترش سلول های سرطان سینه جلوگیری می کند.

محققان امیدوارند در آینده بتوانند مهارکننده های NUDT5 بیشتری را تولید کنند. این مهار کننده ها ممکن است اثر طولانی تری داشته و امکان زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. البته دانشمندان راه طولانی برای رسیدن به این هدف و انجام آزمایشات انسانی در پیش دارند زیرا در حال حاضر اطلاعات اندکی درمورد عملکرد NUDT5 ذر ذسترس است. آنها امیدوارند یا استقاده از این یافته ها بتوانند نه تنها بیماران مبتلا به سرطان سینه، بلکه انواع دیگر سرطان را نیز درمان کنند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید