انتشار این مقاله


برای در امان ماندن از سرطان امگا ۳ ماهی را انتخاب کنید

روغن‌های امگا۳ با منشا دریایی هشت برابر در مهار رشد و توسعه تومورها موثرترند.

وقتی سخن از خواص ضدسرطانی به میان می آید امگا ۳ موجود در ماهی پنج برابر قوی تر از سایر روغن‌ها مثل روغن کتان است. این نتیجه  مطالعات انجام‌ گرفته در دانشگاه Guelph می‌باشد. مطالعاتی که در نوع خود بی‌‌مانند است.

پرفوسور David Ma دریافت، روغن‌های امگا۳ با منشا دریایی هشت برابر در مهار رشد و توسعه تومورها موثرترند.

به نقل از سخنان پرفوسور در دپارتمان علوم تغذیه و سلامت انسان:

این اولین مطالعه برای مقایسه قدرت ضدسرطانی روغن‌های امگا ۳ با منشا گیاهی و دریایی در راستای مهار تومورهای پستانی می‌باشد. شواهدی موجود است که نشان می‌دهد امگا ۳ با منشا دریایی و نیز امگا ۳ با منشا گیاهی می‌توانند محافظی در برابر سرطان باشند٬ ما می‌خواهیم تعیین کنیم کدام اثر بیش‌تری دارد.

سه نوع اسیدچرب امگا ۳ داریم: آلفا لینولنیک اسید (ALA)٬ ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA)٬ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

ALA ریشه گیاهی دارد و در دانه های خوراکی مثل کتان و در روغن های گیاهی مثل سویا٬ کانولا٬ شاهدانه وجود دارد. EPA و DHA در موجوداتی دریازی همچون جلبک٬ ماهی٬ فیتوپلانکتون یافت می شود.

این پژوهش که در ژورنال Nutritional Biochemistry منتشر شده است٬ شامل خوراندن انواع مختلف امگا ۳ به موش های مبتلا به نوعی سرطان پستان با قدرت تهاجم بالا به نام HER-2 می‌شود. HER-2 بیست و پنج درصد زنان را درگیر می‌کند و پیش آگهی ضعییفی دارد. Ma  موش‌ها را در معرض هر دو نوع امگا ۳ قرار داد.

به گفته وی:

حتی پیش از آن که تومورها در موش‌ها به وجود آیند٬ تحت تاثیر انواع گوناگونی از امگا ۳ قرار گرفته بودند. این امر ما را در بررسی قدرت پیش‌گیری انواع مختلف این ماده توانا ساخت. ما می دانستیم که EPA و DHA قادرند رشد تومور سینه را مهار کنند ولی کسی تا به حال اثر این دو ماده را با ALA مقایسه نکرده بود.

Ma مشاهده کرد٬ اثر کلی امگا ۳ با منشا دریایی کاهش ۳۰ درصدی در تعداد تومورها و کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی در اندازه تومورها می‌باشد. گرچه برای حصول همین نتیجه به دوزهای بالاتری از امگا ۳ حاصل از گیاهان نیاز بود.

روغن‌های امگا۳ با فعال کردن ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی٬ و در عین حال با بلاک کردن مسیرهای رشد توموری با سرطان مبارزه می کنند.

Ma بیان می دارد:

به نظر می‌رسد EPA و DHA در این زمینه موثرترند. در آمریکای شمالی٬ امگا ۳ کافی از غذاهای دریایی دریافت نمی‌کنیم٬ پس این فرصت برای ما مهیا است تا با بهبود رژیم غذایی از سرطان سینه پیشگیری کنیم.

بر اساس دوزهای به کار برده شده در آزمایشات٬ ما اظهار کرد انسان‌ها برای اثربخشی مشابه باید دو یا سه وعده ماهی در هفته مصرف کنند. همچنین این‌گونه بر گفته‌هایش که افزود که٬ غذاهای حاوی EPA و DHA ٬ مکمل‌های غذایی و غذاهای غنی‌شده مثل تخم‌مرغ حاوی امگا ۳ شیر حاوی DHA می‌تواند همان اثرات ضدسرطانی را داشته باشد.

قدم بعدی تحقیق درباره اثرات امگا ۳ بر دیگر گونه‌های سرطان سینه می‌باشد.

مشاهده تاثیرات امگا ۳ بر نوعی سرطان مهاجم پیش‌رونده این امید را در ما زنده می‌کند که این ماده بر سایر انواع سرطان نیز مفید خواهد بود.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید