انتشار این مقاله


سیگار الکترونیکی باعث ایجاد سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی با تخریب DNA، ریسک ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

امروزه سیگار الکترونیکی به عنوان جایگزینی سالم و بی خطر برای سیگارهای معمول به فروش می‌رسد؛ اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این سیگارها همچنان خطراتی جدی برای سلامت افراد ایجاد می‌کنند.


مقاله مرتبط: سیگار الکترونیکی، راهکاری جایگزین یا مشکلی جدید؟


محققان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه نیویورک دریافته اند که موش‌های قرارگرفته در معرض بخار سیگار الکترونیکی، دچار آسیب‌های DNA در ریه‌ها، مثانه، و قلب می‌شوند که می‌تواند ریسک ابتلای آن‌ها به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. چنین آسیبی همچنین در کشت سلولی بافت ریه و مثانه‌ی انسان به هنگام قرارگرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی برای مدت زمان متوسط ۱۰ سال مشاهده شده است.


مقاله مرتبط: آن‌چه از سیگارهای الکترونیکی نمی‌دانید


Moon-shong Tang از دپارتمان پزشکی محیطی دانشگاه نیویورک  و همکارانش، اخیراٌ یافته‌های خود را در آکادمی بین‌المللی علوم (NAS) گزارش کرده اند.

سیگار الکترونیکی که به نام e-cigs نیز شناخته می‌شود در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری به خصوص در میان نوجوانان و جوانان یافته است. بر اساس آمار CDC، بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان در ایالات متحده، در ۳۰ روز گذشته از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند.

سیگار الکترونیکی
اکثر افراد سیگاری معتقدند که سیگار الکترونیکی جایگزینی مؤثر برای تنباکو است.

سیگار الکترونیکی به تایید سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان وسیله‌ای کمکی برای ترک اعتیاد به سیگار نرسیده اند و از نظر آن‌ها شواهد کافی برای اثبات یا رد این ادعا وجود نداشته است. با این وجود، مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد افراد سیگاری به سیگار الکترونیکی به عنوان ابزاری برای کمک به ترک اعتیادشان امید دارند و ۹۷ درصد نیز بر این باورند که چنین ابزاری در کاهش میزان مصرف تنباکو دخیل اند.

مناظره‌‌‌‌‌ درباره‌ی سلامت سیگار الکترونیکی

وقتی پای سلامت انسان‌ها در میان باشد، CDC باور دارد که سیگار الکترونیکی دارای مضرات کمتری نسبت به سیگارهای معمول هستند؛ و از آنجایی که مدت چندانی ازورود این محصولات به بازار نمی‌گذرد، اطلاعات دقیقی از میزان خطرات آن‌ها وجود ندارد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید