انتشار این مقاله


تقریبا از هر پنج مصرف‌کننده NSAID یک نفر از حد مجاز مصرف روزانه می‌گذرد

داروهای ضد التهابی می‌توانند عوارض جانبی جدی مانند خونریزی GI و گاهی اوقات حملات قلبی داشته باشند و اغلب بدون نظارت پزشکی مصرف می‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

احتمالا شما یا آشنایانتان در طی ماه گذشته از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) استفاده کرده‌اید. داروهای ضد التهابی مانند Advil (ایبوپروفن)، Aleve (ناپروکسن) و Celebrex از جمله رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا هستند. این داروها می‌توانند عوارض جانبی جدی مانند خونریزی GI و گاهی اوقات حملات قلبی داشته باشند و اغلب بدون نظارت پزشکی مصرف می‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

هم‌اکنون برای اولین بار، محققان دریافتند که ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان بالغ ایبوپروفن، از این دارو و یا دیگر NSAIDها بیش از دوز مجاز توصیه شده در طول یک هفته، استفاده می‌کنند. غلظت بیش از حد روزانه اغلب به علت مصرف بیش از حد تنها یک نوع NSAID در یک زمان یا عدم صبر کردن به اندازه کافی قبل از مصرف یک دوز دیگر می‌باشد.


مقاله مرتبط: مصرف طولانی مدت ایبوپروفن بر عملکرد طبیعی بیضه‌ تاثیر می‌گذارد


نویسنده ارشد مقاله David Kaufman، مدیر مرکز اپیدمیولوژی دانشگاه بوستون و استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون، می‌گوید:

«مهم است بدانیم که تعداد مصرف‌کنندگان بیش از حد مجاز این دارو ها چقدر است؛ چگونه این مصرف را انجام می‌دهند و چه ویژگی‌هایی با استفاده بیش از حد مرتبط است. این اطلاع می‌تواند به راهنمایی مصرف‌کننده برای ترویج استفاده ایمن کمک کند.»

این مطالعه با تلاش عده زیادی صورت گرفته است.

تقریبا ۱۳۰۰ داوطلب که مصرف دارو ایبوپروفن طی ماه گذشته را گزارش کرده بودند مصرف NSAID روزانه خود را در طول یک هفته ادامه دادند و در این مدت نیز ایبوپروفن مصرف کردند. محققان سپس قادر به محاسبه دوز مصرف روزانه آن‌ها و مقایسه آن با حداکثر دوز توصیه شده روزانه بودند.

کسانی که بیش از دوز توصیه شده مصرف می‌کنند، گروهی از علائم پزشکی مانند درد مزمن و وضعیت بد فیزیکی را دارند. این شرایط حاصل نادیده گرفتن برچسب توصیه‌ها روی دارو و نداشتن اطلاعاتی از این توصیه‌ها می‌باشد. نویسندگان بیان می‌کنند که نگرش و دانش، همراه با رفتار مصرفی دوز خاص و رعایت دستورالعمل‌های برچسب به طور بالقوه قابل تغییر هستند. این تغییر می‌تواند منجر به استفاده ایمن از NSAIDs شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید