انتشار این مقاله


جوش‌های بزرگسالی و راه رهایی از آن‌ها

در این مقاله با بهترین راهکارهای رهایی پوست از آکنه آشنا می‌شوید.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث آکنه شود. در این مقاله با بهترین راهکارهای رهایی پوست از آکنه آشنا می‌شوید.

با دکتر مجازی همراه باشید.

جوش‌ها در سنین نوجوانی به سراغ شما می‌آیند و درست زمانی که فکر می‌کنید از شر آن‌ها راحت شده‌اید دوباره باز می‌گردند! شما تنها کسی نیستید که این‌ تجربه را دارید. خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات ۳۵ درصد زنان در ۳۰ سالگی، ۲۶ درصد در ۴۰ سالگی و ۱۵ درصد در ۵۰ سالگی ممکن است دچار آکنه شوند!

همزمان با افزایش سن، پوست ما خشک‌تر می‌شود، بنابراین نیاز است که از محصولات مرطوب کننده و آبرسان بیشتری برای پوست خود استفاده کنیم.

در این مقاله، ۵ راهکار برای برطرف کردن آکنه‌ در بزرگسالان برای شما ارائه خواهد شد.

اگر شما بیش از حد استرس دارید:

به گفته‌ی متخصصان، استرس می‌تواند با تولید کورتیزول، هورمونی که سبب مسدود کردن منافذ پوستی می‌شود، منجر به آکنه شود.

راهکار: راه مبارزه با استرس چیست؟! بلند شوید و حرکت کنید. به گفته‌ی دکتر John Ratey، فقط دو دقیقه ورزش کردن برای تولید هورمون‌های شادی‌آور همچون دوپامین و سروتونین کافیست تا حال شما را بهتر کند. مهم نیست که چه حرکتی انجام دهید فقط کافیست ضربان قلب خود را افزایش دهید. پریدن و انجام حرکاتی از این قبیل نمونه‌هایی از این نوع فعالیت‌ها می‌باشند. (برای رهایی بیشتر از استرس، این راه حل‌های شگفت انگیز ۲ دقیقه‌ای را از دست ندهید!)

اگر اختلال هورمونی دارید:

مشکلات هورمونی همچون سطح بالای تستوسترون یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله علل ایجاد آکنه هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. Mitch Chasin مدیر مرکز پزشکی پوست نیوجرسی می‌گوید:

۵ تا ۱۰ درصد از زنانی که از جوش‌های خود ناراضی‌اند، دارای PCOS (سندروم تخمدان پلی کیستیک) هستند و خودشان از این موضوع مطللع نیستند.

اگر آکنه‌ی شما با رشد بیش از حد مو و یا دوره‌های نامنظم قاعدگی همراه است، بهترین گزینه این است که به یک پزشک مراجعه کنید.


مقاله‌ی مرتبط: علائم عدم تعادل هورمونی در زنان


راهکار: اگر پزشک شما حدس بزند که مبتلا به PCOS هستید، احتمالا درخواست انجام آزمایش خون یا یک سونوگرافی را از شما خواهد داشت. اگر چنانچه نتیجه‌ی آزمایشات مثبت باشد می‌توانید با داروهایی نظیر قرص ضد بارداری یا ضد آندروژن تحت درمان قرار گیرید.

اگر حوالی یائسگی قرار دارید، به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و یا اینکه در نزدیکی دوره‌ی قاعدگی خود قرار دارید:

هنگامی که تغییراتی در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود، به طور معمول تولید چربی پوست افزایش می‌یابد. همین عامل می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و رشد باکتری‌های مولد آکنه را بیشتر کند. بدین ترتیب جوش ایجاد شود. تغييرات هورمونی غالبا در دوران پری منوپوز (حوالی یائسگی) اتفاق مي‌افتد، اما قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی و پس از زایمان نیز رخ می‌دهد. (بر طبق مطالعه‌ای، زنان بیش از ۳۳ سال، نسبت به زنان جوان‌تر بیشتر احتمال دارد که جوش‌های قبل از قاعدگی را تجربه کنند.)

راهکار: از پاک‌کننده‌های آنتی باکتریال حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید. (سالیسیلیک اسید در بهبود جوش‌ موثر است.)

اگر منافذ پوستی شما بزرگتر شده است:

شما می دانید که استرس، اشعه‌های خورشیدی و سیگار کشیدن اصلا مناسب پوست شما نیستند اما آنچه را که ممکن است ندانید این می‌باشد که همه‌ی این عوامل در دراز مدت می‌توانند ساختارهای کلاژن و پوست شما را از بین برده و مفافذ پوستتان را گسترش دهند. همین عامل اجازه می‌دهد تا چربی بیشتری از طریق منافذ نفوذ کند و درنهایت جوش ایجاد شود.


مقاله‌ی مرتبط: میکروبیوم نامتعادل؛ راز پوست‌های آکنه‌ای


راهکار: محصولات حاوی رتینول می‌توانند به ترمیم کلاژن پوستی کمک کنند و علاوه‌بر برطرف کردن خطوط روی پوست، اندازه‌ی منافذ پوستی را نیز کم کنند؛ درنتیجه از این طریق میزان تولید چربی را نیز کاهش دهند.

اگر محصولات لبنی نامناسبی مصرف می‌کنید:

خوردن غذای چرب دلیل داشتن پوست چرب نیست اما خوردن بعضی از غذاها ممکن است به تشدید وضعیت کمک کند. به عنوان مثال، نتایج مطالعات متعدد حاکی از رابطه‌ی بین شیر، پنیر و ماست با ایجاد جوش است. در یک گزارش سال ۲۰۰۶ دانشگاه هاروارد، دخترانی که دو یا چند لیوان شیر در روز می‌خوردند، نسبت به دخترانی که کمتر از یک لیوان شیر در هفته می‌نوشیدند ۲۰ درصد امکان بروز آکنه‌ی بیشتری داشتند. متخصصان فرض می‌کنند که هورمون‌های موجود در این غذاها می‌تواند به تشدید بروز آکنه کمک کند.

راهکار: مصرف لبنیات ارگانیک می‌تواند چاره‌ی کار باشد. بسیاری از محصولات مصرفی روزانه‌ی ما شامل هورمون‌های حیوانی می‌باشند که حتی میزان هورمون‌هایشان از میزان هورمون‌های محصولات ارگانیک نیز فراتر است! می‌توانید برای مدتی مصرف لبنیات را کاهش دهید تا ببینید که موثر واقع می‌شود یا خیر. اگر قصد دارید تا همین راه را در پیش گیرید باید کلسیم مورد نیاز استخوان‌هایتان را از مواد غذایی دیگر کسب کنید یا اینکه از مکمل‌های غذایی بهره گیرید.

 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید