انتشار این مقاله


روش شناسایی سریع HIV می‌تواند بیماری اولیه را تشخیص دهد

محققان در Imperial، تستی را کشف کرده‌اند که قادر است HIV را زودهنگام و با استفاده از روش‌های کارآمد و قوی شناسایی کند.

محققان در Imperial، تستی را کشف کرده‌اند که قادر است HIV را زودهنگام و با استفاده از روش‌های کارآمد و قوی شناسایی کند.

این آزمایش همچنین می‌تواند در سایر بیماری‌های عفونی مانند ابولا و زیکا مورد استفاده قرار گیرد.در سال‌های اخیر، بیماری‌هایی همچون ابولا و زیکا موجب انهدام گسترده‌ای شده‌اند و HIV همچنان یک تهدید همه‌گیر بهداشتی برای بسیاری است. این مشکل به ویژه در کشورهای در حال توسعه‌ای که بیماری‌های عفونی اغلب به مدت طولانی شناسایی نمی‌شوند و منجر به اپیدمی‌های گسترده می‌شود، مهم و قابل‌توجه است.


مقاله مرتبط: استراتژی جدید برای ساخت واکسن ایدز


برای مدیریت شیوع بیماری‌های عفونی به طور موثرتر، تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد آزمایش‌هایی انجام می‌شود که امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، روش های مراقبت ارزان  که برای تشخیص بیماری‌های عفونی به‌کار گرفته می‌شوند، محدودیت‌هایی دارند؛ به ویژه هنگامی که برای تشخیص سطح بسیار پایین مارکرها در خون مطرح می‌شود.

 

در حال حاضر، محققان Imperial، همراه با همکارانشان در دانشگاه کالج لندن به عنوان بخشی از برنامه i-sense، ابزار تشخیصی جدیدی را برای HIV که مقرون به صرفه بوده و قادر به مقاومت در شرایط سخت، و بسیار حساس هست، ایجاد می‌کنند که شناسایی زودهنگام این بیماری را ممکن می سازد .


مقاله مرتبط: چگونه از ابتلا به ایدز جلوگیری کنیم؟


تحقیقاتی که توسط تیم محققان Imperial Professor Molly Stevens انجام شده و در ACS Nano منتشر شده‌است، یک روش تشخیصی فعلی شناخته شده در این زمینه را به عنوان نوعی روش سنجش ایمنی جریان جانبی تصحیح می‌کند که روش مشابه با آن در آزمایش‌های بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد HIV، اگر بیماری مثبت باشد، اجزای ویروس موجود در خون، در آزمایش کاغذ، به ذرات رنگی متصل می‌شوند، که نشان دهنده‌ی عفونت HIV است.

 

Credit: Imperial College London
به نظر می‌رسد این آزمایش ساده مشابه تست بارداری عمل می‌کند

 

حساس ترین آزمون تا به امروز

دکتر Mike Thomas  دستیار نویسنده و از گروه مواد در Imperial گفت:

 تستی که جدیدا ابداع کردیم، مطابق با بهترین دانش ما بوده و ساده‌ترین و حساس‌ترین آزمایش تشخیصی جریان جانبی بر اساس کاغذ کالریمتریک برای HIV تا به امروز است.

 

این فن‌آوری جدید، تکنیک مشابهی برای سنجش ایمنی جریان جانبی به کار می‌گیرد، اما بسیار حساس‌تر است؛ به این معنی که می تواند HIV را حتی زمانی که سطح ویروس در خون بسیار پایین است، شناسایی کند و اجازه‌ی تشخیص زودهنگام را می‌دهد. این تست پروتئینی بنام p24 را که بر روی خارج ویروس HIV یافت می‎شود و به عنوان نشانگری زیستی برای این بیماری عمل می‌کند، حس می‌کند. با ترکیب  مرحله ‘تقویت’ به سنجش ایمنی استاندارد، که برای افزایش سیگنال تولید شده توسط p24 تا ۱۰۰ برابر عمل می‌کند، این تیم توانست حضور ویروس را با حساسیت بالاتر از آزمون‌های استاندارد صنعت فعلی تشخیص دهد.

 


مقاله مرتبط: کسب ایمنی طولانی مدت در برابر HIV با استفاده از ژن‌درمانی


 

دکتر Eleanor Gray از UCL، گفت:

این آزمایش که از آنتی‌بادی‌های llama که توسط گروه the i-sense McKendry در UCL  ساخته‌شده، شامل یک مرحله‌ی تقویت کننده است و زمانی‌که مقادیر کمی از p24 وجود دارد، تغییر رنگ را در خط آزمون راه‌اندازی می‌کند؛ حتی در مراحل بسیار ابتدایی عفونت HIV.

 

تشخیص در جامعه

این ایده این است که نتایج حاصل از آزمایش، توسط دوربین تلفن همراه از طریق یک برنامه قابل خواندن خواهد بود و کارکنان بهداشت جامعه را برای تشخیص و درمان HIV در کشورهای در حال توسعه آسان تر می کند.

 

Colleen Loynachan از گروه مواد در Imperial گفت:

از آنجا که اجزای آزمون ما نشان دهنده ثبات و حساسیت دراز مدت شگفت‌آوری است، ما معتقدیم تکنولوژی جریان جانبی تقویت شده‌ی ما، پتانسیل زیادی را برای ترجمه به تنظیمات آزمون زمینه دارد.

محققان می‌گویند این آزمایش که در این مورد برای استفاده در HIV ایجاد شده‌است، می‌تواند به طرق دیگر نیز به‌کار گرفته‌شود و در گستره‌ی وسیعی از بیماری های عفونی مورد استفاده قرار بگیرد و به طور بالقوه امکان تشخیص زودهنگام بیماری هایی مانند ابولا و زیکا را فراهم آورد و همچنین می‌تواند شیوع گسترده‌ی بیماری‌های عفونی را محدود کند.

 

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید