انتشار این مقاله


درمان سرطان سینه با بیماری مزمن ارتباط دارد

بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که تحت درمان هورمونی برای سرطان سینه قرار گرفته اند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن بعد از آن هستند. محققان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه Flinders دریافتند که میزان بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی، پوکی استخوان، دیابت و اختلالات معده در میان زنانی که درمان هورمونی برای سرطان سینه […]

بر اساس تحقیقات جدید، زنانی که تحت درمان هورمونی برای سرطان سینه قرار گرفته اند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن بعد از آن هستند.
محققان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه Flinders دریافتند که میزان بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی، پوکی استخوان، دیابت و اختلالات معده در میان زنانی که درمان هورمونی برای سرطان سینه انجام داده اند بیشتر از کسانی است که سرطان سینه ندارند.

با این حال، محققان می‌گویند افزایش تمرکز بر روی رژیم‌های سالم و ورزش منظم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن پس از سرطان داشته باشد. این مطالعه در مجله پزشکی استرالیا منتشر شده است.

درمان هورمونی، که به عنوان درمان غدد درون ریز نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر برای کاهش خطر عود ۷۰ درصد از سرطان‌های سینه در استرالیا استفاده می‌شود. درمان هورمونی معمولا پس از جراحی یا یک دوره شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام می‌شود.

میکروگراف گره لنفی که توسط کارسینوم پستان مورد تهاجم واقع شده است و تومور در حال گسترش بیشتر می‌باشد. Nephron/Wikipedia

این مطالعه سلامت دو گروه از زنان را در طی یک دوره‌ی ده ساله مقایسه کرد. اولین گروه شامل زنانی بود که تحت درمان هورمونی برای سرطان پستان قرار داشتند و گروه دوم شامل زنانی بود که از نظر سنی مشابه گروه اول بودند ولی سرطان سینه نداشتند. شدت بیماری مزمن و دوره‌ی ظهور آن در هر دو گروه به دقت مطالعه شد.

استاد دانشگاه Flinders و همکار تحقیقی او Bogda Koczwara گفتند که این مطالعه نشان داده است بیماری‌های مزمن در زنان مبتلا به سرطان پستان بیشتر از زنانی است که سرطان ندارند و خطر ابتلا به این بیماری‌ها در زنان مبتلا به سرطان در سال اول درمان هورمونی بیش‌ترین مقدار است.

پروفسور Koczwara گفت: “قسمتی از این ریسک ممکن است مربوط به درمان هورمونی باشد و قسمتی از آن اثر خود سرطان یا درمان قبلی آن باشد. درمان هورمونی همچنان یک گزینه بسیار مهم برای درمان زنان مبتلا به سرطان سینه است، اما ما باید با روش‌های آگاهانه و موثرتری تاثیر بعدی آن بر روی سلامتی در درازمدت را مدیریت کنیم.

دانستن اینکه درمان هورمونی ممکن است زنان را به بیماری‌های مزمن مبتلا سازد، به ما فرصت می‌دهد تا الگوهای موثر و بلند مدت برای مراقبت از این بیماران را توسعه دهیم. در حال حاضر توسعه استراتژی‌ها و ابزارهای مدیریت بیماری‌های مزمن پس از سرطان پستان، باید بخش مهمی از طرح کلی درمان هر بیمار باشد.”

دکتر Agnes Vitry از دانشگاه استرالیای جنوبی، همکار پژوهشگر، گفت: “حفظ رژیم غذایی سالم و شیوه‌ی زندگی فعال در طول درمان و بعد از آن، بسیار مهم است.” او گفت ورزش منظم به طور خاص یک عامل کلیدی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی است.

دکتر Vitry گفت: “داستان با پایان درمان برای بازماندگان سرطان پایان نمی‌یابد – اکثر آن‌ها اثرات درازمدت دارند و این باید در شیوه‌ای که ما از آن‌ها مراقبت می‌کنیم، مورد توجه قرار گیرد. بسیار مهم است که در دراز مدت رژیم غذایی سالم داشته باشید و تا می‌توانید ورزش کنید. زیرا، ورزش برای مقابله با اثرات سمی داروهایی که برای درمان سرطان به شما داده می‌شود، بسیار مفید است. اغلب بیماران فکر می‌کنند که باید در رخت‌خواب بمانند و استراحت کنند، اما این کاملا اشتباه است، زیرا بیماری قلبی عروقی یک قاتل بزرگ برای زنان مبتلا به سرطان سینه است.”

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید