انتشار این مقاله


بازسازی DNA مردی که در سال ۱۸۲۷ درگذشته است!

این کار زنده کردن مرده‌ها نیست اما دست کمی هم از آن ندارد!

این کار زنده کردن مرده‌ها نیست اما دست کمی هم از آن ندارد! ژنوم مردی با کنار هم قرار دادن قطعات DNA یافته‌شده‌‌ در صدها نفر از نوادگان امروزی‌اش، بازسازی شده است. این اولین بار است که ژنوم یک شخص مرده، بدون حضور DNA استخراج شده از اجزاء باقی‌مانده‌ی بدنش، ساخته می‌شود.

این شخص Hans Jonatan است که به لطف کتاب «مردی که خود را ربود۱»، در ایسلند به عنوان یک اسطوره شناخته می‌شود. Jonatan در سال ۱۷۸۴ در سنت کرویکس، یکی از جزایر دریای کارائیب زاده شده بود که در آن زمان بخشی از دانمارک محسوب می‌شد. مادر او Emilia Regina، یک برده‌ی سیاه‌پوست بود و گفته می‌شود پدرش Hans Gram، یک منشی دانمارکی بود. Jonatan به عنوان برده در مزرعه کار می‌کرد. در سال ۱۷۸۹، صاحب دانمارکی مزرعه به دانمارک بازگشت و Regina و سپس Jonatan را همراه خود برد. پس از مبارزه در جنگ‌های ناپلئونی، با غیرقانونی شدن برده‌داری در دانمارک، Jonatan خود را یک انسان آزاد اعلام کرد. در محاکمه‌ای در سال ۱۸۰۱، وکیل او استدلال کرد که او دیگر یک برده نیست؛ اما قاضی دستور داد که او باید به زادگاه خود فرستاده شود، جایی که برده‌داری همچنان قانونی بود. بنابراین Jonatan به Djúpivogur، یک شهر ماهیگیری در شرق ایسلند، فرار کرد. او اولین فرد سیاهپوستی بود که وارد خاک ایسلند شد و با آغوش گرم پذیرفته شد.

Hans Jonatanهیچ تصویر مشخصی از Hans Jonatan وجود ندارد و این مرد احتمالا یکی از بردگان است!

Jonatan مشغول کشاورزی و تجارت شد. او و همسر ایسلندی‌اش Katrín Antoníusdóttir، صاحب دو فرزند شدند. Jonatan در سال ۱۸۲۷ درگذشت. او در یک قبر بی‌نشان دفن شده بود تا اجزاء بدنش باقی‌بماند، اما مکان این قبر مشخص نیست.

اکنون deCODE بخش اعظمی از DNA‌ای را که Jonatan  از مادرش به ارث برده بود بازسازی کرده است. برای انجام این کار، تیم deCODE با شروع از نوه‌ی نوه‌ی نوه‌ی او (!)، نمونه‌‌ی DNA صد و هشتاد نفر از نوادگانش را جمع‌آوری کردند. به دلیل اینکه ایسلند از بیش از ۱۰۰۰ سال قبل شجره‌نامه او را به دقت ثبت کرده بود، deCODE قادر بود بخش‌هایی از ژنومش را بازسازی کند. اخیرا ایسلند بانک اطلاعاتی از ژنوم ۱۵۰۰۰۰ نفر ایسلندی را ثبت کرده است. Jonatan  اولین آفریقایی تبار ساکن ایسلند بود بنابراین DNAای که از مادرش دریافت کرده بود متفاوت از سایر ایسلندی‌های اروپایی تبار بود. این تمایز به deCODE کمک کرد قطعات DNA آفریقایی Jonatan را در نوادگانش دنبال کرده و تا حد ممکن آن‌ها را جمع‌آوری کند.

نوه‌ی Hans Jonatan

DeCODE در نهایت ۳۸ درصد از DNA موجود در کروموزوم‌های Regina را بازسازی کردکه با ۱۹ درصد از ژنوم Jonatan یکسان بود. با مقایسه‌ی DNA بازسازی شده‌ی Regina با نمونه‌های آفریقایی، محققان اصالت او را کشور بنین، کامرون و یا احتمالا نیجریه تشخیص دادند. Robin Allaby از دانشگاه Warwick گفت:

این یک کار شگفت‌انگیز است اما بازسازی DNA همه‌ی مردم به این شکل ممکن نیست. این مدل از آنالیز تنها تحت شرایط خاصی  انجام پذیر است.

اما Stefánsson از موسسه‌ی deCODE خوش‌بین‌ است. او معتقد است تنها مسأله مهم میزان اطلاعات در دسترس است و آنچه بازسازی ژنوم Jonatan  را راحت کرده بود عدم حضور آفریقایی‌های دیگر در ایسلند بود. از نظر تئوری ما قادریم DNA هر شخص تاریخی را که پس از سال ۱۵۰۰ به دنیا آمده است و نوادگان شناخته شده‌ای دارد، بازسازی کنیم.


۱. The Man Who Stole Himself

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید