انتشار این مقاله


دیابت: مراقب دندان‌هایتان باشید تا از گلوکز خون خود مراقبت کنید

مطالعه جدید اهمیت بهداشت دهان ودندان را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برجسته می‌کند و حائز اهمیت می‌داند.

مطالعه جدید اهمیت بهداشت دهان ودندان را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برجسته می‌کند و حائز اهمیت می‌داند. آن هم پس از یافتن این که این افراد با مراقبت ازدندان‌هایشان، سطح قند خون بهتری خواهند داشت.
محققان می‌گویند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌توانند سطح گلوکز خون خود را با مراقبت از دندان‌های خود بهبود ببخشند.
برآورد شده است که حدود ۳۰.۳ میلیون نفر در ایالات متحده بادیابت زندگی می‌کنند. دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل دیابت است و ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد را تشکیل می‌دهد.


مقاله مرتبط: آیا دهان‌شویه‌ها باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت می‌شوند؟


هنگامی که سلول‌های بدن پاسخ به هورمون انسولین رامتوقف می‎کنند، دیابت نوع۲ به وجود می‌آید. این یک فرآیند شناخته شده با عنوان مقاومت به انسولین است. به عنوان نتیجه، سطح قند خون در مقدار بسیار بالایی قرار می‌گیرد.
بدون کنترل موثر سطح قند خون، ممکن است تعدادی از عوارض جدی مانند آسیب عصبی یا نوروپاتی، مشکلات چشم مانند گلوکوموآب مروارید وشرایط پوستی ایجاد شوند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که بین دیابت نوع ۲ وبیماری لثه یا پریودنتیت ارتباط دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ درمعرض خطر ابتلا به بیماری لثه هستند و بیماری لثه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.
مطالعه جدید – که اخیرا در مجله پریودنتولوژی بالینی منتشرشده است – نشان می‌دهد که برای افرا د مبتلا به دیابت نوع ۲، بهداشت خوب دندان‌ها می‌تواند کلیدی برای مدیریت سطح قند خون باشد.

‘تمیز کردن عمیق’ سطح HbA1c را بهبود می‌بخشد

باسرپرستیMiquel Viñas – استاد میکروب‌شناسی در دانشگاه بارسلونا در اسپانیا – این مطالعه شامل ۹۰ بزرگسال بودکه ۷/۷ درصدHbA1c (متوسط هموگلوبینA1c ) ،همراه با تشخیص دیابت نوع ۲ داشتند.
بزرگسالان به مدت ۶ ماه به دو گروه تقسیم شدند. یکی ازاین گروه‌ها دستورالعمل‌های بهداشت دهان را به همراه جرمگیری وهموارکردگی ریشه دریافت می‌کرد، که یک فرم غیرجراحی از “تمیزکردن عمیق” است که تارتار(باره دندان) وپلاک را از سطح دندان‌ها و زیر لثه‌ها پاک می‌کند.
گروه دیگر – گروه کنترل – دستورالعمل‌های بهداشت دهان رابه همراه برداشتن پلاک وتارتار فوق لثه دریافت می‌کردند، به این معنی که پلاک وتارتار فقط از بالای خط دندان حذف می‌شوند.
هر دو گروه ازنظر سطحHbA1c ، گلوکز پلاسمای ناشتا و سطوح باکتری دهانی در ۳ و ۶ ماه پس از شروع مطالعه اندازه گیری شدند.
نتایج نشان داد که گروهی که تمیزکننده عمیق دریافت کردند، بهبود قابلت وجهی در سطحHbA1c و قند خون ناشتا داشتند، درحالی که گروه شاهد پیشرفتی نداشت.


مقاله مرتبط: معاینه‌ی دهان و دندان؛ راهی برای تشخیص بیماری‌های بدن


تیم یادداشت می‌کند که در بیشتر موارد این پیشرفت‌ها با سطوح باکتری دهانی مرتبط بود. تحقیقات قبلی نشان داده است که باکتری‌های دهان ممکن است نقش مهمی در دیابت ایفا کنند.
بنابراین، به نظر می‌رسد که بهداشت دهان وچک‌آپ دندانپزشکی منظم می‌تواند به مدیریت قند خون مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.
نتیجه گیری اصلی این مطالعه این است که درمان غیرجراحی پریودنتیت، وضعیت گلیسمی و سطوح هموگلوبین گلیکوزی را بهبود می‌بخشد و بنابراین اهمیت بهداشت دهان ودندان دراین بیماران را اثبات می‌کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید