انتشار این مقاله


سیگار الکترونیکی می‌تواند باعث سرطان شود، ولی باز هم از سیگار سالم‌تر است

شواهد جدید نشان می‌دهد که خود نیکوتین وبرخی ازمحصولات جانبی آن نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند.

محبوبیت سیگارهای الکترونیکی که نیکوتین را بدون تولید دود تبخیر می‌کنند، همزمان که مردم از سیگارهای معمول دست می‌کشند، افزایش می‌یابد. منطق آن‌ها این است که قسمت اعظم آسیب سیگار کشیدن، نه از نیکوتین، بلکه ازتمام ترکیبات دیگر در دود سیگار است.


مقاله مرتبط: بهترین راه‌ها برای ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید


اما شواهد جدید نشان می‌دهد که خود نیکوتین وبرخی ازمحصولات جانبی آن نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند. با توجه به کار تحقیقاتی Moon-shong Tang از دانشگاه نیویورک، هنگامی که سلول‌های ریه ومثانه انسان درآزمایشگاه رشد می‌کنند، درصورت قرارگرفتن در معرض ترکیبات نیکوتین، احتمال سرطانی شدنشان افزایش می‌یابد. وموش‌هایی که در بخار حاصل از سیگارهای الکترونیک نفس می‌کشند، دچار آسیب DNAمی‌شوند،که می‌تواند منجربه سرطان شود.
با این حال، یک گزارش خبری مهم از ایالات متحده در هفته گذشته به این نتیجه رسید که احتمالا سیگار الکترونیکی به مراتب کمتر از سیگار معمول مضر است. این یک اتفاق بسیار مهم است، همانطورکه پیش ازاین پزشکان ایالات متحده نیز برعکس بریتانیا در ترویج استفاده از سیگار الکترونیک به عنوان راهی برای ترک سیگار محتاط بوده‌اند.


مقاله مرتبط:مادر بزرگ های سيگاری، نوه های مبتلا به اوتيسم 


بررسی بیش از ۸۰۰ مطالعه ازسوی آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی وپزشکی نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند به مردم کمک کند سیگار راترک کنند. ولی از نظر جنبه منفی آن، همچنین می‌تواند به عنوان راه ورودی برای سیگار کشیدن سنتی نوجوانان عمل کنند.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوجوانانی که ازسیگار الکترونیک استفاده می‌کنند، بیشتراحتمال دارد که به سیگارکشیدن روی بیاورند – اگرچه می‌تواند فقط به اینصورت باشدکه نوجوانانی که درسنین پایین شروع به استفاده از سیگار الکترونیکی می‌کنند، با احتمال بیشتری در سایر موارد سرکش وعاصی باشند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید