انتشار این مقاله


تلاش‌های شما برای کاهش وزن مسری است!

بسیاری از ما اقداماتی برای رهایی از چربی‌های اضافی انجام می‌دهیم، چون می‌خواهیم زندگی سالمی داشته باشیم یا دوباره به تناسب اندام مورد علاقه‌مان برسیم. اما آیا این تلاش‌های ما واقعا روی سلامتی افرادی که دوستشان داریم نیز تاثیر مثبت دارد؟ به هر حال ثبت نام در یک برنامه کاهش وزن یا پذیرش یک رژیم […]

بسیاری از ما اقداماتی برای رهایی از چربی‌های اضافی انجام می‌دهیم، چون می‌خواهیم زندگی سالمی داشته باشیم یا دوباره به تناسب اندام مورد علاقه‌مان برسیم. اما آیا این تلاش‌های ما واقعا روی سلامتی افرادی که دوستشان داریم نیز تاثیر مثبت دارد؟
به هر حال ثبت نام در یک برنامه کاهش وزن یا پذیرش یک رژیم غذایی متعادل، چیزی است که ما ممکن است نه فقط به خاطر خودمان، بلکه به خاطر دوستانمان انجام دهیم.
البته این فقط به این خاطر نیست که کسی که شما به او علاقه دارید از قدم زدن کنار یک فرد خوش اندام لذت می‌برد.
به نظر می‌رسد که ما به طور طبیعی تاثیر پذیر هستیم – حداقل نسبت به کسی که شریک زندگی ماست – به طوری که وقتی انتخاب‌های سالم‌تری داریم فرد مقابل نیز به نوعی مجبور به پیروی از شیوه‌ی زندگی ما می‌شود.
این همان چیزی است که پروفسور Amy Gorin و همکارانش – از دانشگاه Connecticut در Mansfield – پس از مطالعه‌ای که اخیرا بر روی چندین زوج انجام دادند، مشاهده کرده اند. یکی از زوجین در یک برنامه‌ی کاهش وزن مشارکت داشته است.
پروفسور Gorin می‌گوید: “هنگامی که یک شخص رفتار خود را تغییر می‌دهد، مردم اطرافش نیز تغییر می‌کنند.” این گرایش را به عنوان “اثر موجی” توصیف می‌کنند.
او اضافه می‌کند: “چه بیمار با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود کار کند، و چه به یک رویکرد شیوه‌ی زندگی مبتنی بر جامعه نظیر مراقبت از وزن بپیوندد یا خود سعی کند وزن خود را از دست بدهد، رفتارهای سالم جدید او می‌تواند به دیگران در زندگی‌شان کمک کند.”
یافته‌های پروفسور Gorin و تیمش اخیرا در نشریه Obesity منتشر شده است. این اولین کارآزمایی کنترل شده تصادفی برای بررسی اثر متقابل زوجین در کاهش وزن است.

یک انتخاب باعث ایجاد اثر موجی می‌شود

محققان به مدت شش ماه ۱۳۰ نفر از زوجین را که با هم زندگی می‌کردند، و یک نفر در هر رابطه رژیم کاهش وزن داشت را دنبال کردند.
پروفسور Gorin و همکارانش زوج ها را به دو گروه تقسیم کردند. در گروه اول، یک فرد در هر یک از زوجین به یک برنامه کاهش وزن منظم، با دسترسی به مشاوره هدفمند و ابزارهای اختصاصی آنلاین پیوست.
در گروه دیگر، به یک فرد از هر زوج، یک جزوه ارائه شد که در مورد رژیم‌های سالم، تمرین و برخی از استراتژی‌های مدیریت وزن، مانند اجتناب از غذاهای غنی از کالری و خوردن وعده‌های کوچک‌تر بود. این گروه “خود هدایت” هیچ راهنمایی دیگری دریافت نکرد.
مشخص شد افرادی که مستقیما در برنامه‌ی کاهش وزن شرکت نکرده بودند یا جزوه‌های مدیریت وزن دریافت نکرده بودند نیز کاهش وزن داشتند.
این گرایش همواره در بررسی سه ماهه و شش ماهه مشاهده شد.
همچنین پروفسور Gorin و تیمش اشاره کردند که زوج‌ها تمایل دارند وزن خود را در حدود همان میزان طرف مقابل کاهش دهند، و اگر یکی در جهت کاهش وزن خود تلاش کند، دیگری نیز این کار را می‌کند.
یافته‌های این تحقیق که توسط Weight Watchers International (یک برنامه‌ی محبوب کنترل وزن) جمع آوری شده است پیشنهاد می‌کند که گزینه‌های کاهش وزن خصوصی ما تنها داشتن بدن سالم نیست.
پروفسور Gorin امیدوار است که این دانش، برنامه‌های کاهش وزن و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را به سوی به حساب آوردن «اثر موجی» ایجاد شده توسط ابتکار یک فرد به پیش ببرد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید