انتشار این مقاله


وقتیکه افسردگی شروع به تخریب زندگی شما می‌کند!

افسردگی عامل مرگ بسیاری از مردم است که بسیار وحشتناک است. برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

افسردگی به شکل‌های گوناگونی بروز می‌یابد. بعضی افراد می‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند اما افسرده باشند. افسردگی در همه‌ی افراد یکسان نیست اما متأسفانه افسردگی توانایی این را دارد که زندگی ما را تخریب کند. افسردگی تنها یک مسئله‌ی روانی نیست بلکه افسردگی مسئله‌ای در سلامت جسمی نیز تلقی می‌شود. هر فردی از هر فرهنگ، نژاد و جنسی می‌تواند درگیر افسردگی باشد. افسردگی می‌تواند خیلی جدی باشد که در آن صورت بسیار خطرناک است.

افسردگی شدید، دردناک‌ترین فرم این بیماری است. وقتی نمی‌توانید بار زندگی خود را به دوش بکشید، نمی‌توانید کار کنید، نمی‌توانید به افرادی که دوست دارید دست یابید و سطح عملکرد شما پایین می‌آید، زمانی است که افسردگی بر زندگی شما سایه افکنده است!


مقاله‌ی مرتبط: ۵ نوع افسردگی و اضطراب


آنچه در مورد افسردگی مورد بحث است این می‌باشد که این بیماری هنوز به طور کامل تشخیص داده نمی‌شود. مردم بر این باورند که افراد افسرده تنبل هستند! این درست نیست؛ آن‌ها از لحاظ روحی در رنج‌اند و در واقع آن‌ها بیمار روحی و روانی محسوب می‌شوند.

وقتی شما به آنفولانزا مبتلا می‌شوید، انتظار دارید به ساحل بروید و خوش بگذرانید؟! والیبال بازی کنید و با دوستانتان شام بخورید؟! این عجیب نیست؟ دلیلش این است که شما بیمار هستید. شما در این شرایط باید سوپ مرغتان را خورده و استراحت کنید. بیماری‌های روحی و روانی نیز حالتی شبیه به این را دارند. گاهی اوقات هم بهبودی اتفاق نمی‌افتد و فرد خوب نمی‌شود؛ این بسیار غم انگیز است!

افسردگی عامل مرگ بسیاری از مردم است که بسیار وحشتناک است. برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ توجه کنید؛ اگر بنظر می‌رسد کسی را که دوستش دارید افسرده است، او را نادیده نگیرید. با او حرف بزنید و ببینید که آیا واقعا تغییری در او رخ داده یا خیر. گاهی اوقات مشکلات و سختی‌های زندگی نیز باعث خستگی افراد و ناراحتی‌شان می‌شود؛ همچون مرگ و طلاق.

یکی از چیزهایی که باید بدانیم این است که گاها افسردگی بی هیچ دلیلی رخ می‌دهد. بعضی از ما به طور ژنتیکی به افسردگی مبتلا هستیم و این روال می‌تواند در خانواده‌ها در جریان باشد. بحثی که در اینجا مطرح است این است که آیا افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی است یا خیر.  شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افسردگی ناشی از کمبود سروتونین است. به همین دلیل می‌باشد که داروهای ضدافسردگی در این افراد موثر واقع می‌شود چراکه این داروها کمبود سروتونین مغز را در فرد افسرده جبران می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: ۵ اختلال روانی معروف که رابطه‌ی ژنتیکی دارند


هنگامی که شما بی هیچ دلیلی افسرده می‌شوید، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. شما می‌خواهید تا منشاء این احساس را درک کنید اما نمی‌توانید. شما احساس ناامیدی می‌کنید اما دوست ندارید تا چیزی تغییر کند. وقتیکه در چنین وضعیتی قرار دارید خارج شدن از آن بسیار دشوار است. هنگامی که به خودتان می‌گویید که زندگی بسیار سخت و مشقت‌بار است شما در واقع شروع به باور بیشتر و بیشتر آن می‌کنید. همانطور که شما بیشتر متقاعد می‌شوید که زندگی بی معنا است، افسردگی شما به افسردگی درجات بالا میل می‌کند و این همان شرایطی است که شما نیازمند کمک هستید.

شما مسلما دوست ندارید به نقطه‌ی خودکشی برسید که دیگر هیچ کاری از دستتان برنیاید اما اگر به چنین نقطه‌ای رسیدید به یک مشاور مراجعه کنید و وقایع زندگی خود را با او در میان بگذارید. افسردگی می‌تواند این احساس را در شما تداعی کند که هیچ دلیلی برای زندگی کردن وجود ندارد، اما این درست نیست. زندگی شما مهم است و شما از آن مهم‌تر! پس لطفا به دنبال درمان باشید.

پونه تیزفهم