انتشار این مقاله


اهمیت چرت زدن از منظر علم

زمان صرف شده برای یک چرت کوتاه، خواب‌آلودگی را درجا از بین می‌برد و هوشیاری را تا ساعت‌ها بعد بیداری افزایش می‌دهد. همچنین فواید بسیار دیگری نیز دارد.

ممکن است حس خواب‌آلودگی شدید در اواسط بعد از ظهر آشنا باشید.
این موضوع بسیار شایع است و‌ به خوردن یا نخوردن ناهار مربوط نیست و در اثر کاهش هوشیاری بین ساعت‌های یک تا سه بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. پس اگر با خواب‌آلودگیتان کلنجار می‌روید و جایی برای چرت زدن هست، این کار را بکنید.
زمان صرف شده برای یک چرت کوتاه، خواب‌آلودگی را درجا از بین می‌برد و هوشیاری را تا ساعت‌ها بعد بیداری افزایش می‌دهد. همچنین فواید بسیار دیگری نیز دارد.

چرا چرت می‌زنیم؟  

افراد به علت‌های زیادی چرت می‌زنند، ازجمله:

– جبران کمبود خواب
– زمانی که پیش بینی می‌کنند بی‌خوابی خواهند داشت، برای جلوگیری از احساس خواب آلودگی
– برای لذت بردن، زمان بی‌حوصلگی و یا برای گذر زمان
چرت زدن نسبتا شایع است. حداقل ۵۰درصد ما چرت زدن یک بار در هفته را تکرار می‌کنیم.

میزان چرت زدن در کشورهایی مثل: یونان، برزیل و‌ مکزیک بیشتر است. چون فرهنگ سیستا دارند و طبق آن بعداز ناهار، زمان آرامش در نظر گرفته شده تا مردم برای استراحت به خانه بروند. در چنین کشورهایی تا ۷۲‎ درصد مردم چهار بار در هفته می‌خوابند.

مزایای چرت زدن

این عمل نه تنها مفید است بلکه باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی کمتر و هشیاری بیشتری بکنیم. عملکرد شناختی، زمان واکنش، حافظه کوتاه مدت و‌حتی خلق‌وخوی ما را هم بهبود می‌بخشند.
طبق تحقیقات ما که هنوز چاپ نشده است، کسانی که به طور مرتب عصرها چرت می‌زنند، هشیاری بیشتری نسبت به کسانی که بعضا این کار را می‌کنند دارند.
گروه تحقیقاتی دیگری متوجه شدند که یادگیری محرک، که در آن مسیرهای مغزی در واکنش به یادگیری مهارت جدید تغییر می‌کند، در اثر چرت زدن‌های بعد از ظهر بوجود می‌آیند.
درواقع، فواید چرت زدن شبیه عوارض مصرف کافئین یا سایر داروهای محرک است، اما وابستگی و‌عوارض کافئین را ندارد و‌ ممکن است در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.


مقالات مرتبط: داشتن خواب عمیق و کافی در دوره بلوغ ضروری است

کیفیت خواب کودکان می‌تواند عادات غذایی و وزن‌شان را تحت تأثیر قرار دهد


 زمان چرت زدن باید چه قدر باشد؟

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید