انتشار این مقاله


تشخیص دوستی افراد بر مبنای اسکن مغزشان

ما به سمت افراد هم‌فکر خود جذب شده و اندیشه‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهیم.

آیا تا به حال متوجه تشابهات خود با دوستانتان شده‌اید؟ شاید علت آن هم‌نوایی مغزهایتان باشد. می‌دانیم که دوستان معمولاً با هم هم‌سن بوده و جنسیت و نژاد یکسان دارند. حال به نظر می‌رسد مغزهایشان نیز مشابه یک‌دیگرند.

 Carolyn Parkinson از دانشگاه کلیفرنیا در لس‌آنجلس به همراه همکارانش، اقدام به تهیه‌ی اسکن مغزی ۴۲ هم‌کلاسی حین تماشای فیلم کردند. فیلم‌های مذکور منجر به بروز پاسخ‌های رفتاری متفاوتی در افراد می‌شد. به عنوان مثال، برخی تحت تأثیر کلیپ‌های رمانتیک قرار می‌گرفتند؛ حال آن که در نظر برخی، همان کلیپ مسخره به نظر می‌رسید.

مشاهدات این مطالعه بر شباهت بسیارِ فعالیت مغزی دوستان نسبت به افرادی که یک‌دیگر را نمی‌شناختند، تأکید داشت؛ این شباهت‌ها خصوصاً در نواحی مرتبط با توجه، احساسات و زبان بیش‌تر به چشم می‌خورد. تشابه کشف‌شده به حدی شاخص بود که می‌توان از آن جهت پیش‌بینی دوستی یا عدم دوستی دو فرد استفاده کرد.


مقاله‌ی مرتبط: دوستی‌های دوران دبیرستان بر سلامت روانی در بزرگسالی تأثیرگذار هستند


روابط احتمالاً در دو مسیر قرار دارند: ما به سمت افراد هم‌فکر خود جذب می‌شویم و سپس در گذر زمان، اندیشه‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهیم؛ احتمالاً همین امر موجب تشابه در فعالیت مغزی‎مان می‌شود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید