انتشار این مقاله


قرص نوارتیس: وقتی درمان سرطان فقط برای پول‌دارهاست!

وقتی هزینۀ زنده ماندن دست‌نیافتنی می‌شود …

وقتی صحبت از درمان‌های نوین به میان می‌آید، گاهی چنین به نظر می‌رسد که شرکت‌های ارائه‌دهندۀ این قبیل درمان‌ها بیشتر از این که به فکر نجات جان بیمار باشند، نوعی رقابت قیمتی چندصدهزار دلاری برای خود راه انداخته‌اند. برای مثال، قرص نوارتیس با نام کیمریا (Kymriah، یا کیمرایا) – ساخت شرکت نوارتیس – اولین درمان مبتنی بر CAR T-cell برای سرطان بود که توانست همین سال گذشته تأییدیۀ سازمان غذا و دارو را به دست آورد.

قرص نوارتیس برای درمان چیست؟

درمان جدید نوارتیس هم‌اکنون با قیمتی بالغ بر ۴۷۵ هزار دلار در اختیار بیماران مبتلا به انواعی از لوسمی قرار گرفته است. دسامبر سال گذشته نیز نوعی ژن‌درمانی به خصوص از سوی شرکت دارویی اسپارک (Spark Therapeutics) مورد تأیید FDA قرار گرفت. درمان جدید اسپارک با هزینۀ شگفت‌انگیز ۸۵۰ هزار دلار در ایالات متحده، قرار است شکلی از نابینایی مادرزادی را مداوا نماید.


حتماً بخوانید:


این قیمت‌های سر به فلک زده اعتراض بیماران و حامیان حقوق مصرف‌کننده را برانگیخته است. با این حال، توجیهی که شرکت‌های دارویی برای قیمت‌های نجومی خود در دست دارند، کسب سود حداقلی برای جبران هزینه‌های میلیون دلاری است که صرف ارائه‌ی درمانی کرده‌اند که فقط قرار است یک بار برای بیمار تجویز شود.

ولی واقعاً چنین درمان‌هایی باید چقدر برای مصرف‌کننده آب بخورد تا شرکت تولیدکننده نیز به سود مورد نظر خود برسد؟ دیوید میچل (David Mitchell)، از فعالان در زمینه قیمت‌گذاری دارو، با انجام محاسباتی به این نتیجه رسیده است که همین درمان قرص نوارتیس با نام کیمریا یا تیساژنلکلوسل (Tisagenlecleucel)، می‌تواند قیمت بسیار پایین‌تری داشته و هم‌چنان شرکت خود را از سود قابل قبولی برخوردار نماید. صدها هزار دلار پایین‌تر، چیزی در حدود ۱۶۰ هزار دلار.

نوارتیس قرص novartis خود را با استعانت از سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت گرفته از جانب مالیات‌پردازان توسعه داده و هم‌اکنون در مسیری در حال پیش‌روی است که سودی بسیار بیشتر از عملکرد واقعی این دارو به آن‌ها می‌رساند. به عقیدۀ ما نوارتیس با دریافت ۱۶۰ هزار دلار [به ازای هر دورۀ درمان] هم‌چنان قادر خواهد بود هزینه‌های قبلی خود را جبران کرده و به تحقیق و پژوهش بپردازد.

دیوید میچل

از سوی دیگر، نوارتیس طی مصاحبه‌ای که با فوربز (Forbes) داشت، محاسبات فوق را نادرست خواند و اعلام نمود که هزینۀ نهایی تولیدی که میچل در محاسبات خود لحاظ کرده، فاصلۀ بسیار از واقعیت دارد.

میچل خواستار شفاف‌سازی بیشتر است. از دیدگاه وی، هنگامی که درمانی با حمایت‌های مالی حاصل از مالیات‌ها توسعه داده می‌شود، بخشی از صحبت‌ها نیز باید به موضوع “مقدار سود مورد نیاز شرکت” معطوف شود.

با توجه به این که درمان‌های انقلابی‌تری (و گران‌تر!) در راه هستند، به نظر می‌رسد این قبیل بحث‌ها حالا حالاها نتیجه‌ای از پیش نخواهند برد.


شرکت چندملیتی نوارتیس، یک کمپانی داروسازی مستقر در بازل سوئیس و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه، از نظر ارزش بازار و فروش است.

از نظر این که قرص novartis برای چیست می‌توان گفت این شرکت داروهای مختلفی همچون کلوزاپین، دیکلوفناک، کاربامازپین، والزارتان، ایماتینیت، مسیلات، سیکلوسپورین، لتروزول و تربینافین تولید می‌کند.


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید