انتشار این مقاله


آزمایش خون به همراه سونوگرافی، تشخیص سرطان کبد را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

استفاده از تست خون برای تشخیص سطح AFB و سونوگرافی شکم به صورت همزمان به تشخیص زود هنگام سرطان کبد در مراحل اولیه کمک می‌کند.

محققان مرکز سرطان Simmons Southwestern در UT تایید کردند که ترکیب تصویربرداری سونوگرافی با آزمایش خون برای سطح بالای آلفا فیتوپروتئین (AFP)، تشخیص سرطان کبد در مرحله اولیه را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته موسسه ملی سرطان (NCI)، تحقیقات اخیر بر روی افزایش بقای بیماران مبتلا به سرطان کبد، بیماری‌ای که در حال افزایش بوده و سریع‌ترین سرطان جامد تومور از لحاظ افزایش یافتن در ایالات متحده است، تاکید دارند.

دکتر هماتولوژیست Amiti Singal، دانش‌یار پزشکی داخلی و علوم بالینی UT می‌گوید: “اگر سرطان در مراحل اولیه مشخص شود، ما می‌توانیم آن را درمان‌ بکنیم، و بدین ترتیب بیماران می‌توانند سال‌های بیشتری زندگی کنند.” “متاسفانه، در ایالات متحده سرطان کبد بیش‌تر در مراحل اخر، یعنی زمانی که درمان امکان پذیر نیست و بقا بسیار بدتر است کشف می‌شود.”

سرطان کبد
بر اساس گزارش NCI، در حالی که میزان بروز اکثر سرطان‌ها در ایالات متحده کاهش یافته است، میزان بروز سرطان کبد در ده سال گذشته به میزان ۲.۷ درصد افزایش یافته است که تخمین می‌زنند حدود ۴۰,۷۰۰ مورد جدید سرطان کبد در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تشخیص داده خواهد شد، عوامل خطر سرطان کبد، که همچنین به عنوان کارسینوم هپاتوسلولار و یا HCC شناخته می‌شود، شامل عفونت هپاتیت C، مصرف مزمن الکل و بیماری کبد چرب غیرالکلی که با دیابت و چاقی در ارتباط می‌باشد، است. علائم ممکن است شامل درد شکمی یا تورم زیاد، کم شدن وزن یا اشتها، مدفوع سفید چی، و خستگی عمومی باشد.
دستورالعمل‌های غربالگری سرطان کبد برای بیماران مبتلا به سیروز متفاوت است، برخی فقط شامل تصویربرداری و برخی دیگر شامل تصویربرداری و اندازه گیری AFP است.

مقایسه روش جدید و قبلی برای تشخیص سرطان کبد

Dr. Amit Singal، David Bruton Jr استاد تحقیقات سرطان بالینی: “آزمایش غربالگری سرطان کبد در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی به طور سنتی با استفاده از سونوگرافی شکم انجام می‌شود. با وجود اینکه سونوگرافی به راحتی در دسترس است و ضرری ندارد، بسیاری از سرطان‌ها را هنگامی که کوچک هستند نشان نمی‌دهد.” “مطالعه ما نشان می‌دهد که اضافه کردن تست خون نشانگر آلفا فیتوپروتئین، تشخیص کارسینوم سلول‌های سرطانی را از ۴۵ درصد تنها به‌وسیله سونوگرافی به ۶۳ درصد با استفاده از ترکیب دو تست افزایش می‌دهد.”

AFP یک پروتئین پلاسمایی است که توسط سلول‌های کبدی در دوران جنین به‌ فراوانی تولید می‌شود. در بزرگسالان، سطح AFP به طور معمول کم است، اما سرطان کبد می‌تواند باعث افزایش سطح AFP گردد.

مرکز سرطان سیمونز یکی از تنها ۳۰ مرکز تحقیقاتی سرطان در ایالات متحده است که توسط NCI به عنوان یک مرکز مشارکتی علمی شرکت ملی کارآزمایی‌های بالینی تعیین شده است.

“نتایج ما نشان از اهمیت توسعه پایدار و اعتبارسنجی بیومارکرهای مبتنی بر خون برای تشخیص زود هنگام سرطان کبد را برجسته می‌کند. مهم‌تر از همه، نتایج ما تغییر در عملکرد بالینی و استفاده معمول از سونوگرافی و بیومارکرها را برای غربالگری سرطان کبد همراهی می‌کند.” دکتر Singal، دانشمند خانواده Dedman در مراقبت های بالینی در UT Southwestern، که امسال ۷۵ ساله می‌شود.


مقاله مرتبط:راه جدیدی برای مبارزه با سرطان کبد


 

زهرا اسمعیل زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید