انتشار این مقاله


محققان چینی می‌گویند:” ما می‌توانیم با استفاده از اشعه لیزر زباله های فضایی را نابود کنیم”

محققان چینی میتوانند با استفاده از اشعه لیزر زباله های فضایی را از بین ببرند اما روش آنها با مشکلاتی مواجه است.

محققان چینی می‌گویند که ما میتوانیم با استفاده از اشعه لیزر زباله های فضایی را نابود کنیم

آلودگی تنها اینجا روی زمین مشکل ساز نیست بلکه آن همچنین در فضا که دارای مجموعه ای از زباله های فضایی رو به افزایش است نیز یک مساله است.

از راکت های استفاده شده گرفته تا باقی مانده ی ماهواره های متروکه میلیون ها قطعه از این زباله های فضایی را تشکیل می‌دهند که تنها در هم ریختگی های درون فضا نیستند و آنها دنیای ما را مورد تهدید قرار می‌دهند.

اگر یک قطعه از این زباله‌ها با یک ماهواره فعال یا ایستگاه فضایی بین المللی برخوردکند میتواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی بشود.

برای مبارزه با این مشکل رو به رشد محققان چینی در حال کاوش هستند که با استفاده از ایستگاه لیزری مداری امکان نابود کردن زباله های فضایی را به وجود آورند.

تحقیقات آنها در ژورنال بین المللی برای نور و الکترون شناسی پرتویی انتشار یافت.

این اولین تمرکز روی حذف زباله های فضایی نیست. محققان پیشنهاداتی از قبیل: بیرون آوردن آنها از مدار, به دام انداختن‌شان در یک توری مداری و حتی کم کردن سرعت آنها که باعث سوختن شان در اتمسفر زمین می‌شد را نیز ارایه دادند اگر چه محققان چینی ای که روی این پروژه با جهت گیری لیزری کار می‌کنند موفق تر بوده اند.

نمونه هایی از زباله های موجود در مدار زمین

طی مطالعه آنها دانشمندان با موفقیت ایستگاه لیزری مداری را شبیه سازی کرده اند که تکه های زباله های فضایی ای که طول آنها کمتر از ۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتی متر) است ظرف مدت ۲ دقیقه نشانه میگیرند و خرد می‌کنند.

این خرد کردن برای این طراحی شده که یا باعث سوختن در اتمسفر زمین شود و یا اینکه آنها را به خارج از مدار هل دهد که باعث جلوگیری از برخورد ها می‌شود.

این تیم نتیجه گرفتند که پرتاب کردن این دستگاه لیزری امکان پذیر خواهد بود و در پاکسازی زباله ها و جلوگیری از برخورد های آینده آنها موثر است.

غلبه بر موانع:

این ایستگاه های لیزر مداری مشکلات بزرگی از صنایع فضایی را می‌تواند حل کند.

در سال ۲۰۱۵ کارکنان ایستگاه فضایی بین المللی خبر دادند که به دلیل برخورد یک ماهواره قدیمی با ایستگاه مجبور به تخلیه ی یک چهارم از موجودات زنده شدند.

این برخورد واقعا اتفاق افتاد و به ارزش میلیارد ها دلار به تجهیزات خسارت وارد کرد.

البته این طرح انفجار لیزری هم بدون مشکل نیست و در مرحله اول آن تنها مجهز به تخریب اشیاء بسیار کوچک از این زباله هاست و واضح نیست که آیا این اشیاء بزرگ زباله های فضایی را به خارج از مسیر آسیب رسان هل می‌دهد یا خیر.

تدارکات ساختن ایستگاه های لیزر بسیار پیچیده است.

چه کسی آنها را می‌سازد؟

چه تعداد ساخته می‌شود؟

به علاوه زمانی که ایستگاه های لیزر مداری برای ویران کردن زباله های فضایی به طور خاصی طراحی می‌شوند آیا این امکان وجود دارد که از آنها به عنوان جنگ افزار استفاده شود؟

لازم است که دولتمردان روی پاسخ دادن به این سوالات و سوالات دیگر کار کنند و قبل از آن می‌توانند از این تکنولوژی با موفقیت شبیه سازی شده را در جنگ علیه زباله های فضایی به کار بگیرند.

ممکن است آنها راهی برای اطمینان از اینکه ایستگاه های لیزر مداری استفاده‌ ی امن می شوند پیدا کنند با این وجود این دستگاه ها می‌توانند باعث ضربه ی بزرگی به مساله ی زباله های فضایی شوند زیرا که انتظار می‌رود با ورود هزاران ماهواره به دنبال قبلی ها به مدار کوچک زمین در سال های آتی اوضاع بدتر شود.

همچنین همه ی چاره سازی های پیشنهاد شده در مورد رشد زباله های فضایی تحت توجه هستند پس اگر امیدی به جلوگیری از مخاطرات زباله های فضایی در آینده برای تکنولوژی های فعال مان داریم به چاره جویی بهتری نیازمند هستیم.

 

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید