انتشار این مقاله


آیا دویدن باعث سلامت مغز استخوان می‌شود؟

دویدن صحیح و تحت نظر پزشک، باعث تراکم مغز استخوان و سلامت عمومی بدن می‌شود.

دویدن صحیح باعث سلامت مغز استخوان می‌شود. محققان از دانشگاه Deakin در استرالیا، مردان و زنان جوان را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده کردند افرادی که بیشتر از ۱۲.۵ مایل در هفته می‌دوند، مغز استخوان‌هایشان ۸ سال جوان‌تر از افرادی است که به طور منظم ورزش نمی‌کنند. دکتر Daniel Belavy معتقد است که برای داشتن مغز استخوانی جوان و سالم، باید تحرک بدنی به‌خصوص دویدن را در اولویت قرار داد.


مقاله‌ی مرتبط: دویدن یا پیاده روی، کدام بهتر است؟


مغز استخوان یک بافت نیمه جامد در بخش داخلی استخوان است که تولید سلول‌های خونی را بر عهده دارد. Belavy در این مورد می‌گوید:

انسان‌ها با مغز استخوانی به‌دنیا می‌آیند که گلبول قرمز می‌سازد. با بالا رفتن سن، این ماده به بافت چربی زرد رنگی تبدیل می‌شود. این پروسه در بیماری‌هایی مثل دیابت و پکی استخوان در نواحی مثل استخوان لگن، ستون مهره و دنده ها باعث اختلال در متابولیسم استخوان و سلول‌سازی می‌شود.

فواید دویدن بیشتر از سوزاندن کالری‌هاست

محققان معتقدند که رابطه‌ای بین ورزش و مغز زرد استخوان (MAT) وجود دارد، به طوری که میزان MAT به چربی ذخیره شده زیر پوست بستگی دارد. دوچرخه سوارانی که بیش از ۹۳ مایل در هفته دوچرخه سواری می‌کنند، تاثیر قابل توجهی در MAT نشان نمی‌دهند. فواید دویدن برای تحرک فیزیکی ستون فقرات به منظور متراکم شدن مغز استخوان، چشم‌گیر است.


مقاله‌ی مرتبط: دویدن و تاثیر آن بر ارتباطات نورونی در مغز


برای استفاده از فواید دویدن، چه مقدار باید بدویم؟

برای سلامت مغز استخوان در هر ناحیه از بدن، میزان تحرک متفاوتی نیاز است. محققان به طور متوسط ۱۲ تا ۲۵ مایل دویدن در هفته را پیشنهاد می‌کنند، اما این میزان برای همه ی افراد توصیه نمی‌شود.

دوچرخه سواری و شنا‌کردن به اندازه‌ی دویدن نمی‌توانند بر مغز استخوان اثر بگذارند، اما به اندازه‌ی سایر ورزش‌ها برای بدن مفیدند. به طور کلی، هر فعالیت فیزیکی که باعث خستگی بدن شود مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس اگر به طور صحیح انجام شوند، برای بدن مزایایی دارند.

نحوه ی صحیح دویدن

دکتر Nirav Pandya، متخصص ارتوپدی کودکان از دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که دویدن مزازای فوق العاده ای بر سلامت عمومی بدن دارد. دویدن نه تنها ریسک بیماری های مزمن را پایین می آورد، بلکه باعث افزایش تراکم استخوان، سلامت روانی و شادی میشود. او در این باره گفت:
بهتر است بجای دویدن مسافت های طولانی، زمان کوتاهتری برای دویدن اختصاص داده ولی به طور منظم بدوید. بعضی از افراد بدون توجه به فیزیک بدنی، توانایی جسمی و قوای مرکزی بدن شان شروع به دویدن می‌کنند که باعث آسیب می‌شود. طبق گزارشات CDC, از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بخاطر دویدن‌های نا‌به‌جا ۴۷۵,۰۰۰ مورد آسیب جسمی گزارش شده‌است. بخاطر همین بهتر است قبل از شروع هر نوع ورزشی با پزشک مشورت کنید.

فواید دویدن بیشتر از مضرات آن می‌باشد، اگر مردم تحت نظر پزشک و تدریجا به زمان دویدن‌های خود اضافه کنند، شاهد تاثیر مثبت آن بر بدن‌شان خواهند‌شد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید