انتشار این مقاله


کاهش توانایی‌های شناختی: آیا سطح پایین سدیم خون می‌تواند ریسک فاکتور باشد؟

طبق مطالعه‌ی جدید منتشر شده در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا، سطح پایین سدیم در خون با کاهش کارکرد شناختی در میان مردان سالم سالمند مرتبط است.

در مطالعه‌ی جدیدی که در حال حاضر در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده‌است، سطح پایین سدیم در خون با کاهش کارکرد شناختی در میان مردان سالم سالمند مرتبط است.

دانشمندان سطح پایین سدیم خون را به اختلالات شناختی در مردان مسن‌تر مرتبط کرده‌اند

نویسندگان اظهار می‌کنند که توجه به این سطوح پایین سدیم، که در پزشکی به عنوان هایپوناترمی شناخته می‌شود، می‌تواند در کاهش کارکرد شناختی غیرمداوم به علت افزایش سن، مهم و باارزش باشد. هایپوناترمی هنگامی رخ می‌دهد که سطح سدیم خون به پایین‌تر از ۱۳۵ میلی مول در لیتر (mmol / L) برسد. مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین سدیم ممکن است به افزایش خطر کم‌دقتی، افتادن‌‍‌، شکستگی‌ها، مشکلات قلبی و مرگ زودرس مرتبط باشد.

Medical News Today  پیش از این نتایج مطالعاتی را که درباره‌ی خطرات نوشیدن بیش از حد مایع در هنگام تمرین هشدار داده‌بود، گزارش کرده‌بود؛ زیرا این امر می‌تواند منجر به هایپوناترمی مرتبط با ورزش (EAH) شود.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی کم سدیم شاید فشار خون را کاهش ندهد


علائم خفیف EAH عبارتند از سرگیجه، حالت تهوع و پف کردگی؛ اما موارد شدیدتر می‌تواند کشنده باشد. برآورد شده‌است که حداقل ۱۴ ورزشکار از EAH جان خود را از دست داده‌اند.موارد شدید هایپوناترمی قبلا با مشکلات عصبی و شناختی همراه بوده‌است، اما مطالعات به دقت اشاره نمی‌کند که چگونه سطوح مختلف سدیم در خون بر روی شناخت در افراد مسن تاثیر می‌گذارد.

نویسندگان مطالعه‌ی جدید، از دانشگاه Colorado Anschutz Medical Campus در Aurora، بررسی را آغاز کردند.


مقاله مرتبط: ورزش؛ بهبود دهنده‌ی خستگی و زوال مهارت‌های شناختی ناشی از سرطان


افزایش خطر کاهش توانایی‌های شناختی

محققان در مطالعه‌ی جدید، اطلاعات مربوط به ۵۴۳۵ مرد سالم ۶۵ ساله و بالاتر را که هر کدام به طور متوسط ​​۴.۶ سال پیگیری شده‌بودند، بررسی کردند.

نتایج نشان می‌دهد مردانی که سطح سدیم آن‌ها  ۱۴۰-۱۲۶ میلی مول در لیتر بود، در مقایسه با به مردانی که سطوح سدیم ۱۴۲-۱۴۱ mmol / L می‌باشد، احتمال وجود علائم اختلال شناختی در ابتدای مطالعه ۳۰ درصد بیشتر است و احتمالا ۳۷ درصد بیشتر در معرض علائم کاهش کارکرد شناختی در طی زمان هستند. جالب توجه است که میزان بالای سدیم ۱۵۳-۱۴۳)  میلی مول در لیتر) نیز با کاهش توانایی‌های شناختی در طول زمان همراه است.

Kristen Nowak، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه می‌گوید:

مطالعات بیشتری برای بررسی بیشتر در مورد اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از کاهش کارکرد شناختی در افراد مبتلا به هایپوناترمی موردنیاز است.

وی افزود:

کاهش اندک سدیم در خون ممکن است در بالین نادیده گرفته شود. از آن‌جا که هم کاهش اندک سطح سدیم سرم و هم تغییرات خفیف در عملکرد شناختی، پیشامدهای شایع افزایش سن هستند، پژوهش‌های آینده درباره‌ی این موضوع مهم است؛ از جمله تعیین این‌که آیا اصلاح سطح پایین سدیم بر عملکرد شناختی تاثیر می‌گذارد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید