انتشار این مقاله


کامپیوترها تنها با اسکن مغزی، می‌توانند آهنگی که گوش کرده‌اید را تشخیص دهند!

دانشمندان تنها با استفاده از اسکن‌های fMRI، فشارخون و فعالیت مغزی را اندازه گیری می‌کنند و قادرند آهنگی که شخص گوش می‌دهد را تشخیص دهند.

این عمل دقیقا ذهن‌خوانی نیست، اما چیزی نزدیک به آن است: دانشمندان تنها با استفاده از اسکن‌های fMRI، فشارخون و فعالیت مغزی را اندازه گیری می‌کنند و قادرند آهنگی که شخص گوش می‌دهد را تشخیص دهند.
این تحقیق به ما در فهم واکنش مغز به آهنگ کمک می‌کند. نیز راهکارهایی برای پیشرفت برقراری ارتباط مغز، برای افرادی که به شکل طبیعی قادر به این کار نیستند، ارائه می‌دهد.
برای مثال: به گفته تیم محققان بین‌المللی این تحقیق، حتی می‌توانیم با استفاده از افکارمان آهنگ‌سازی کنیم. گرچه این مفهوم علمی تخیلی هنوز هم تا حدی دور از ذهن است.

محققان در مقاله خود ذکر کردند:

اگرچه راهی طولانی برای دستیابی به روش‌های بازسازی پیشرفته است، در این راستا به عنوان اولین گام، روش شناسایی قطعات موسیقی کتاب داستان را ارائه می‌دهیم.

این آزمایشات بر اساس یک مدل رمزگذاری و رمزگشایی است. بوسیله یک کامپیوتر الگوهای فعالیت مغزی ایجاد شده (چه قسمت‌هایی از مغز و چه زمانی فعال می‌شوند) توسط آهنگ‌های متفاوت نشان داده می‌شود. سپس تنها توسط اسکن‌های fMRI تلاش به شناسایی آهنگ‌ها می‌کنند.
برای شصت داوطلب، ۴۰ قطعه آهنگ کلاسیک، راک، پاپ، جاز و… پخش شد. نرم‌افزار متصل به اسکنر fMRI برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در برابر ویژگی‌های موسیقیایی چون تونالیته، پویایی، ریتم و لحن تنظیم شده است.
وقتی تجزیه و تحلیل کامل شد، برخی آهنگ‌ها را دوباره تکرار کردند و سیستم کامپیوتری باید آهنگ انتخاب شده را حدس میزد. وقتی دو گزینه الف و ب به کامپیوتر داده شد تا ۸۵ درصد پاسخش صحیح بود.
آزمایش گسترش پیدا کرد، اینبار نرم‌افزار باید فقط با استفاده از داده‌های اسکن شده، از بین ده گزینه انتخاب می‌کرد. اینبار ۷۴ درصد پاسخ‌ها صحیح بود.


مقالات مرتبط: ذهن خوانی با رمزگشایی مغز | چگونه ذهن دیگران را بخوانیم؟


از یافته‌های دیگر این مطالعه میتوان اشاره کرد که شنوندگان هیچ ترجیح نیمکره‌ای از مغز را برای پردازش موسیقی نشان ندادند. ( هیچ تعصبی نسبت به سمت راست یا چپ نداشتند.)
این اولین بار نیست که دانشمندان تلاش کرده‌اند تا از اثر آهنگ‌ها بر مغز نقشه‌برداری کنند، اما این آزمایش خاص به عمق بیشتری نفوذ می‌کند و انتخاب‌های متنوع‌تری از آهنگ‌ها با لیست پخشی متنوع‌تر از تحقیقات قبلی داشته است.
همچنین دانشمندان معتقدند می‌توان از این تکنیک برای تشخیص ملودی‌های مورد علاقه مردم و اینکه چرا یک آهنگ فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما برای دیگران تاثیری ندارد، استفاده کرد.
این مطالعه بخشی از تلاش گسترده‌تری برای درک بیشتر اثر موسیقی بر ما است. در تحقیقات اخیر جست‌و‌جو در مورد اینکه چگونه موسیقی خاصی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و یا چه تغییراتی در فعالیت مغزی می‌تواند سلیقه موسیقیایی ما را تغییر دهد.
در نهایت می‌توان از این تکنیک جدید برای کمک به افرادی که توهم شنوایی دارند، استفاده کرد. گرچه برای اینکار نیاز به اطلاعات بیشتری هست.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید