انتشار این مقاله


پزشکان دریافتند: فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم

ریتم غیر طبیعی قلب به اختصار A-fib (فیبریلاسیون دهلیزی) شناخته شده‌است، زیرا افراد بیمار علائمی از قبیل تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند

در چند میلیون آمریکایی مسن، بیماری فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده‌است.  ریتم غیر طبیعی قلب به اختصار A-fib شناخته شده‌است، زیرا افراد بیمار علائمی از قبیل تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

با این حال، بسیاری از افراد دیگر ممکن است مبتلا به این بیماری باشند، بدون این‌که بدانند! طبق مطالعه‌ی جدیدی که توسط T Peter R. Kowey، متخصص قلب و عروق انجام شده‌است، این بیماری خطر ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی


Kowey و همکارانش ۳۸۵ بیمار مسن را تحت نظر قرار دادند که به علت دیابت، فشار خون بالا و سایر شاخص‌های هشدار‌دهنده، در معرض ابتلا به A-fib بودند اما مبتلا ب اختلال ریتم تشخیص داده نشده بودند. پزشکان یک دستگاه ضبط ریتم بیسیم باریک زیراستخوان ترقوه‌ی هر بیمار جای دادند.

نویسندگان در مجله‌ی  JAMA Cardiology گزارش دادند: بیشتر بیمارانی که تحت نظر قرار گرفتند، با گذر زمان، حداقل قسمتی از A-fib را تجربه کردند که شش دقیقه یا بیشتر طول می‌کشید.


مقاله مرتبط: KardiaBand به اپل‌واچ کمک می‌کند تا به یک وسیله پزشکی تبدیل شود

               تشخیص آریتمی قلبی به‌کمک اپل واچ


شش ماه در طی مطالعه، تشخیص داده‌شد که ۲۰.۴ درصد از بیماران، مبتلا به  A-fibهستند. پس از یک سال، این رقم به ۲۷.۱ درصد افزایش یافت. تا ۳۰ ماه، مشخص شد که ۴۰ درصد از بیماران، حداقل جزئی از این نوع ریتم غیر طبیعی را تجربه کرده‌اند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده، ۹ درصد از افراد بالای ۶۴ سال، مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده‌اند.

Kowey گفت:

این بیماری به وضوح شایع‌تر از آن است، اما او نمی‌توانست بگوید که چقدر رایج است؛ چرا که مطالعه‌ی جدید تنها بر بیمارانی که به نظر می‌رسد در معرض ریسک بالایی از این بیماری قرار دارند، تمرکز کرده‌است.

معمولا توصیه می‌شود بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، داروهای رقیق‌کننده‌ی خون که داروهای ضد انعقادی خوانده می‌شوند، استفاده کنند. به همین علت است که در طی مرحله‌ای از  A-fib، خون بیمار می تواند از حرکت بایستد و لخته‌ی خطرناکی ایجاد کند که منجر به سکته مغزی شود.


مقاله مرتبط: کلسیم موجود در رگها می تواند بهترین فاکتور برای پیشبینی حمله قلبی و سکته مغزی باشد


Kowey گفت:

با این حال سکته‌ها می‌تواند هفته‌ها بعد از این‌که ریتم قلب به حالت طبیعی برگشت، رخ دهد. این نشان می‌دهد که ممکن است به طور مستقیم توسط A-fib ایجاد نشود. در عوض، میزان بالای سکته ممکن است ناشی از علائم مرتبط با این بیماری باشد: زخم بر روی دیواره‌های دهلیزی. مردم معتقدند که A-fib نشانه‌ای برای دهلیز بیمار است. میزان سکته مغزی در افراد سالخورده حدود ۱ تا ۲ درصد در سال است. در میان کسانی که  A-fib  در آن‌ها تشخیص داده‌شده، خطر تقریبا سه برابر بیشتر است.

پس از این مطالعه، داروهای ضدانعقاد خون برای ۷۲ بیمار که A-fib آن‌ها تشخیص داده نشده‌بود، تجویز شد.

Kowey گفت که ممکن است مصرف این دارو برای بیمارانی که در جامعه مبتلا به A-fib خاموش هستند، سودمند است؛ اگر چه کارآزمایی‌هایی در حال انجام است تا مطمئن شوند.

این مطالعه توسط  Medtronic تأمین مالی شده‌بود که مانیتورهای بی‌‍سیم را که در بیماران قرار داده شده‌بود، فراهم کرد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید