انتشار این مقاله


راه‌های جدید موفقیت

راه جدید به سمت موفقیت که باید طی کنید چه چیزی مانع از آن شده که افراد و کمپانی‌های موفق نتوانند اتوماتیک‌وار بسیار موفق شوند؟ بعضی از کمپانی هایی که زمانی توسط سرمایه‌داران انبوه و کاربلدان در وال‌استریت پیگیری می‌شدند تسلیم شکست شدند. به پیشگامان تکنولوژی مثل نوکیا، نورتل، بلک بری، بارنز و نوبل، هانی‌ول […]

راه جدید به سمت موفقیت که باید طی کنید

چه چیزی مانع از آن شده که افراد و کمپانی‌های موفق نتوانند اتوماتیک‌وار بسیار موفق شوند؟ بعضی از کمپانی هایی که زمانی توسط سرمایه‌داران انبوه و کاربلدان در وال‌استریت پیگیری می‌شدند تسلیم شکست شدند. به پیشگامان تکنولوژی مثل نوکیا، نورتل، بلک بری، بارنز و نوبل، هانی‌ول و … فکر کنید شکست تماشایی اینها مارا به عقیده ی اساسی مقاله‌ی بازنگری هاروارد اثر گری مک کویین Disciplined Pursuit of Less (یا Lack thereof)،گری – نویسنده‌ی چندین کتاب و سخنران حرفه‌ای – عقیده دارد که بیشتر شخصیت‌ها و کمپانی‌های موفق مستعد چیزی هستند که او “پارادوکس آشکار” می‌نامد.

پاردوکس آشکار

فرض ایده‌ها بر این است که، موفقیت یک شخص یا کار از چهار مرحله مشخص تشکیل شده است: در وهله اول هدفی که به وضوح به موفقیت می‌رسد را مشخص می‌کنند. وهله بعدی زمانی است که موفقیت، به موقعیت‌ها و گزینه‌های بیشتری منتهی می‌شود. در مرحله سوم افزایش موقعیت‌ها و گزینه‌ها باعث کاهش تمرکز تلاش بر کاری خاص را می‌شوند. در گام آخر کاهش تمرکز تلاش، برای مسیر خاصی که در وهله اول به وضوح به موفقیت می‌رسید، مانع خواهد بود. به زبان ساده، Greg Mckeown می‌گوید: موفقیت، کاتالیزگری برای شکست است.

چه چیزی یاعث پارادوکس آشکار می‌شود؟

به عقیده‌ی جیم کالینز در کتاب How the Mighty Fall پارادوکس آشکار حاصل چیزی است که او آن‌را عدم انضباط در تعقیب چیزهای بیشتر می‌داند. این زمانی اتفاق می‌افتد که شما تمرکزتان را در مورد چیزهای واقعا مهم از دست می‌دهیم چیزهایی که واقعا برای آن‌ها اشتیاق داریم استعدادهایتان و راه شغلی واقعی شما. شما یک حرکت روبه بالا در شغلتان داشته‌باشید.

با توجه به گفته‌های Greg، استفاده از معیارهای والاتر می‌تواند به ما جهت بهره‌گیری از موتور جستجو پیشرفته مغز مان کمک کند. تنها راه این است که بتوانیم سوالات درستی را مورد بررسی قرار دهیم: چه چیزی باعث می‌شود بیشتر از استعدادهای خود استفاده کنم؟ نسبت به چه مواردی واقعا مشتاقم؟ چگونه می‌توانم دنیا را تغییر دهم؟ با استفاده کردن یک معیار دقیق ما به دنبال بیشترین سهم‌مان هستیم. با این تفکر میتوانیم از خودمان بپرسیم چه چیزی ضروری است؟ انجام دادن یک بازرسی در زندگیتان می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی در زندگی شما ضروری است و بقیه چیزهارا حذف کنید.

اثر موهبت (endowment effect) موجب‌ میشود شخص بیش از آنچه لازم است به چیزی اهمیت دهد. اگر می‌خواهید مسیر موفقیت روشنی داشته باشید باید به هر قیمتی از اثر موهبت بپرهیزید. لزومی ندارد روی مسائلی که اخمیتی ندارند بیش از حد ارزش دهید.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید