انتشار این مقاله


سه چیزی که باعث می‌شوند احساس کنید به محیط کارتان تعلق ندارید

آیا احساس می‌کنید به محیط کارتان تعلق ندارید؟ چند دلیل برایش بیابید. برای اجداد ما، دیدگاه “ما در برابر آن‌ها” مفید بود. با تمرکز روی قبایل، خانواده‌ها یا جوامع خود، آن‌ها اطمینان حاصل می‌کردند که خویشاوندانشان شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. بنابراین مغز ما هنوز سخت‌گیرانه در پی آن است که با کوچک‌ترین اشاره‌ها […]

آیا احساس می‌کنید به محیط کارتان تعلق ندارید؟ چند دلیل برایش بیابید.

برای اجداد ما، دیدگاه “ما در برابر آن‌ها” مفید بود. با تمرکز روی قبایل، خانواده‌ها یا جوامع خود، آن‌ها اطمینان حاصل می‌کردند که خویشاوندانشان شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. بنابراین مغز ما هنوز سخت‌گیرانه در پی آن است که با کوچک‌ترین اشاره‌ها افراد را بر اساس “ما در برابر آن‌ها” طبقه بندی کند.

به عنوان مثال، اگر معین شده باشد که شما باید لباس قرمز بپوشید و در مقابل تیم دیگری لباس آبی داشته باشد؛ ادراک شما از “ما” و “آن‌ها” شروع به تغییر می‌کند. اتفاق مشابه زمانی می‌افتد که شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که قدرت در دستتان است و یا صفرهای حقوقتان را می‌شمارید.

ناگهان شما شروع به تلاش برای به حداکثر رساندن سود برای اعضای گروه خود و به حداقل رساندن سود برای گروه دیگر می‌کنید.

البته این می‌تواند به توضیح بسیاری از مشکلات موجود در سراسر جهان کمک کند اما مشکلات بزرگی را نیز در محیط‌های کاری ما، به خصوص در حوزه فناوری، ایجاد می‌کند.


مقاله مرتبط: چه چیزی شغل شما را استرس‌زا می‌کند؟


کار
جنبش “ما در مقابل آن‌ها” مشکلات بزرگی را در محیط‌های کاری ما، به خصوص در حوزه فناوری، ایجاد می‌کند.

در این‌جا سه موردی که شرکت‌ها معمولا انجام می‌دهند و باعث می‌شوند افراد احساس بیگانگی کنند آورده شده است:

دادن “لباس‌های رنگی متفاوت” به افراد

آیا کارفرماها لباس سیاه می‌پوشند در حالی که کارمندان لباس قرمز می‌پوشند؟ آیا کارکنان انبار شلوار جین می‌پوشند در حالی که کارکنان اداری لباس رسمی دارند؟ آیا افراد جوایز، مدال یا نشان‌گرهای دیگری که از بقیه کارکنان متمایزشان می‌کند، دریافت می‌کنند؟ این‌ها همه نشانه‌هایی هستند که ما برای تشخیص این که فردی “یکی از ما” است یا نه استفاده می‌کنیم  و بر اساس آن با آن‌ها رفتار می‌کنیم.

این رویکرد، زمانی که می‌خواهیم رقابت را افزایش دهیم، به مراتب حساس‌تر می‌شود – مانند زمانی که تیم‌های ورزشی لباس‌های رنگی مختلفی دارند.

اما در محل کار، همه‌ی ما باید در یک تیم باشیم. به محض این که افراد در تیم خود احساس بیگانگی کنند، به جای همکاری، شروع به رقابت می‌کنند. این طبیعت انسانی است.

استفاده از عبارتی که شامل همه نمی‌شود

مطمئنا استفاده‌ی روزافزون از عبارت “اعضای تیم” در محل کار برای افزایش انسجام گروه طراحی شده است. بدیهی است که نزدیک به ۴۰ درصد از نیروی کار مثل کارکنان فردی، پیمانکاران یا کارمندان موقت به زودی مستقل خواهند شد. این افراد زمانی که بحث از مزایا و درگیری‌های شرکت‌ها است، “اعضای تیم” نیستند و اغلب از سوی رهبر به عنوان اعضای تیم به آن‌ها مراجعه نمی‌شود. فکر می‌کنید وقتی اعضای تیم با تمام اعضای غیر تیمی کار می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ بله، درست است. جنبش “ما در برابر آن‌ها” ایجاد می‌شود.

در عصر فناوری، استخدام پیمانکاران یا کارگران از راه دور، بیشتر و بیشتر مورد توجه است. در حقیقت، موقعیت‌های مستقل به طور فزاینده‌ای آرزو شده و توسط بهترین و درخشان‌ترین افراد که نمی‌خواهند خود را به یک موقعیت یا یک شرکت محدود کنند، اشغال می‌شوند.

ایجاد موقعیتی که این افراد احساس بیگانگی کنند روش خوبی برای از دست دادن آن‌هاست.

بد اداره کردن کارکنان راه دور

امروزه تعداد روزافزونی از کسب و کارها استخدام کارگران از راه دور است. این رویکرد آن‌ها را قادر می‌سازد مردم را از سراسر جهان استخدام کنند. متأسفانه، کار از راه دور، مردم را از بسیاری از تیم‌ساخت‌هایی که در دفتر کار می‌گذرد دور می‌کند.

جنبش “ما در مقابل آن‌ها” به سادگی در نتیجه‌ی “این‌جا یا آن‌جا بودن” شروع به ایجاد شدن می‌کند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید