انتشار این مقاله


قد کوتاه در دوران کودکی؛ سکته‌‌ی مغزی در آینده

قد کوتاه در دوران کودکی با افزایش خطر سکته‌ی مغزی مرتبط است.

بر اساس مطالعه‌ای دانمارکی که در ژورنال American Heart Association منتشر گردیده است، قد کوتاه در دوران کودکی با افزایش خطر بروز سکته‌ی مغزی مرتبط است. در این مطالعه‌ی آینده‌نگر، اطلاعات مربوط به بیش از ۳۰۰ هزار بچه‌مدرسه‌ای دانمارکی در سنین ۷، ۱۰ و ۱۳ سالگی _متولدین بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۹_ مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان متوجه شدند خطر بروز سکته‌ی ایسکمیک در آینده در دختران و پسرانی که از قد متوسط سن خود ۲ تا ۳ اینچ کوتاه‌ترند، بیش‌تر است. نتایج مذکور در مورد خطر بروز سکته‌ی خون‌ریزی‌دهنده در مردان نیز صادق بود.

با وجود این که قد دوران بزرگ‌سالی به صورت ژنتیکی تعیین می‌شود، عواملی هم‌چون رژیم غذایی مادر حین بارداری، رژیم دوران کودکی، عفونت‌ها و استرس‌های روانی بر آن تأثیرگذار هستند. تعدادی از این عوامل قابل تغییر بوده و به نظر می‌رسد با خطر بروز سکته‌ی مغزی نیز مرتبط می‌باشند.


مقاله‌ی مرتبط: زنانى كه بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند


پژوهشگران اذعان داشتند کاهشی که در آمار بروز سکته‌ی مغزی و میزان مرگ‌ومیر مرتبط با آن در کشورهای پردرآمد رخ داده، با افزایش سطح کلی قد بزرگ‌سالی همراه بوده است. در مجموع عقیده بر آن است مکانیسم‌های مشترکی در دو امر میزان قد و بروز سکته دخالت دارند. این نتایج علاوه بر پیش‌بینی میزان خطر، می‌توانند به فهم منشأ بیماری کمک کرده و مطالعات آینده باید بر مکانیسم‌های زیربنایی این ارتباط تمرکز کنند.

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد قد کوتاه در کودکان، یکی از نشانگرهای احتمالی خطر بروز سکته‌ی مغزی است و این کودکان باید برای کاهش شانس ابتلا، نسبت به تغییر یا درمان عوامل خطر قابل تغییر در این زمینه، توجه بیش‌تری نشان دهند.

 Jennifer L. Baker، دانشیار مرکز پیش‌گیری و تحقیقات بالینی Bispebjerg و دانشگاه Copenhagen در دانمارک

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید