انتشار این مقاله


شش دلیل روانشناختی که تغییر در جهت مرتب شدن حس خوبی دارد

این نوع از یافته‌ها می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و انرژی‌تان را برای مقابله با مسائل بزرگ‌تر افزایش دهد.

۱. مرتب بودن باعث ایجاد اعتماد به نفس و خودکارآمدی می‌شود

تغییر استفاده از مهارت تصمیم‌گیری و حل مشکلات: شما مقدار y فضا و مقدار x از اشیا داشته‌اید. برای متناسب کردن همه چیز، نیاز دارید به طور منطقی و سریع تصمیم بگیرید که چه چیزی را نگه دارم و یا چه چیزی را دور بیندازم و این که هر چیز را در چه جایگاهی قرار دهم.

انجام موفقیت‌آمیز این کار می‌تواند در ایجاد اعتماد به نفس شما در مورد مهارت‌های تصمیم‌گیری‌تان کمک کند. این باعث می‌شود احساس کنید که بزرگ شده‌اید!

۲. منظم شدن، انرژی ایجاد می‌کند

این مورد مربوط به مورد قبلی‌ست. هنگامی که مجموعه‌ای از تصمیمات سریع را می‌گیرید (که در ادامه یک سری مشکلات را حل می‌کند)، خودتان را در شرایط انجام کارها قرار می‌دهید. وقتی کار را انجام دادید، احتمالا متوجه خواهید شد که به اندازه کافی انرژی می‌گیرید تا چیزهای دیگر را از لیست کارهای خود بیرون کنید.

۳. مرتب کردن و سازماندهی باعث کاهش اضطراب می‌شود

تکامل ما به صورتی‌ست که نظم و تقارن را ترجیح می‌دهیم چرا که احتمالا این چیزها مزیت تکاملی را در محیط زیست اجدادی ما به ارمغان می‌آورد.

وقتی همه چیز از نظم خارج شود، می‌تواند موجب پریشانی و اضطراب ما شود. (نه همیشه) ایجاد نظم این اضطراب را از بین می برد.

شما می‌توانید این را به وضوح در افراد مبتلا به OCD (اختلال وسواس فکری) مشاهده کنید. در افرادی که وسواس تمیزی، سازماندهی یا شمارش همه چیز را دارند، این رفتارها باعث می‌شود که بیماران (موقتا) آرام‌تر شوند. این مثال بسیار بزرگی است. با این حال بسیاری از شرایط بالینی شامل مواردی هستند که به طور کلی مکانیسم‌های روان شناختی مفیدی در آن‌ها رواج پیدا کرده‌اند.


مقاله مرتبط: کشف رابطه میان رفتار شبیه اختلال وسواس اجباری و جهش‌های ژنی!


۴. تغییر در جهت نظم باعث رهایی ذهنی می‌شود و (گاهی اوقات) این حالت شامل فعالیت‌های جسمانی نیز هست

اگر شما بر روی کار شناختی سختی تمرکز دارید (برای مثال در شغل‌تان) دادن فرصت رهایی به ذهن می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به هر آنچه که در آن کار انجام می‌دادید، بینش بیشتری کسب کنید.

فعالیت فیزیکی می‌تواند کمک کند تا این کار را انجام دهید. به این دلیل، سازماندهی که شامل برخی از اجزای فیزیکی است (مانند حرکت دادن وسایل سنگین در اطراف) می تواند شرایط ایده آل برای داشتن افکار و بینش جدید ایجاد کند.

۵. منظم شدن می‌تواند تنش‌های موجود در روابط و خانواده را کاهش دهد

به هم ریختگی می‌تواند باعث ایجاد استرس در خانواده شود. ممکن است شما بر سر یک ظرف غذا با همسرتان بحث کنید. یا خود را در حال تکان دادن کودکان‌تان بیابید هنگامی که ۱۰ دقیقه به دنبال چیزی بودید و الان دیرتان شده است. تغییرات در جهت نظم می‌تواند این استرس را کاهش دهد.

۶. زمانی که تغییر کرده و فردی منظم شوید، اغلب گنجینه های گمشده را پیدا خواهید نمود

زمانی که این تغییر در شما ایجاد شد، اغلب چیزهایی که فراموش کرده بودید را پیدا می‌کنید. برای مثال این که بگویید من به تازگی قفسه کمک‌های اولیه را مرتب کردم. برخی از قرص‌های منیزیم که قبلا در معرض دید نبود را یافتم. در حالی که خرید این قرص همواره در لیست خرید خانواده ما هست. من همچنین یک کیسه‌ی سرد پیدا کردم؛ زمانی که بچه دار شدم از بیمارستان آن را گرفته بودم. (۲سال قبل) من از آن برای سرد نگه‌داشتن نوشیدنی‌ها استفاده می‌کردم.

این نوع از یافته ها می‌تواند حس یک‌نعمت غیر مترقبه و فراوانی ایجاد کند که می‌تواند خلق و خو شما را بهتر کند و انرژی شما را برای مقابله با مسائل بزرگ‌تر افزایش دهد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید