می‌خواهید وزن‌تان را ثابت نگه دارید؟ آرام‌تر غذا بخورید

محققان ژاپنی می گویند غذا را آرام‌تر بخورید تا وزن اضافه نکنید. همچنین بعد از شام و 2 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. این مطالعه این عادات غذایی را به اضافه وزن مرتبط می‌داند. کسانی که غذا را با سرعت کمتر می‌خورند احتمال چاق شدن‌شان بسیار کمتر از کسانی است که غذا را با سرعت عادی میخورند؛ همچنین این افراد سالمتر از افراد دیگر هستند. به گفته‌ی دکتر هاروشیا محقق ژاپنی، نمی‌توان ثابت کرد که سرعت غذا خوردن باعث چاقی یا جلوگیری از آن می شود اما می‌توان گفت که مرتبط هستند. محققان دیگر مانند دکتر کاتز نیز معتقدند آرام غذا خوردن و نظم و تمرکز می‌تواند چاقی را محدود کند. او رئیس دانشکده علوم تغذیه آمریکا هستند.

آهسته غذا خوردن یک شیوه ذهنی است. انتخاب آگاهانه‌تر غذا و خوردن غذا برای کیفیت و طعم آن و نه مقدار آن لذت غذا خوردن را بیشتر می کند. این اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بیمه‌ی سلامت 6000 ژاپنی که دیابت داشتند و به طور مرتب چکاپ می‌کردند، است. چکاپ آن‌ها شامل اندازه‌گیری وزن و سایز دورکمر، تست‌های خونی وکلیوی و اوره وهمچنین لایف استایل آنها شامل غذا خوردن و خواب و مصرف الکل و تنباکو بود.

در شروع مطالعه تقریبا 33500 نفر سرعت معمولی در غذا خوردن داشتند و 4200 نفر آرام تر غذا میخوردند. اگرچه به طور کلی کاهش سایز کمر کم بود، اما در میان کسانی که آرامتر یا با سرعت معمول غذا میخوردند، بیشتر به چشم میخورد. خوردن میان وعده بعد از شام یا 2 ساعت قبل ازخواب با تغییرات وزن مرتبط بود اما نخوردن صبحانه تاثیری نداشت.

تحقیقات قبلی سرعت غذا خوردن را به تحمل گلوکز و مقاومت انسولین مرتبط می داند. ممکن است این ارتباط به خاطر خوردن غذای بیش از حد قبل از احساس سیری باشد که در کسانی که آرام غذا میخورند کاملا برعکس است.

سامانتا هلر از نیویورک معتقد است آهسته غذا خوردن علاوه برمزایا، معایبی هم دارد. آهسته خوردن غذا احساس سیری به ما می دهد و درنتیجه کمتر غذا میخوریم. از طرف دیگر برخی افراد هرچه بیشتر غذا جلوی‌شان باشد، بیشتر میخورند. البته ایشان همچنین ذکر کردند خوردن سریع غذا به مراتب زیان بارتر است چون کالری مصرفی بسیار بیشتر از حد نیاز است؛ و سریع خوردن با بیماری هایی نظیر چاقی، بیماری های قلبی-عروقی و سندرم متابولیک مرتبط است.

حتی اندکی کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

سامانتا هلر افزود:

در برخی کشورهای اروپایی آرام خوردن غذا یک شیوه ی زندگی است در صورتی که در آمریکا این گونه نیست. بنابراین نیاز است فرهنگ غذا خوردن را تغییر دهیم و از آن بیشتر لذت ببریم.