انتشار این مقاله


حیات فرازمینی: آیا انسان مقدم موجودات فضایی را با آغوش باز پذیرا خواهد شد؟

اخباری نظیر اوموآموا دیگر کسی را نمی‌ترساند، بلکۀ مایۀ خوش‌حالی نیز هست!

بر اساس یافته‌های مطالعۀ جدید، انسان از ملاقات با موجودات فضایی ابراز مسرت کرده و حیات فرازمینی را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

تصویرسازی هالیوود از واکنش انسان نسبت به ورود موجودات فضایی به سیاره، کاملاً با واقعیت تفاوت دارد، به طوری که در فیلم‌های هالیوودی همواره شاهد درگیری‌های خونین بین دو طرف بوده‌ایم. با این حال، مطالعۀ جدیدی که در این زمینه به عمل آمده، نشان می‌دهد که پاسخ انسان به این رویداد بزرگ، بسیار مثبت‌تر از چیزی است که تا کنون تصور می‌شده است (به نظر می‌رسد اکثریت منتظر یک اتفاق جدید هستند!).

مایکل وارنوم (Michael Varnum)، استادیار روانشناسی، از دانشگاه ایالتی آریزونا توضیح می‌دهد:

اگر قرار باشد با حیات فرازمینی ملاقاتی داشته باشیم، با شادمانی به استقبال آن خواهیم رفت. تا کنون، حدس و گمان فراوانی پیرامون کیفیت برخورد انسان با چنین خبری مطرح گشته، ولی تا پیش از این هیچ‌گونه مطالعۀ تجربی سیستماتیک در این زمینه انجام نشده بود.

به منظور بررسی واکنش افراد، از شرکت‌کنندگان خواسته شد به مطالعۀ اخباری از کشفیات اخیر صورت گرفت از موجودات فضایی بپردازند. محققان در ادامه نوع واکنش آزمودنی‌ها – هیجان‌زده یا نگران – ارزیابی کرده و با استفاده از برنامۀ کامپیوتری، سخنان افراد حاضر در مطالعه را آنالیز نمودند.

پژوهشگران، واکنش شرکت‌کنندگان را بسیار مثبت ارزیابی کردند. آزمودنی‌ها خوش‌حالی خود را نسبت به این موضوع ابراز کردند؛ حتی اگر حیات فرازمینی فرضی بسیار ابتدایی بوده و یا اصلاً در جایی دیگر (غیر از زمین) در جریان باشد.


مقالۀ مرتبط: بیگانگان چه شکلی‌اند؟


در ادامۀ مطالعه، محققان از آزمودنی‌ها درخواست کردند به توصیف چگونگی پیدایی حیات میکروبی در سیارات دیگر و احساس خود نسبت به این قضیه بپردازند. دوباره، رایانه واکنش شرکت‌کنندگان را مثبت قلمداد نمود.

در مطالعه‌ای دیگر، آزمودنی‌ها به دو گروه تقسیم شده و از آن‌ها خواسته شد اخباری از شناسایی احتمالی حیات فرازمینی و یا شکل‌گیری مصنوعی حیات انسان در آزمایشگاه را مطالعه کنند. مشاهده گردید که آزمودنی‌ها نسبت به اخبار مربوط به موجودات فضایی، هیجان بسیار بیش‌تری داشتند تا جریده‌های مربوط به انسان‌های مصنوعی.


مقالۀ مرتبط: خواندن پیام بیگانگان فضایی ممکن است به نابودی حیات در سطح زمین بینجامد!


محققان در بخش دیگری از مطالعه، یکی از جنجالی‌ترین خبرهای چند هفتۀ اخیر را وارد کار نمودند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند به مطالعۀ اخبار مربوط به اوموآموا (Oumuamua) بپردازند. اوموآموا نخستین جرم بین ستاره‌ای شناخته شده است که مسیر آن از منظومۀ شمسی می‌گذرد. از دیدگاه عده‌ای، این جرم یک فضاپیمای فرازمینی بوده است.

بار دیگر واکنش آزمودنی‌ها به اخبار مربوط به اوموآموا مثبت ارزیابی شد.


مقالۀ مرتبط: آیا ما در جهان تنها هستیم؟


به نظر می‌رسد اگر یقین حاصل کنیم که در جهان تنها نیستیم، مردم این خبر را با آغوش باز خواهند پذیرفت.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید