انتشار این مقاله


دلیل ریزش مو در افراد بالغ شده بعد از سال ۲۰۰۰ چیست؟

ریزش مو دلایل مختلفی مانند استرس دارد. این مشکل در نسل‌های جدید ممکن است زودتر بروز کند

استرس، رژیم غذایی و حتی درمان‌های انجام شده برای مو ممکن است دلایل ریزش مو در سنین جوانی باشد که نسل‌های جدید به آنها اشاره می‌کنند.

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که در افراد جوان به نظر می‌رسد که ریزش مو زودتر اتفاق می‌افتد؟ این ممکن است فقط تصور شما نباشد.

در مطالعات جدید یافت شد که افراد هزاره سوم در چین نسبت به نسل‌های قبلی، زودتر طاس می‌شوند.

داده ها از یک تحقیق شخصی گزارش شده که از ۴۰۰۰ دانش آموز در دانشگاه Tsinghua در Beijing جمع‌آوری شده بود. محققان گفتند که ۶۰ درصد از شرکت کنندگان جوان در این مطالعه گزارش دادند که مقدار قابل توجهی از موها را از دست می‌دهند.

در حالی‌که ۲۵ درصد از مخاطبان گفتند که خودشان متوجه ریزش مو نشدند و زمانی فهمیدند که خانواده و دوستان به آنها گفتند. ۴۰ درصد از افراد نیز گفتند که آن‌ها کاملاً از مناطق ریزش موی‌شان خبر داشتند.

محققان هم‌چنین گزارش دادند که دانش آموزانی که احتمال ریزش موی کمتری دارند، در رشته علوم، ریاضی و مهندسی خودرو تحصیل می‌کنند.

بالغین هزاره سوم و ریزش مو

هم‌چنین کچل شدن به طور عامه با افزایش سن در ارتباط است و تعداد افزاینده‌ای از جوانان هزاره سوم در ایالت متحده می‌گویند که ریزش مو را تجربه کرده‌اند.

دکتر  Andrea Huمتخصص بیماری‌های پوستی در سان‌فرانسیسکو می‌گوید: هم زنان و هم مردان در حدود سن ۱۸ سالگی با مراجعه به من برای مقابله با ریزش مو تقاضای کمک می‌کنند.

آقای Angelo David که یک آرایش‌گر در شهر نیویورک می‌باشد، به نیویورک تایمز گفت: افزایش تعداد مشتریان جوان که نگرانی خود را از نازک شدن مو و کاهش موی جلوی سر و عقب رفتن خط مو نشان‌دهنده این موضوع است.

تغییرات هورمونی، بیماری‌های خودایمنی، اختلالات تیروئیدی و استرس از عوامل اصلی و شناخته شده ریزش مو در زنان و مردان جوان است.


مقاله مرتبط: ۸ اشتباه رایج که باعث ریزش مو می‌شود


با این حال، رژیم غذایی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی سلامت مو داشته باشد.

رشد جمعیت افراد با رژیم غذایی گیاهی می‌تواند در ریزش مو افراد هزاره سوم نقش داشته باشد.

مطالعه‌ای که سال گذشته توسط دکتر Emily L. Guo، پزشک مقیم در دانشکده پزشکی بیلور شهر تگزاس صورت گرفت، نشان داد که کاهش شدید میزان مصرف پروتئین مانند کمبود روی، ویتامین دی و سایر مواد مغذی می‌تواند تأثیر منفی بر روی رشد مو داشته باشد.

میزان تأثیر فاکتور استرس چقدر است؟

استرس می‌تواند چرخه رشد مو را تحت تأثیر قرار دهد.

معمولاً مو در مرحله اول رشد می‌کند، سپس رشد متوقف می‌شود و در مرحله آخر می‌افتد.

این مراحل به ترتیب فاز آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن نامیده می‌شوند.

فاز آناژن در موهای پوست سر انسان ۲ الی ۳ سال طول می‌کشد. بعد فاز رشد، مو وارد فاز کوتاه مدت کاتاژن می‌شود (به مدت چند روز) در این فاز فولیکول مو به آرامی چروکیده می‌شود.

بعد کاتاژن، نوبت به مرحله تلوفاز می‌رسد. در این مرحله مو تغییر خاصی نمی‌کند و پایدار باقی می‌ماند. در نهایت مو وارد فاز اگزوژن می‌شود که در این مرحله مو می‌افتد.

این یک فرآیند پیوسته است و برای هر کس طبیعی است که روزی ۵۰ الی ۱۰۰ مو از دست دهد.

Doris Day، MD، متخصص پوست و زیبایی شناس و نویسنده کتاب “Beyond Beautiful” اعتقاد دارد که استرس فاکتور مهمی در ریزش مو مخصوصاً در افراد هزاره سوم است.


مقاله مرتبط: چگونه استرس موجب آسیب و ریزش موها می‌شود؟


دکتر Day در این مورد به سایت Healthline گفت:

استرس می‌تواند فرآیند رشد مو را از طریق ایجاد تداخل در فاز رشد موها و تأثیر گذاشتن بر روی آنها، از رشد آن‌ها جلوگیری کرده و موجب ریزش مو به صورت زودرس شود.

ریزش مو در اثر استرس در موش‌هایی که در معرض صداهای بلند بودند، مشاهده شد. در این مطالعه، استرس باعث می‌شد که موی جوندگان به صورت زودرس وارد مرحله کاتاژن شود.

در مطالعه دیگری که بر روی میمون‌ها انجام گرفت، به این نتیجه رسیدند که ریزش مو در حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته با کورتیزول بالا (هورمون استرس) محتمل‌تر است.

براساس گزارش رسیده از  جامعه روان‌شناسی آمریکا (APA) مطالعه یک ارتباط بین سن و استرس نشان می‌داد. افراد بالغ شده بعد از سال ۲۰۰۰ می‌گویند که به علت استرس، احساس تنهایی می‌کنند در حالی‌که حداقل به طور متوسط ۵ “دوست نزدیک” دارند که در کنار آن‌ها احساس آرامش می‌کنند، مسائل شخصی را با آن‌ها در میان می‌گذارند و یا در صورت نیاز به کمک با آن‌ها تماس می‌گیرند.


مقاله مرتبط:۱۳ ویژگی که شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند


محققان APA کشف کردند که افراد نسل X (یک نسل قبل از نسل Y) و نسل Y (هزاره سوم) نسبت به نسل‌های قبل‌تر از سطح استرس بالاتری رنج می‌برند. هم‌چنین به نظر می‌رسد که این افراد برای رسیدن به موفقیت باید سختی بیش‌تری را تحمل کنند.

دکتر Day هم‌چنین گفت که طرز نگهداری از مو در افراد هزاره سوم ممکن است که منجر به ریزش مو شود.

سفید کردن و خشک کردن بیش‌از حد مو می‌تواند به صورت جدی به مو آسیب بزند. وزن و تنش بعد از کشیدگی مو فولیکول مو را خسته کرده که منجر به ریزش بیش‌تر مو می‌شود.

افراد هزاره سوم نسبت به مو آگاه‌تر می‌باشند.

Day به این نکته اشاره کرد که تمرکز افزاینده بر روی ظاهر از طریق رسانه‌های جمعی فاکتور دیگری است که باعث می‌شود این افراد نسبت به تغییرات مویشان حساس‌تر شوند.

او در این مورد ادامه داد:

این اتفاق طبیعی است که افراد، کمی ریزش مو در سنین ۲۰ الی ۳۰ سالگی تجربه کنند. اما به دلیل بیش‌تر دیده شدن افراد مشهور و قرار گرفتن بیش‌تر در معرض رسانه‌ها، علاقه افراد به مویی با ضخامت و جذابیت بیش‌تر نسبت به نسل‌های قبل افزایش یافته است.

هر کس که نسبت به نازک بودن بودن موی خود و طاسی نگران است می‌تواند با مراجعه به متخصص پوست بفهمد که چه کارهایی باید انجام دهد. در آخر باید گفت که انواع درمان‌های دارویی، تغذیه‌ای و … وجود دارد که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

 

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید