انتشار این مقاله


پیرشدن مغز ممکن است از انچه انتظار می‌رود زودتر اتفاق بیفتد!

فیزیک‌دانان روش جدیدی برای بررسی عملکرد مغز ابداع کرده‌اند.

فیزیک‌دانان روش جدیدی برای بررسی عملکرد مغز ابداع کرده‌اند که باعث باز شدن درهای جدید در تشخیص بیماری‌های نورودژنراتیو و بیماری‌های مربوط به افزایش سن شده است.

تکنیک جدید غیرتهاجمی به طور بالقوه می‌تواند جهت هرگونه تشخیص بر اساس بیماری‌های مغزی مرتبط با متابولیسم و قلب‌وعروق استفاده شود.

محققان دانشگاه لنکستر انگلستان و دانشگاه پزشکی Gdansk در لهستان، نوسانات داخل مایع مغزی نخاعی را، که میان پوست سر و جمجمه قرار گرفته، رمزگشایی کردند.

دستگاهی جهت ثبت غیرتهاجمی این مایع نیمه‌شفاف توسط محققان دانشگاه فنی Gdansk لهستان ساخته شده و ثبت نمونه‌های مربوط به سلامت در دانشگاه پزشکی Gdansk لهستان و دانشگاه Regina در کانادا انجام شده است.

با استفاده از روش‌های ابداع شده توسط فیزیک‌دانان لنکستر، نشان داده شده است که جریان این مایع در سراسر مغز، به شدت در نوسان است، و این نوسانات اهسته‌اند اما با ریتم تنفس و ضربان قلب پیوند دارند.

محققان دریافتند که بعضی از این نوسانات با فشار خون در ارتباطند اما عموما کندتر هستند و در فرکانس‌های پایین‌تر رخ می‌دهند، و در مطالعات قبلی نشان داده شده است که با نوسانات حرکت عروق و اکسیژن‌گیری خون رابطه دارند. نتایج اولیه، شواهدی که نشان‌دهنده‌ی کاهش در پیوستگی میان این نوسانات در شرکت‌کنندگان بالای ۲۵ سال بود، به دست داد، و این نتایج نشان می‌داد که پیرشدن مغز ممکن است زودتر از آنچه مورد انتظار است شروع شود.

پروفسور Aneta Stefanovska از دانشگاه لنکستر، که در طول ۲۰ سال گذشته مشغول مطالعه‌ی فیزیک نوسانات بیولوژیکی بوده است، می‌گوید:

با ترکیب این تکنیک برای ثبت غیرتهاجمی نوسان مطابق با مایع مغزی نخاعی و روش‌های پیچیده‌ی ما برای آنالیز نوساناتی که دقیق و منظم نیستند اما گاها در ارتباط با کمیت‌های طبیعی‌شان متغیرند، ما به روشی جالب و غیرتهاجمی که می‌تواند برای مطالعه‌ی پیری و تغییرات مرتبط با نورودژنراتیوهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، دست یافته‌ایم

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید