انتشار این مقاله


زناني كه در خانه كار مي كنند با افزايش ميزان كاهش عملكرد ريه مواجه ميشوند

زناني كه در خانه كار مي كنند با افزايش ميزان كاهش عملكرد ريه مواجه ميشوند. طبق تحقیق جدیدی که به صورت آنلاین در ژورنال سیستم تنفسی مراقبت بحرانی پزشکی قفسه سینه در جامعه آمریکایی منتشر شد زنانی كه به عنوان تميزكار يا به طور معمول در خانه از اسپری‌های تميزكننده يا ديگر محصولات تميز كننده […]

زناني كه در خانه كار مي كنند با افزايش ميزان كاهش عملكرد ريه مواجه ميشوند.

طبق تحقیق جدیدی که به صورت آنلاین در ژورنال سیستم تنفسی مراقبت بحرانی پزشکی قفسه سینه در جامعه آمریکایی منتشر شد زنانی كه به عنوان تميزكار يا به طور معمول در خانه از اسپری‌های تميزكننده يا ديگر محصولات تميز كننده استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد که در طول زمان نسبت به زنانی که تمیزکاری نمی‌کنند، بیشتر با کاهش عملکرد ریه مواجه می‌شوند.
در رابطه با “تمیز کردن در خانه و در کار و ارتباط آنها با کاهش عملکرد ریه و گرفتگی مجاری هوایی” محققان در دانشگاه ‏Bergen in Norway داده‌های ۶۲۳۵ شرکت‌کننده را در ارزیابی سلامتی تنفسی جامعه اروپایی آنالیز کردند. میانگین سن شرکت‌کنندگان هنگامی که ثبت‌نام کرده‌بودند ۳۴ سال بود، برای بیش از ۲۰ سال مورد بررسی قرار گرفته‌شدند.
Cecile Svanes، پروفسوری در مرکز دانشگاهی برای سلامت جهانی گفت”در حینی که اثرات کوتاه مدت تمیزکننده های شیمیایی بر روی آسم،به طور افزاینده به خوبی استناد شد، ما دانش ضربه‌ی طولانی مدت آن را کم داریم.” “ما می‌ترسیدیم که چنین مواد شیمیایی، روز به روز و به طور مداوم آسیب کمی به مجاری هوایی بزند و سال به سال،موجب افزایش در میزان کاهش عملکرد ریه که همراه با افزایش سن است رخ بدهد.”
تحقیق در رابطه با زنانی که به تمیز کردن متعهد نیستند بیان می‌کند:
-گنجایش هوای ذخیره بازدمی در یک ثانیه(FEV1) یا مقدار هوایی که یک فرد در یک ثانیه بازدم میکند،در زنانی که در خانه تمیزکاری می‌کنند(۳.۶ میلی لیتر در سال)و در زنانی که به عنوان تمیزکار فعالیت می‌کنند(۳.۹میلی لیتر در سال) سریعتر کاهش می‌یابد.گنجایش هوای ذخیره حیاتی(FVC)، یا مقدار هوایی که یک فرد میتواند در یک ثانیه بازدم کند،۴.۳میلی لیتر در سال در زنانی که در خانه تمیزکاری می‌کنند و ۷.۱ میلی لیتر در سال در زنانی که به عنوان تمیزکار فعالیت می‌کنند، سریعتر کاهش می‌یابد.
محققان متوجه شده اند که سرعت کاهش عملکرد ریه در زنانی که به عنوان تمیزکار فعالیت می‌کنند همانند استعمال دخانیات در حد ۲۰پاکت در سال است.
Øistein Svanesدانشجوی دکتری و سرپرست تحقیق مجمع سلامت کلینیکی گفت:”میزان آسیب ریه در ابتدا شگفت آور بود.به هر حال، هنگامی که شما به استنشاق ذرات ریز مواد تمیزکننده زمین و نه ریه های شما فکر می‌کنید،شاید پس از این دیگر شگفت‌آور نباشد.”
محققان حدس می‌زنند که کاهش عملکرد ریه به علت آسیبی که بیشتر تمیزکننده ها بر روی آستر پوششی موکوزی در مجاری هوایی می‌زنند است،که در طی گذر زمان و به صورت مداوم موجب تغییراتی در مجاری هوایی می‌شود.
تحقیق بیانگر کاهشFEV1 بهFVC در زنانی که تمیزکاری می‌کردند در مقایسه با کسانی که نمی‌کردند را اظهار میکند. استاندارد اندازه‌گیری هنگام تشخیص بیماری و در کنترل بیماران با بیماری انسداد مجاری ریوی مزمن یاOCPD به کار می‌رود.تحقیق بیان می‌کند که آسم در زنانی که در خانه تمیزکاری می‌کنند(۱۲.۳٪) و یا در سرکار(۱۳.۷٪) نسبت به کسانی که تمیزکاری نمی‌کردند(۹.۶٪) شایعتر بود.
همچنین تحقیق بیان می‌کند مردانی که تمیزکاری می‌کردند،چه در خانه و چه در سرکار، به مقدار بیشتری کاهش در FEV1 یا FVC را نسبت به مردانی که تمیزکاری نمی‌کردند،تجربه می‌کردند.
محققان فاکتور هایی که ممکن بود بر روی نتیجه اثر بگذارد را نیز در نظر گرفتند مانند سابقه استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی و تحصیلات.
محدودکننده های تحقیق شامل این است که جمعیت شامل تعداد کمی از زنانی است که در خانه یا در سرکار تمیزکاری نمی‌کنند.نویسنده تحقییق گفت:”این زنان احتمالا گروه وابسته به اقتصاد اجتماعی منتخب را تشکیل داده اند. همچنین تعداد مردانی که به عنوان تمیزکاران حرفه ای فعالیت می‌کردند کم بودند، و حضور آنها در مراکز خدماتی در مقایسه با زنانی که به عنوان زنان متخصص بودند، نسبتا متفاوت بود.”
نتیجه تحقیق این است که تمیزکننده های شیمیایی در طولانی مدت آسیب های اساسی به ریه های شما می‌زنند. قیس سوانس گفت:”این مواد شیمیایی معمولا غیر ضروری هستند. پارچه های میکروفیبری و آب برای بیشتر کاربردها کافی است.”
او افزود که مقامات سلامت عمومی باید اکیدا محصولات تمیزکننده را کنترل کنند و سازندگان را تشویق کنند تا عوامل تمیزکننده ای که غیر قابل استنشاق هستند را تولید کنند.

فاطمه نجفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید