پژوهشگران رشته‌های DNA که ۱۰۰ برابر حساس‌تر از دیگر بیوسنسور‌ها هستند، ساخته‌اند!

سیم‌های هدایتی از جنس DNA افزوده شده با طلا می‌توانند برای سنجش الکتریکی صدها پروسه‌ی زیستی به طور همزمان استفاده شوند.

دانشمندان در سوئد امروزه یک نوآوری مهندسی نانو که امیدی برای درمان سرطان، عفونت‌ها و سایر مشکلات سلامتی است را منتشر کردند – سیم‌های هدایتی از جنس DNA افزوده شده با طلا که می‌توانند برای سنجش الکتریکی صدها پروسه‌ی زیستی به طور همزمان استفاده شوند.

زمانی‌که نانوسیم‌های DNA طی مدت زمانی در حال پیشرفت بودند، روش توسعه‌‌یافته در KTH Royal Institute of Technology anf Stockholm University یک بیوسنسور منحصر به فرد ۳بعدی جهت این‌که تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سنسورهای صاف و ۲بعدی دارد، تولید کردند. Wouter van der Wijngaart می‌گوید:

ابزار هندسی ما راه را برای اندازه‌گیری همزمان چندین بیومولکول بسیار آسان می‌کند و هم‌چنین ۱۰۰ برابر حساس‌تر است. این اولین ساختار نانوسیم متالیک خارج از صفحه براساس گستردن DNA از میان یک غشای متخلخل است.

نانوسیم‌های DNA که به طلا آغشته شده‌اند تا هادی جریان شوند، فقط درحضور مولکول‌های بیومارکر مشخصی در نمونه‌ی بیمار ساخته می‌شوند و سند حضورشان را می‌رسانند، حتی زمانی‌که این‌گونه مولکول تمرکزشان در نمونه کم باشد. وجود مدارِ کوتاه سیم‌های هدایتی در دو طرف غشا باعث شده که آن‌ها به آسانی یافت شوند.

بنا به گفته‌ی van der Wijngaart، برای ساختن سیم‌ها، گروه ابتدا مولکول‌ها را بر روی سطح یک غشای متخلخل گرفت، که فقط برای ترکیب شدن با مولکول‌های مشخص بیومارکر در نمونه طراحی شده‌بودند. این زخدادهای ترکیب مولکولی بعدها جرقه‌ی ساخت سیم‌های طولانی DNA را که از میان سوراخ‌ها توسط فرآیند خشک کردن تحت خلا کشیده می‌شدند را زد. سپس غشا تحت تاثیر یک محلول ذرات طلادار، که ذرات به اندازه‌ی نانومتر بودند، قرار گرفت، که تنها با توالی خاصی با مولکول‌های DNA ترکیب می‌شد.

پژوهگران امروز نتایج خود را در Microsystems و Nanoengineering منتشر کردند.

رشته‌های طویل DNA از خلال یک غشای منفذدار رد شدند و پس از آن به طور انتخابی برای ساخت نانوسیم‌هایی که توسط الکتریسیته می‌تواند یافت شود روکش‌دار شدند.

دیبا لطفی عطاری