انتشار این مقاله


بچه‌ها می‌توانند حتی زمانی‌که صحبت نمی‌شود، زبان را کشف کنند!

بچه‌ها همان‌گونه که برای یادگرفتن زبان گفتاری آماده می‌شوند، برای یادگیری زبان دیداری نیز آماده ومجهز می‌شوند.


بچه‌ها همان‌گونه که برای یادگرفتن زبان گفتاری آماده می‌شوند، برای یادگیری زبان دیداری نیز آماده ومجهز می‌شوند. این یافته نتیجه‌ی تحقیقی است که امروز در نشست سالانه‌ی AAAS ارائه شد، که Science را منتشر می‌کند. والدین و دانشمندان می‌دانند که کودکان همانند اسفنج‌های یادگیری هستند که هر زبانی را که با آن به دنیا می‌آید جذب می‌کنند و یاد می‌گیرند. ولی زیاد مشخص نیست که آیا این شامل زبان دیداری نیز می‌شود یا نه.

رین بوس‌ورث، روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، برای دانستن این مساله که آیا نوزادان به زبان دیداری حساس هستند یا نه، حرکات چشم کودکان ۶ماهه و ۱ساله را هنگامی‌که ویدیوی خانمی را که حرکات خودآرایی مانند گذاشتن مو پشت گوش‌هایش و اشاره دادن را انجام‌ می‌داد، تحت‌نظر گرفت. نوزادان اشاره‌هارا ۲۰٪ بیشتر از کودکان ۱ساله تماشا کردند. این به‌این معنی است که نوزادان می‌توانند تشخیص بدهند که چه چیزی زبان هست و چه چیزی نیست، حتی زمانی که صحبتی نمی‌شود، ولی ۱ساله‌ها نمی‌توانند. این با چیزی که پژوهشگران درباره‌ی چگونگی یادگیری زبان گفتاری می‌دانند سازگار است. بوس‌ورث می‌گوید:

۶ ماهه‌ها فقط بر روی زبان مادری‌شان تمرکز می‌کنند و حساسیتشان را نسبت به زبان‌هایی که در معرض آن‌ها قرار نگرفته‌اند را از دست می‌دهند، این در‌حالیست که تا ۱۲ ماهگی این ویژگی از بین می‌رود.

پژوهشگران هم‌چنین نگاه‌های کودکان را به هنگام “fingerspelling”, نوشتن تک تک کلمات با حروف نشاندار، مشاهده کردند. نشان‌گذار “fingerspelling” را به صورت مرتب یا نامنظم اجرا‌ کرد. این‌بار‌ هم پژوهشگران یافتند نوزادان ۶ماهه‌ که پیش از این هرگز زبان علامتی را ندیده‌بودند، به حروفی که به شکل خوب نوشته‌شده‌بودند تمایل نشان دادند، درحالی‌که ۱۲ماهه‌ها هیچ برتری ترجیحی نشان ندادند.همه‌ی این‌ها باهم بیانگر این است که یک پنجره‌ی امید مهمی برای یادگیری زبان‌های غیر شفاهی وجود دارد. دانشمندان می‌گویند همان‌گونه که ۹۵٪ از کودکان نا‌شنوا از والدین شنوا متولد می‌شوند، در معرض تاخیر‌های تکاملی قرار دارند زیرا آن‌ها در همان مراحل اولیه نیاز به قرارگیری در معرض آن زبان دارند.

دیبا لطفی عطاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید