انتشار این مقاله


چگونه خندیدن به خودتان باعث خوش‌حالی شما می‌شود؟!

جوک‌های ”خود تخریب” بهترین هستند، مگر این که من آن‌ها را بسازم. ببینید چه دسته گلی به آب دادم؟ اگر با شوخی‌هایم (یا عدم وجود آن) قضاوت کنید، ممکن است فکر کنید که من یک فرد بدون اعتماد به نفس هستم و تمایل دارم غمگین باشم. با این حال، بر اساس مطالعه‌ی جدید، هیچ چیز […]

جوک‌های ”خود تخریب” بهترین هستند، مگر این که من آن‌ها را بسازم. ببینید چه دسته گلی به آب دادم؟ اگر با شوخی‌هایم (یا عدم وجود آن) قضاوت کنید، ممکن است فکر کنید که من یک فرد بدون اعتماد به نفس هستم و تمایل دارم غمگین باشم.
با این حال، بر اساس مطالعه‌ی جدید، هیچ چیز دور از واقعیت نیست.

محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا تصمیم گرفتند انواع مختلف طنز را بررسی کنند و به نتایج جالبی رسیدند.
بر خلاف اعتقاد عامه، آن‌ها می‌گویند، کسانی که جوک‌های ”خود تخریب” تعریف می‌کنند، نه عزت نفس کمتری دارند، و نه مستعد افسردگی هستند.
در حقیقت، آن‌ها ممکن است خوش‌حال‌تر از دیگران باشند و از لحاظ اجتماعی بهتر از اکثر مردم عمل کنند.

نویسنده‌ی اصلی، Jorge Torres-Marín می‌گوید:

ما مشاهده کرده‌ایم که گرایش بیشتر به استفاده از طنز خود تخریب نشان‌دهنده‌ی نمره‌ی بالا در ابعاد رفاه روانی مانند شادی و […] اجتماعی است.

به عبارت دیگر، جوک‌های خود تخریب می‌توانند در واقع نشانه‌ای باشند که من یک فرد شادتر و اجتماعی‌تر هستم و احتمالا دوستان بیشتری نسبت به شما دارم.
هرچند در باطن ممکن است من هم از همه نفرت داشته باشم – و این حقیقت است؛ زیرا، من هرگز در مورد آن شوخی نمی‌کنم.


مقاله مرتبط: اعتیاد به شوخی کردن!


طنز خود تخریب

چهار نوع شوخی و معانی آن‌ها

محققان پس از استفاده از تجزیه و تحلیل روان سنجی برای شوخی‌های ۱،۰۶۸ بزرگسال بین ۱۸-۶۵ ساله به نتایجی دست یافتند که در ژورنال شخصیت و تفاوت‌های فردی منتشر شده است.
برای مطالعه‌ی ارتباط بین سبک‌های مختلف طنز با رفاه و ویژگی‌های شخصیتی، Torres-Marín و همکارانش تقسیم‌بندی سنتی بین چهار نوع طنز را به کار گرفتند: “دوستانه، تهاجمی، خودپرور و خود تخریب“.

محققان توضیح می‌دهند که طنز اجتماعی و یا “دوستانه”، با بیان سخنان سرگرم‌کننده و یا گفتن جوک، به عنوان یک نوع طنز خیرخواهانه شناخته شده است.
این نوع طنز با ویژگی‌های شخصیتی مانند مهربانی، فروتنی و صداقت ارتباط دارد. هر چه شخص مهربان‌تر باشد، جوک‌های “خیرخواهانه” برای تقویت پیوندهای اجتماعی را بیشتر تعریف می‌کند. از سوی دیگر، طنز خودپرور، به “نگه داشتن چشم انداز طنز آمیز در شرایط نامساعد یا مضر” اشاره دارد.

محققان می‌گویند که انتظار داشتند افرادی که جوک‌های خودپرور تعریف می‌کنند نمره‌ی رفاه روانی بالاتری داشته باشند ولی متوجه شدند کسانی که طنز خود تخریب تعریف می‌کنند زندگی شاد‌تری دارند.
علاوه بر این، به طرز شگفت‌آوری طنز خود تخریب با سرکوب خشم بیشتری همراه است. در مقابل، افرادی که از طنز خودپرور استفاده می‌کنند نیز تمایل دارند که خشم خود را بهتر کنترل کنند یا به طور کلی احساس عصبانیت کمتری می‌کنند.

سرانجام، طنز تهاجمی با بیان و تجربه‌ی خشم در شرایط روزمره ارتباط دارد.
نویسندگان هشدار می‌دهند که نوع خاصی از طنز برای مخفی کردن احساسات منفی استفاده می‌شود. Ginés Navarro-Carrillo همکار نویسنده می‌گوید: “نتایج نشان می‌دهد که طنز، حتی وقتی که خوش‌بینانه یا خوب به نظر می‌رسد، می‌تواند یک استراتژی برای پوشش دادن نیت‌های منفی باشد.”
او افزود: “[طنز] به افرادی که چندان قابل اعتماد نیستند امکان ایجاد اعتماد و نزدیک شدن به دیگران را می‌دهد و به این ترتیب، این افراد از اطلاعات مهم استفاده می‌کنند تا افراد را کنترل کنند و در آینده مزایایی به دست آورند”.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید