انتشار این مقاله


جلوگیری از تشخیص اشتباه سلولیتیس

سلولیتیس (نوعی عفونت باکتریایی پوست) یک بیماری شایع پزشکی است. در حال حاضر هیچ ابزار تشخیصی برای این بیماری موجود نیست.

سلولیتیس (نوعی عفونت باکتریایی پوست) یک بیماری شایع پزشکی است. در حال حاضر هیچ ابزار تشخیصی برای این بیماری موجود نیست. تنها راه تشخیص سلولیتیس بر اساس ظاهر منطقه آسیب دیده و نشانه‌های گزارش شده توسط بیمار است. بسیاری از بیماری‌های دیگر باعث التهاب پوست می‌شوند که ظاهر سلولیتیس را تقلید می‌کند. (شناخته شده به عنوان شبه سلولیتیس) به علت وجود این موارد معمولا تشخیص اشتباه صورت می‌گیرد. یک مطالعه جدید توسط محققان بریگام و بیمارستان زنان نشان می‌دهد، مشاوره اولیه توسط یک متخصص پوست برای بیماران مبتلا به سلولیتیس احتمالا یک مداوای مقرون به صرفه برای جلوگیری از اشتباهات است و نتایج را بهبود می‌بخشد. نتایج مطالعه آن‌ها در JAMA Dermatology منتشر شده است.

نویسنده متناظر آرش مستقیمی، پزشک و رئیس بخش بستری‌های پوستی، می‌گوید:

«این یک پیروزی بزرگ برای هر دو بیماران و بیمارستان‌ها می‌باشد. یافته های ما نشان می‌دهد که مداخله زودهنگام متخصصین پوست در بیماران مبتلا به سلولیتیس احتمالی، نه تنها نتایج را برای بیماران بهبود می‌بخشد، بلکه موجب صرفه‌جویی هزینه بیمارستان‌ها در ارتباط با خدمات بیمارستانی غیر ضروری و خالی شدن تخت‌های بخش ارژانس می‌شود.»

در کار قبلی مستقیمی و همکارانش یک سری از بیماران را که در بخش اورژانس BWH به علت تشخیص احتمالی سلولیتیس بستری بودند، ارزیابی کردند. طی این ارزیابی مشخص شد که یک سوم از این بیماران مبتلا به شبه سلولیتیس بودند. با وجود این آمار، تیم مراقبت‌های پوستی با مشارکت گروه بستری و ED برای ارائه مشاوره پوستی برای ۱۶۵ بیمار در واحد مراقبت‌های ED آماده شدند. این تیم جهت تشخیص بستری شدن افراد مبتلا به سلولیتیس احتمالی تشکیل شد. با مشاوره پوستی تشخیص داده شد که یک سوم از این بیماران مبتلا به شبه سلولیتیس هستند. متخصصین پوست توصیه می‌کنند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ۸۲.۴ درصد از این بیماران قطع شود و همچنین از مشاهدات برنامه ریزی شده دست بکشید و پذیرش بستری در نیمی از بیماران صورت گیرد. هیچکدام از بیماران مبتلا به شبه سلولیتیس نشان ندادند که وضعیتشان پس از ترخيص بدتر می‌شود.

براساس یافته‌های آنان، محققان تخمین می‌زنند که مشاوره پوست در مورد سلولیتیس احتمالی می‌تواند از حدود ۹۷۰۰۰ تا ۲۵۶۰۰۰ روز بستری در بیمارستان‌ها و ۳۴۰۰۰ تا ۹۱۰۰۰ مورد قرار گرفتن غیر ضروری در معرض آنتی‌بیوتیک جلوگیری کند. همچنین این مورد باعث صرفه جویی در هزینه‌های خالص به طور سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار تا ۲۱۰ میلیون دلار شود.

در حالی که نتایج مطالعات به طور اثبات شده مزایای مشاوره اولیه پوست را نشان می‌دهد، چالش اصلی در حال حاضر مقیاس پذیری است. محققان قبلا پروتکل‌هایی را در BWH اجرا کرده‌اند که دربر گیرنده کارشناسان پوست در مراقبت اولیه از بیماران مبتلا به سلولیتیس احتمالی می‌باشد. اما انجام این برنامه در حالی که به صورت ۲۴/۷ به مشاور پوستی دسترسی نداشته باشیم، بسیار سخت است. مانند شرایطی که در دفاتر مراقبت‌های اولیه، خانه‌های پرستاری و مراکز توانبخشی وجود دارد. مستقیمی و تیم او در حال حاضر در حال توسعه ابزارهایی هستند که به آن‌ها این امکان می‌دهد تا از راه دور مشاوره پوستی با کیفیت بالا انجام دهند. آن ها نام این مشاوره را “teledermatology” نهادند. (پوست شناسی از راه دور) این روند برای بهبود نتایج مرتبط با سلامت بیماری‌های شبه سلولیتیس در مقیاس بسیار بزرگ‌تر صورت می‌گیرد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید