انتشار این مقاله


هوش مصنوعی صدای ایست قلبی را می‌شنود

اگر در دانمارک با اورژانس تماس بگیرید، بلافاصله نه تنها یک اپراتور بلکه یک دستیار هوشمند نیز شنوای شما خواهد بود.

شما اگر در دانمارک خدمات اورژانسی را شماره‌گیری کنید، بلافاصله نه تنها یک اپراتور بلکه یک دستیار هوشمند نیز شنوای شما خواهد بود. توسط سیستم corti شروع به کار کرد به این گونه که هنگامی‌که یک نفر در کپنهاگ ۱۱۲ را شماره‌گیری کند، سیستم فعال می‌شود و سپس شروع به گوش دادن به علائم احتمالی قلب می‌کند. برای انجام این کار ، ابتدا از نرم افزار تشخیص گفتار استفاده می‌کند تا آنچه را که گفته شده ، پیش از تجزیه و تحلیل ، رونویسی کند. هنگامی که از تشخیصی اطمینان حاصل شود ، هشداری برای اپراتور روی صفحه نمایش چشمک می‌زند.


مقاله مرتبط: لیزرها و تشخیص خطر حمله قلبی و سکته مغزی


شناسایی حمله قلبی از طریق تلفن یکی از وظایف مهم یک اپراتور است. فردی که حادثه‌ای را گزارش می‌دهد ، اغلب مضطرب و فاقد آموزش پزشکی است، بنابرین خواندن بین خطوطی که آن‌ها صحبت می‌کنند کلید این اتفاق است. تشخیص زودهنگام علائم می‌تواند تفائت بین زندگی یا مرگ باشد، اما چون تنها ۱ درصد از تماس‌های اورژانسی به علت ایست قلبی است، انتخاب همه‌ی علائم در همه زمان‌ها دشوار است.
لارس مائوله در corti می‌گوید:

اگر کسی به علت ایست قلبی از نردبان سقوط کند، فقط به نظر می‌رسد که سقوط تند و تیزی داشته است. شناخت علائم درست می‌تواند بسیار سخت و استرس‌زا باشد.

مبنای این تکنولوژی الگوریتم‌هایی به نام شبکه‌های عصبی هستند. این شبکه‌های عصبی شامل بسیاری از لایه‌های محاسباتی مختلف هستند و از ارتباطات نورون‌ها در مغز الهام گرفته شده‌اند. با در معرض قرار دادن شبکه توسط مقادیر وسیعی از اطلاعات ، در نهایت به طوری سازماندهی می‌شود که می‌تواند به طور قابل اعتماد الگوها را در اطلاعات جدید تشخیص دهد. در مورد corti یاد می‌گیرد که شرایط خاصی را از سال‌ها سیاهه‌های تماس‌های اورژانسی تشخیص دهد.


مقاله مرتبط: هنگام حمله‌ی قلبی چگونه زنده بمانیم؟


مائوله می‌گوید:

هيچ کلمه‌ی خاصی وجود ندارد که ما در جستجوی آن باشیم.

سیستم هیچ کلمه یا عبارتی خاصی برای جستجو ندارد، در عوض همه چیز را از سیاهه‌های تماس‌ یاد می‌گیرد. این تیم می‌گوید که در طی آزمایش‌های اولیه، سیستم توانست همه موارد مربوط به حمله قلبی را نقطه یابی کند چه آن‌ها که اپراتور انسانی توانست تشخیص بدهد، و چه برخی از آن‌ها که نتوانست تشخیص دهد. آن‌ها همچنین مطالعات طولانی‌تری را بر روی خدمات اورژانسی دانمارکی به اتمام رسانده‌اند، که نتایج آن در حال حاضر در حال بررسی است. اگر چه اولین نسخه سیستم بر حمله قلبی تمرکز دارد ، تیم در تلاش است تا تشخیص سکته مغزی را نیز به لیست ترفندهای corti اضافه کند ، همچنین یک نسخه انگلیسی برای ایالات متحده.
در حال حاضر corti تنها بر روی مکالمه‌ی دیالوگی متکی است، اما دلایل بر این باورند که سیستم با تجزیه و تحلیل صوتی بیشتر می‌تواند بهبود یابد. به عنوان مثال ، یک عارضه جانبی متدوال در حمله قلبی، الگوی غیرمعمول تنفسی به نام تنفس آگنال است، که برای فرد غیرمتخصص می‌تواند به جای یک مشکل جدی مانند تنفس منظم جلوه کند.
تیکو تاکس در corti می‌گوید:

یکبار زمانی ‌که ما این کار را انجام می‌دادیم، اپراتور تلفن توانست از تماس‌گیرنده بخواهد که گوشی را نزدیک کسی قرار دهد تا مطمئن شود که واقعاً نفس می‌کشند یا نه.

Corti نتایج بسیار هیجان‌انگیزی دریافت کرده است.ارزیابی تنفسی یکی از بزرگترین چالش‌ها در هنگام تماس اضطراری برای حمله قلبی است. با این حال هنگامی که حمله قلبی تشخیص داده شود این پایان ماجرا نیست. موضوع بزرگ بعدی هدایت تماس گیرندگان از طریق احیا است. یک مجموعه کامل از پیشرفت‌های کوچک در شناخت حمله قلبی و سپس اقدام بر روی آن، یک تفاوت بزرگ ایجاد می‌کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید