دکتر مجازی

آیا چای سبز به کاهش وزن کمک می‌کند؟

چای سبز به دلیل ترکیب تغذیه‌ای غنی و سرشار از آنتی‌اکسیدان بودن با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش وزن همراه است.

این چای اخیرا در غرب محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چای سبز از مدت‌ها قبل در طب سنتی چینی برای مداوای بیماری‌های متعددی از سردرد گرفته تا بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اخیرا عنوان شده که چای سبز با کاهش وزن ارتباط دارد. در این مقاله به شواهدی از این ادعا و همچنین موثرترین روش مصرف چای سبز برای کمک به کاهش وزن نگاهی خواهیم کرد.
با ما همراه باشید.

چای سبز و کاهش وزن

فرایندهایی که بدن را قادر می‌سازد تا غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند، به طور کلی به عنوان متابولیسم شناخته می‌شود. چای سبز می‌تواند با کمک متابولیسم بدن در کاهش وزن کارآمد باشد.

چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتکین می‌باشد که یک نوع آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این ترکیبات می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. کاتکین می‌تواند باعث سوزاندن چربی‌های اضافی بدن شود در حالی که ترکیب کاتکین و کافئین می‌تواند میزان انرژی مورد استفاده‌ی بدن را افزایش دهد.


مقاله‌ی مرتبط: اثرات نوشیدن چای سبز چیست؟


طی یک بررسی منتشر شده در سال 2010 نشان داده شد که مکمل‌های چای سبز اگرچه ممکن است حاوی کاتکین یا کافئین کمی بوده باشند اما تاثیر مثبتی در کاهش و کنترل وزن دارند.

در بررسی اخیر، استفاده‌ی کلینیکالی از چای سبز به منظور تحریک کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که می‌دانستیم چای سبز دارای اثرات مثبتی بر کاهش وزن می‌باشد اما با این حال نتایج چندان قابل توجه نبود. محققان نتیجه گرفتند که بعید است که چای سبز اهمیت کلینیکالی در این زمینه داشته باشد.

استفاده از چای سبز برای کاهش وزن مبنای علمی دارد. برخی شواهد تجربی نیز برای حمایت از این ادعا وجود دارد. با این حال، در مطالعات تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود بیشتر از دوزهای بالای کاتکین یا کافئین نسبت به نمونه‌ای از یک فنجان چای سبز استفاده می‌شود.

مهم است که توجه داشته باشیم هر گونه فایده‌ی چای سبز در کاهش وزن احتمالا خیلی کم است. مسلم است که تاثیر چای سبز در مقایسه با فعالیت‌هایی چون ورزش که دارای مزایای متابولیکی بیشتری است، اصلا قابل قیاس نیست!

ورزش کردن با یک برنامه‌ی منظم و داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی سبزیجات، استراتژی‌های بسیار موثری در کاهش وزن هستند. استفاده از چای سبز در کنار این روش‌ها می‌تواند نتایج مثبت آن را افزایش دهد.

چقدر چای سبز مصرف کنیم؟!

نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در طول روز برای تکمیل فرآیند کاهش وزن کافی است. مقدار دقیق مصرف آن بسته به میزان کافئین مصرفی و متابولیسم طبیعی افراد می‌تواند از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد.

درست است که نوشیدن چای سبز کاملا بی ضرر است اما با این حال، در بعضی موارد لازم است تا بیشتر دقت کنیم چون کافئین در دزهای بالا برای کسانی که در معرض خطر مشکلات قلبی و یا فشار خون بالا هستند، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

چای سبز چیست؟

چای‌ها با وجود این همه تنوع و گوناگونی، همگی مشتقی از گیاهان هستند. چای سبز، چای سیاه، چای سفید و چای یونولون از گیاه Camellia sinensis تولید می‌شوند.

چای سبز به وسیله‌ی بخار برگ گیاه Camellia sinensis تولید می‌شود. از طریق فرایند تخمیری که برای ساخت انواع دیگری از چای مانند چای سیاه و چای سفید یا چای یونولون استفاده می‌شود، بیشتر آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در برگ گیاهان حفظ نمی‌شود.

سایر فواید سلامتی چای سبز

چای سبز شامل طیف وسیعی از ترکیبات مختلف می‌باشد، از جمله‌ی آن‌ها:

  • ویتامین B
  • فولات
  • منیزیم
  • فلاونوئیدها
  • دیگر آنتی اکسیدان‌ها

این موارد با چندین مزیت سلامتی همراه می‌باشند که عبارتنداز:

  • کاهش کلسترول
  • بهبود عملکرد قلب
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
  • کنترل دیابت نوع 2
  • داشتن خواص ضدسرطانی

مقاله‌ی مرتبط: تاثیر چای سبز بر افزایش حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر


شواهد بسیاری از این ادعاها همچنان بی‌نتیجه مانده است. به عنوان مثال، بررسی انجام شده در سال 2009 شواهد قوی از مصرف چای سبز جهت پیشگیری از سرطان نشان نداد.

براساس بررسی جدیدتری که در سال 2013 انجام شد، برخی از شواهد نشان‌دهنده‌ی آن است که مصرف چای سبز می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، با این‌حال برای اثبات این قضیه به بررسی‌های بیشتری نیاز است. در نتیجه مطالعاتی با کیفیت بالاتر و طولانی‌مدت برای تایید اینکه آیا چای سبز برای هرگونه بیماری مفید است یا خیر، مورد نیاز خواهد بود.

در بررسی جدیدتر در سال 2013، برخی از شواهد نشان داد که مصرف چای سبز می‌تواند کلسترول را کاهش دهد. با این حال، این نتیجه براساس انجام تعداد کمی از مطالعات کوتاه مدت حاصل شد.

نگاهی اجمالی

چای سبز غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که مزایای سلامتی فراوانی برای انسان‌ها دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان کمک به کاهش وزن و بهترین روش برای مصرف آن لازم است. چای سبز مدت‌هاست که استفاده شده و به هیچ وجه مضر نمی‌باشد، به همین ترتیب می‌تواند علاوه بر مفید بودن یک رژیم غذایی سالم و کمک به کاهش وزن، در سلامت کلی افراد نیز بسیار موثر باشد.