انتشار این مقاله


چگونه انگیزه‌ی خود را حفظ کنیم؟!

در این مقاله ما پنج راهکار حفظ انگیزه را در جنبه‌های مختلف زندگی برایتان ارائه می‌دهیم.

داشتن انگیزه می‌تواند عاملی برای ادامه‌ی حیات ما انسان‌ها باشد. در این مقاله ما بر اساس نتایج حاصل از انجام برخی تحقیقات، پنج راهکار حفظ انگیزه را در جنبه‌های مختلف زندگی برایتان ارائه می‌دهیم. با دکتر مجازی همراه باشید.

انگیزه می‌تواند بخش حیرت آوری از زندگی مدرن خیلی از ماها باشد. در تمام جنبه‌های کار و زندگی شخصی، ما به وجود این انگیزه نیازمندیم. به همین دلیل است که بسیاری از مردم تمام تلاششان را می‌کنند تا این حالت را در خود حفظ کنند. بی انگیزگی می‌تواند ناشی از احساس ناخوشایند گناه، کسلی و یا تنبلی بوده باشد. در طرف دیگر قضیه، با انگیزه بودن ممکن است احساس انرژی فوق العاده زیاد، هدفمند بودن و تندرستی را در افراد ایجاد کند.

در این مقاله، ما نگاهی به چگونگی با انگیزه بودن در انجام پنج بعد مرتبط با سلامتِ زندگی مدرنمان خواهیم انداخت: ورزش، تغذیه‌ی مناسب، معاشرت اجتماعی، برخورد با منفی نگری و مقابله با حس کسالت در فصل زمستان.

۱. چگونه انگیزه‌ای برای ورزش کردن داشته باشیم؟

یک راه خوب برای داشتن انگیزه‌ی ورزش کردن این است که بیش از حد بر روی نوع خاصی از سبک ورزشی تکیه نکنید. با تغییر سبک‌های آموزشی می‌توانید برای مدت طولانی در دستیابیِ اهداف ورزشی خود تمرکز بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، آشنا شدن با انواع برنامه‌های آموزشی گسترده در روال تمرینات شما، آمادگی جسمانیتان را نیز بالا می‌برد. در واقع بدن شما قادر به انطباق با سختی‌های نوع خاصی از سبک آموزشی نخواهد بود.

به ورزش را نه به عنوان یک کار روزمره، بلکه با یک دید بسیار ارزشمند و مهم‌تری نگاه کنید. اگر در ذهنیت شما ورزش به عنوان یک کار معمولی متجلی شده باشد، انجام دادن آن برای شما چه بسا بسیار دشوار خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: ورزش کردن چگونه طول عمر را افزایش می‌دهد؟


سعی کنید ورزش را جزئی از روال کار روزمره‌ی خود قرار دهید؛ در این صورت همانند انجام کارهای دیگر ورزش نیز خواهید کرد. ورزش به سادگی انجام کارهای دیگریست که شما باید در طول روز انجام دهیدو داشتن چنین طرز تفکری می‌تواند به شما در رها شدن از احساسات منفی در این زمینه کمک شایانی بکند. به یاد داشته باشید که ورزش کردن نتایجی بسیار لذت بخش و قابل توجهی دارد. هنگامی که ما ورزش می‌کنیم، بدن ما ماده‌ی شیمیایی به نام اندورفین تولید می‌کند؛ ماده‌ای ضد افسردگی که باعث کاهش احساس درد و ایجاد احساسات خوشایند در فرد می‌شود. بعضی از ورزشکاران پس از مدت زمان طولانی ورزش چنین احساساتی را در خود تجربه می‌کنند.

نباید تمرینات به صورت انفرادی باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) فعالیت گروهی را بسیار مناسب دانسته و همواره بر این نکته توصیه می‌کند. دیدن چگونگی انجام دادن تمرینات ورزشی توسط دیگران می‌تواند برای شما بسیار الهام بخش باشد. علاوه بر این شما با انجام این کار انگیزه‌ و روحیه‌ی یکدیگر را نیز تقویت می‌کنید.

۲. چگونه‌ی انگیزه‌مان را در فصل زمستان حفظ کنیم؟

در طول فصل سردی همچون زمستان، حفظ انگیزه می‌تواند چالش برانگیز باشد. در این فصل ورزش کردن، تغذیه‌ی مناسب، معاشرت کردن  و حفظ روحیه شاید کمی سخت‌تر باشد. قبل از ورزش، از حرکات کششی برای گرم کردن عضلات خود استفاده کنید. این نکته بسیار مهم است چراکه در آب و هوای سرد، عضلات منقبض می‌شوند. برای داشتن بهترین نتیجه، پا، بازو و کتف خود را به مدت ۳۰ ثانیه  تحت کشش قرار دهید.

برای انجام فعالیت یا پیاده‌روی در زمستان، اطمینان حاصل کنید که لباس‌های مناسب این فصل را پوشیده‌اید. حتی بیل زدن برف در فصل زمستان نیز می‌تواند یک نوع فعالیت و حرکت خوبی در این فصل محسوب شود! برای جلوگیری از آسیب دیدگی مراقب باشید تا به درستی این کار را انجام دهید.

۳. چگونه انگیزه‌ی خوردن غذای سالم را داشته باشیم؟

هر کسی که در تلاش برای کاهش وزن خود است بخوبی می‌داند که پایبند بودن به یک رژیم غذایی خاص می‌تواند تا چه اندازه دشوار باشد. اما در این مقاله راهنمایی‌ها و راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که انگیزه‌ی پایبند بودن به رژیم غذایی را در شما حفظ می‌کند. به عنوان مثال CDC، رویکردی تحت عنوان بازتاب، جایگزینی و تقویت را ارائه می‌دهد.

بر اساس این مدل، CDC پیشنهاد می‌کند که دفترچه‌ای از عادات غذایی خود تهیه کنیم که در آن احساسات خود را در مورد انواع غذاها یادداشت کنیم. هر گونه عادات غذایی در این لیست که می‌تواند به پرخوری شما منجر شود هایلایت کنید؛ مثل احساس خستگی یا داشتن استرس. در این دفترچه علاوه‌بر عادات غذایی بدتان، عادات خوب خود را نیز یادداشت کنید؛ مثل خوردن دسرهای میوه‌ای یا نوشیدن شیر.


مقاله‌ی مرتبط: پرخوری و بی‌اشتهایی عصبی


با داشتن لیستی از دلایل گرسنگی که موجب پرخوری شما می‌شود، می‌توانید از چنین موقعیت‌هایی اجتناب کنید یا عادات سالم را جایگزین این عادات ناسالم کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که وقتی احساس خستگی یا اضطراب می‌کنید شروع به پرخوری می‌کنید، میتوانید این رفتار را زمانی که واقعا گرنه هستید پیاده کنید.

گام نهایی در بازتاب، جایگزینی و تقویت این است که هر روز برای تقویت این عادت‌ها تلاش کنیم. مسلما این امر زمان‌بر است. پس به خودتان زیاد هم سخت نگیرید. به یاد داشته باشید که حصول این امر به سادگی انجام یک تاکتیک برای انگیزه دادن به خود است تا بتوانید تمام عادات غذایی خود را یک شبه عوض کنید!

۴. چگونه انگیزه‌ی بیشتری برای معاشرت‌های اجتماعی داشته باشیم؟

کمک به حفظ سلامت روانی افراد، برای داشتن جامعه‌ای سالم ضروری است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که احتمال وقوع سکته‌ی مغزی برای سالمندانی که با اطرافیان خود معاشرت داشتند به نسبت کمتر بود.

برقراری ارتباط با دیگران (اجتماعی بودن)، می‌تواند سلامت روانی و ذهنی شما بهبود بخشد. علاوه بر این، مطالعه‌ای که در سال گذشته منتشر شد نشان داده بود که تعامل اجتماعی ممکن است تاثیر مثبتی بر اثربخشی شیمی درمانیِ افراد مبتلا به سرطان داشته باشد. با این حال، برقراری ارتباط همیشه آسان نیست؛ مثلا در افرادی که با اضطراب یا افسردگی زندگی می‌کنند، وقوع این امر بسیار دشوارتر است.


مقاله‌ی مرتبط: تنهایی کشنده است!


داشتن ارتباطات اجتماعی در فصول سرد سال که افراد بیشتر دچار اختلالات عاطفی می‌شوند می‌تواند در به بهبود این شرایط کمک کند. در این مقاله، راهکارهای خوبی برای داشتن انگیزه‌ی معاشرت اجتماعی وجود دارد. یک ترفند ساده این است که اگر  میخواهید بین اجتماعی یا غیر اجتماعی بودن یکی را برگزینید، حتما گزینه‌ی اجتماعی بودن را انتخاب کنید! برای مثال، با انتخاب بین تماشای یک فیلم جدید یا رفتن به یک مهمانی، شما باید قاطعانه ماندن در منزل و غیر اجتماعی بودن را از گزینه‌های مد نظرتان حذف کنید.

حال فرض می‌کنیم که شما به یک میهمانی رفته‌اید. در این حالت اندکی از میزان ترستان کم شده ولی شما برای شروع صحبت و معاشرت با مردم دچار اضطراب می‌شوید (به ویژه با افراد جدید). همین ترفند را می‌توان در این‌جا نیز اعمال کرد. به جای فکر کردن به اینکه من مکالمه را شروع می‌کنم یا طرف مقابل، به این فکر کنید که با چه کسی مکالمه را شروع خواهید کرد! البته درست است که شما گاهی اوقات برای بازیابی خودتان نیاز به تنهایی دارید، اما این یک ترفند شسته و رفته است تا انگیزه‌ی خود را به بیشتر اجتماعی بودن سوق دهد.

۵. چگونه در زمان‌های دشوار انگیزه‌ی خودمان را حفظ کنیم؟

به دلیل انواع مختلفی از دلایل، گاهی اوقات ما خودمان را در موقعیت‌های منفی قرار می‌دهیم و این موقعیت‌ها بالطبع افکار منفی را با خود به همراه دارند. اگر این افکار منفی کنترل نشوند در مراحل بعدی غلبه کردن بر آن‌ها دشوارتر خواهد بود. در چنین شرایطی، سلامت روان و ثبات و پایداری ما نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

غلبه بر تفکرات منفی در زمان‌های سخت و دشوار، مستلزم تلاش دائمی است تا ذهنمان را برنامه ریزی کنیم. اگر در موقعیت نامطلوبی قرار گرفته‌اید، به منظور برگشتن به تعادل دوباره سعی کنید فقط اطلاعات مثبت را دریافت کنید و به آن‌ها گوش فرا دهید. به دنبال پیدا کردن چیزهایی باشید که به شما الهام می‌بخشد و باعث تعالی شما می‌شود.

اطرافیان خود را با افراد مثبت پر کنید و سعی نکنید که در گفتگوهای منفی شرکت کنید. سعی کنید سخنان مثبت را با صدای بلند بیان کنید یا آن‌ها را به عنوان یک یادآوری روزانه‌یِ مرتبط با اهداف خود بنویسید و بر روی آن‌ها متمرکز شوید.

یک معامله‌ای با خود انجام دهید! وقتی که به اهدافتان نائل می‌شوید، زمانی را به صرف جشن و سرور و دادن پاداش به خود اختصاص دهید. برای دستیابی به اهدافی که در ذهن خود دارید سعی کنید همواره، حتی در زمان‌های سخت، انگیزه‌ی خود را حفظ کنید.

برای بسیاری از ماها که در این زمان از سال زندگیشان به گونه‌ای در سرما و تاریکی سپری می‌شود، این تکنیک‌های انگیزشی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

امیدواریم که این مقاله در ارائه‌ی ایده‌های جدید انگیزشی برای شما موثر بوده باشد!

 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید