انتشار این مقاله


چرا تزریق خون افراد جوان به سالمندان، مغز را جوان‌تر می‌کند؟

دانشمندان برای نخستین بار دلایلی برای اثربخشی این تکنیک پیدا کرده‌اند.

مغز موش‌های پیر را می‌توان با تزریق خون موش‌ها و حتی انسان‌های جوان‌تر، نوسازی کرد. دانشمندان برای نخستین بار دلایلی برای اثربخشی این تکنیک پیدا کرده‌اند.

محققان آنزیمی را کشف کرده‌اند که می‌تواند مغزهای در حال پیری را از زوال شناختی برهاند. تاکنون این موضوع فقط در موش‌ها دیده‌شده‌است. اگر این مکانیسم در انسان هم مشاهده شود، می‌تواند به آنتی‌ژن درمانی‌های جدیدی منجر شود.


مقاله مرتبط: دلیل ژنتیکی زوال ناشی از پیری


چهار سال پیش، Saul Villeda از دانشگاه California، مشاهده کرد که تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های پیر، قدرت یادگیری و حافظه آن‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش از طریق تقویت ارتباطات نورونی هیپوکامپ صورت می‌گیرد. به طرز مشابهی، تزریق خون موش‌های پیر به موش‌های جوان نیز باعث تسریع در زوال شناختی می‌گردد. تاکنون Villeda و تیمش در حال پژوهش بر روی اسرار خون‌های جوان هستند.

محققان از تکنیکی به نام parabiosis استفاده کردند که در طی آن سیستم گردش خون دو موش با سنین مختلف به هم متصل می‌شود. آنان سپس مغز موش‌ها را آنالیز کردند تا سطح آنزیمی را که تصور می‌شود در برخی بیماری‌های وابسته به افزایش سن دخیل است، بسنجند و مشاهده کردند که برخی از فاکتورهای موجود در خون قادر به تغییر سطح این آنزیم هستند.

این آنزیم Tet2  یا ten eleven translocation methylcytosine dioxygenase 2 نام دارد و در تنظیم فعالیت تعدادی از ژن‌ها دخیل است. با افزایش سن جهش‌ها در ژن کد کننده این آنزیم تجمع پیدا کرده و خطر ابتلا به سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. برخی از ژن هایی که این آنزیم در فعالیت آن ها موثر است،‌ در نوسازی سلول‌های مغزی دخالت دارند. با کاهش کارایی این آنزیم در اثر افزایش سن،‌ توانایی‌های شناختی دچار زوال می‌شوند.

محققان همچنین افزایش سطح Tet2 فعال را در هیپوکامپ موش‌های پیری که خون موش‌های جوان به آن ها تزریق شده بود مشاهده کردند. برای اثبات این مشاهدات، آزمایش دیگری انجام شد؛ به این نحو که توالی‌های کوتاهی از RNA برای توقف عملکرد Tet2 در موش‌های جوان ۳ ماهه مورد استفاده قرار گرفت. تعداد نورون‌های هیپوکامپ این موش‌ها کاهش پیدا کرد و همچنین قدرت یادگیری و حافظه آن‌ها تضعیف شد.

در آزمایش دیگری، محققان ویروس‌هایی را برای تحریک سول‌های هیپوکامپ به منظور افزایش تولید Tet2 طراحی کردند و در موش‌های بالغ حدودا ۶ ماهه مورد استفاده قرار دادند. آنان مشاهده کردند که افزایش سطح آنزیم‌، تولید سلول‌های جدید مغزی را افزایش می‌دهد. با اینکه این جوانسازی، باعث عملکرد موفقیت‌آمیز آن‌ها در تمام تست‌های حافظه نشد،‌ اما پیشرفت‌هایی را  نیز حاصل کرد. تجسم این مطالعه در انسان، افزایش عملکرد حافظه در یک فرد ۳۰ ساله است و جالب این‌جاست که این پیشرفت فقط با دستکاری یک آنزیم ایجاد می‌شود.


مقاله مرتبط: کشف ژن ضد پیری


پس مولکول Tet2 می‌تواند به نوسازی مغز کمک کرده و برخی توانایی‌های شناختی را در مغز موش‌های مسن افزایش دهد. این یافته بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما نباید فراموش کرد که تاکنون فقط در موش‌ها اثبات شده است. دلایل قانع‌کننده‌ای برای وقوع پدیده ای مشابه در انسان وجود دارد؛ اما نیازمند مطالعات بیشتری است. یافتن راه حلی ساده برای جلوگیری از زوال شناختی، باعث افزایش کیفیت زندگی و عمر مفید می‌شود، پس این مطالعه ارزش دنبال کردن را دارد.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید