انتشار این مقاله


شناسایی و جراحی بزرگ‌ترین تومور مغزی

این تومور در سر مردی ۳۱ ساله در هند به وجود آمده و وزنش در حدود ۱.۸ کیلوگرم بوده است. یعنی چیزی بزرگ‌تر از سر خود بیمار!

پزشکان هندی اخیرا جراحی را به انجام رسانده‌اند که براساس گزارشات اخبار موجود ادعا دارند می‌تواند بزرگ‌ترین تومور مغزی در جهان باشد.


مقاله مرتبط: تومور مغزی


بزرگ‌ترین تومور مغزی

به گزارش بی.بی.سی در تاریخ ۲۲ فوریه، بیمار فردی ۳۱ ساله به نام سانتلال پال بود که به مدت سه سال قبل از جراحی برداشت تومور با این توده بزرگ زندگی کرده است. به گفته همسرش مانجو در گفتگو با بی.بی.سی قبل از انجام جراحی، سه بیمارستان به وی گفته بودند که این تومور غیرقابل جراحی است.


مقاله مرتبط: شناسایی مولکولهای جلوگیری‌کننده از ایجاد تومورهای مغزی


دکتر تریمورتی نادکارنی، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان نیر در بمبی که این جراحی را طی ۶ ساعت انجام داده است به Hindu گفت:

وزن این تومور در حدود ۱.۸ کیلوگرم بوده است. یعنی چیزی بزرگ‌تر از سر خود پال. ما تمامی منابع پزشکی موجود را بررسی کردیم و هیچ توموری به بزرگی این پیدا نکردیم. من در سال ۲۰۰۲ توموری به وزن ۱.۴ کیلوگرم را از سر بیمار دیگری خارج کرده بودم.

قبل از جراحی تومور مغزی
پال قبل از جراحی

براساس گفته نادکارنی در گفتگو باHindu، نود درصد تومور در بین استخوان جمجمه و پوست سر (اسکالپ) قرار داشت و تنها ده درصد آن در داخل استخوان جمجمه رشد کرده بود اما همین ۱۰ درصد بر روی مغز پال فشار وارد می‌کرد و در حال از بین بردن دید او بود و می‌توانست در آینده منجر به مشکلاتی مانند فلج یا آسیب عصبی بشود.

براساس گزارش Hindu، پال در حال حاضر مراحل بهبودی را در واحد مراقبت‌های ویژه طی می‌کند و شرایط پایداری دارد. به گفته نادکارنی پزشکان در حین جراحی مجبور بودند تا اسکالپ (پوست سر) را باز کنند و تومور را خارج کنند. بخشی از تومور که در داخل جمجمه بود با باز کردن جمجمه خارج شد.

بزرگ‌ترین تومور مفزی

نادکارنی به Live science گفت:

در حال حاضر پزشکان منتظر نتایج آزمایشات‌ هستند تا ببینند این تومور از چه نوعی است و آیا سرطانی بوده است یا نه. بهبودی او به طور عمده وابسته به ماهیت تومور است. اگر سرطانی باشد احتمالا او به درمان‌های بعدی مانند پرتودرمانی و یا شیمی‌درمانی نیاز خواهد داشت.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید