انتشار این مقاله


ارتباطی جدید میان باکتری‌های روده و چاقی

محققان سوئدی دریافتند که بعضی از آمینواسیدهای موجود در خون با چاقی و ساختار میکروب‌های روده در ارتباطند.

محققان دانشگاه Lund در سوئد رابطه‌ای جدید میان باکتری‌های روده و چاقی، کشف کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که بعضی از آمینواسید های موجود در خون با چاقی و ساختار میکروب‌های روده در ارتباطند.

محققان از اهمیت میکروب‌های روده اطلاع کمی دارند و بسیاری از مطالعات مرتبط با این موضوع، براساس مطالعات حیوانی انجام شده‌اند و نمی‌توان به طور مستقیم در انسان‌ها مورد استفاده قرار داد. همچنین، میکروب‌های روده‌ی سالم یک فرد لزوما برای افراد دیگر سالم نیستند.

هرچند، تعداد افزاینده‌ی مطالعات نشان می‌دهد که میکروب‌های روده نقشی مهم در سلامت بازی می‌کنند. این میکروب‌ها بر متابولیسم اثر می‌گذارند و میتوانند در ارتباط با چاقی، بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ باشند.


مقاله مرتبط: آیا چاقی مسری است؟!


مطالعات پیشین نشان داده‌اند که انسان‌های مبتلا به این بیماری‌ها، دارای متابولیت‌های مختلفی هستند، برای مثال، مولکول‌های کوچک یا ته‌مانده‌های متابولیکی موجود در جریان خون. هدف این مطالعه جدید، شناسایی متابولیت‌های موجود در خون بود که می‌توانند با چاقی مرتبط باشند و بررسی اینکه ایا این متابولیت‌های مرتبط با چاقی بر ترکیب باکتری‌های موجود در نمونه‌های مدفوع تاثیر می‌گذارد یا نه.

محققان پلاسمای خون و نمونه های مدفوع ۶۷۴ شرکت کننده را در مطالعه‌ی Malmo Offspring Study – به اختصار MOS – ارزیابی کردند. آنها ۱۹ متابولیت را یافتند که می‌توانست با BMI فرد مرتبط باشد؛ گلوتامات و BCAA (آمینواسیدهای آروماتیک با زنجیره‌های شاخه‌دار) قوی‌ترین ارتباط را با چاقی داشتند. آنها همچنین متوجه شدند که متابولیت‌های مرتبط با چاقی با چهار باکتری روده (Blautia، Dorea، Ruminococcus از خانواده‌ی Lachnospiraceae و SHA98) در ارتباط بودند.

Marju Orho-Melander، استاد اپیدمیولوژی ژنتیکی در دانشگاه Lund، می‌گوید:

 تفاوت‌های BMI بیشتر به دلیل تفاوت‌های موجود در سطوح گلوتامات و BCAA شناخته می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که ‌متابولیت‌ها و باکتری‌های روده در تعاملند، به جای آن که عملکرد مستقلی داشته باشند.


مقاله مرتبط:یک رژیم غذایی سالم برای افراد مستعد چاقی ژنتیکی، فواید بیشتری دارد!


تاکنون قوی‌ترین ریسک فاکتور چاقی در این مطالعه – گلوتامات – در مطالعات قبلی نیز با چاقی در ارتباط بوده است. و BCAA برای پیش‌بینی آینده‌ی بروز دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی عروقی مورد استفاده قرار گرفته است.

این به آن معناست که مطالعات آینده باید بر روی چگونگی بهینه‌سازی ترکیب باکتری‌های روده برای کاهش خطر چاقی و بیماری‌های متابولیکی مرتبط و بیماری‌های قلبی عروقی، بیشتر متمرکز شوند.

وی اضافه کردن:

برای دست یابی به این هدف، ابتدا باید پی ببریم که باکتری های طبیعی روده به چه شکلند و چه فاکتور هایی بر ترکیب باکتریایی تاثیر می‌گذارند. این موضوع نیازمند مطالعات جامع، مانند MOS، و همچنین مطالعات مداخله گرانه است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید