انتشار این مقاله


محروم کردن سلول‌های سرطانی از قند- موثر خواهد بود؟

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که تقسیم سریع سلول‌های سرطانی نیازمند سطوح بالاتری از قند نسبت به سلول‌های سالم بدن است.

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که تقسیم سریع سلول‌های سرطانی نیازمند سطوح بالاتری از قند نسبت به سلول‌های سالم بدن است. این وابستگی به قند ، سلول‌های سرطانی را از سلول‌های طبیعی متمایز می‌کند و اغلب به عنوان یک روش درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ، نتایج دلگرم کننده نبوده است. همه انواع سلول‎‎های سرطانی به حذف شکر حساس نیستند و حتی برای سلول‌هایی که حساس هستند، تقلیل قند تنها سرعت پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد. مسیرهایی که سلول‌های سرطانی را به تقلیل قند حساس می‌کنند ، هنوز مشخص نیستند.


مقاله مرتبط: سلول بنیادی و پرتوتابی؛ شاید واکسنی جدید برای سرطان یافته باشیم


در تحقیقاتی که توسط تیم سنگاپور تحت نظر دانشیار Koji Itahana از دانشکده Duke-NUS، به رهبری دکتر Egen Ogris از آزمایشگاه‌های Max F.Perutz در اتریش انجام شده است، آن‌ها برای اولین بار مسیر جدیدی از مرگ سلولی را نشان داده‌اند که چگونگی مرگ سلول‌های سرطانی را در اثر تقلیل قند توضیح می‌دهد.

نقش جدید گلوکز

مدت‌ها بر این باور بودند که قند به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی بر سلول‌های سرطانی عرضه می‌شود. با این حا این تیم کشف کرد که در برخی از سلول‌های سرطانی، سطوح کمی از قند که قادر به تامین انرژی کافی نبود ، بقای سلول‌های سرطانی را تضمین کرد. این امر به این معنی است که قند نقش کشف نشده دیگری ، به جز تامین انرژی ، در بقای سلول دارد. تیم پس از آن متوجه شد که شکر دارای یک عملکرد سیگنالی جدید در سلول‎های سرطانی است که در نتیجه محرومیت آن موجب اختلاف ولتاژ در غشای سلول‌ سرطانی می‌شود که منجر به جریان یون‌های کلسیم به سلول و سپس مرگ سلول می‌شود.


مقاله مرتبط: داروهای سرطانی نور‌فعال بدون عوارض جانبی سمی


روش درمانی جدید

این تیم پیش‌بینی کرد که این ویژگی منحصر به فرد قند در سلول‌های سرطانی ، می‌تواند به منظور یک رویکرد درمانی جدید مورد استفاده قرار بگیرد. با ترکیب مهار مصرف قند و افزایش میزان کلسیم در سلول‌های سرطانی ، آن‌ها موفق به کشتن سلول‌های سرطانی شدند ، در حالی که سلول‌های سالم بدون تغییر باقی ماندند. Itahana و همکارانش دریافتند که نوع خاصی از سلول‌های سرطانی توانایی حفظ سطح قند داخل سلولی را پس از محرومیت از فند از دست دادند و فکر می‌کنند که این موضوع می‌تواند دلیل اولیه این باشد که چرا همه‌ی سلول‌ها به تقلیل قند حساس نیستند. با استفاده از درمان ترکیبی بر روی انواع سلول‌های سرطانی مناسب ، این مورد می‌تواند یک ترکیب درمانی جدید علیه سرطان باشد. این تیم در تلاش است تا در آینده از نتایج تحقیقات خود ، برای توسعه‌ی یک درمان جدید سرطان استفاده کند. درمان ترکیبی جدید که براساس این یافتهها شکل گرفته به طور بین‌المللی ثبت اختراع شده است. تحت عنوان : “درمان ترکیبی بالقوه با استفاده از مهارکننده انتقال گلوکز و القاء کلسیم داخل سلولی برای هدف قرار دادن متابولیسم سرطان”

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید