انتشار این مقاله


چگونه می‌توان بدون آرایش پوستی روشن و شفاف داشت؟

در این مقاله، به جزئیاتی در رابطه با راهکارهایی برای زیبایی، روشن‌ و درخشان‌تر کردن پوست خواهیم پرداخت.

چه کاری انجام دهم تا پوستم بدون آرایش روشن‌تر بنظر برسد؟

مانند پاسخ دادن به هرگونه سوالی در رابطه با مراقبت‌های پوستی، قبل از ارائه‌ی یک راه حل، در ابتدا سعی می‌کنیم تا علت اصلی نگرانی را در این باب مشخص سازیم. از آن‌جایی که به طور مکرر سوال چگونگی روشن‌تر کردن پوست مطرح می‌شود، تصمیم گرفته‌ایم تا دو دلیل اصلی را برای این‌که چرا پوست افراد به همان میزان که با آرایش روشن می‌شود، در حالت بدون آن نمی‌شود بیان کنیم. در این مقاله، به جزئیاتی در رابطه با این دو دلیل، تفاوت‌هایی مابین پوست روشن و پوست شفاف، همچنین راهکارهایی برای زیبایی، روشن‌ و درخشان‌تر ساختن پوست خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

روشن‌تر کردن پوست یعنی چه؟!

داشتن چهره‌ای با ظاهر و نمای روشن، بدین معنیست که رنگ پوست به طور طبیعی یکدست و یکنواخت است. حصول این امر هم نتیجه‌ی فعالیت سلول‌های ملانوسیت (سلول های تولیدکننده‌ی ملانین) می‌باشد.

رنگ پوست شما (به رنگ های روشن، نیمه روشن و ​​یا سبزه) به هنگام تولد کاملا یکدست است. این رنگ پوست شما تا زمانی که عامل تحریک کننده‌ای باعث تحریک ملانین و تولید پیگمان پوستی (مانند خال های قهوه‌ای رنگ) نشود همچنان ثابت باقی می‌ماند. هنگامی که این تغییر رنگ و تولید رنگدانه در پوست رخ می‌دهد باعث می‌شود که رنگ پوست طبیعی شما تیره‌تر به نظر برسد؛ بنابراین در پوست شما هم ناحیه‌ی تیره و هم ناحیه‌ی روشن نمایان می‌گردد. اصولا وقتی رنگ پوست به طور طبیعی یکدست باشد، پوست روشن‌تر جلوه می‌کند. اما به راستی چه عاملی سبب می‌شود که رنگ پوست کدر و تیره به نظر برسد؟ دو دلیل وجود دارد که سبب می‌شود رنگ پوست شما بدون اینکه آرایشی بکنید یکدست نباشد:


بیشتر بخوانید:


۱. خال و لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست

عواملی که باعث می‌شوند نواحی تیره و قهوه‌ای رنگی بر روی پوست شما ظاهر شود عبارتنداز:

هورمون‌ها

هورمون‌های بدن به ویژه استروژن و پروژسترون می‌توانند باعث تولید بیشتر ملانین (رنگدانه) شوند و در نهایت به هیپرپیگمانتاسيون منجر شوند. اگر شما از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید و یا اینکه باردار هستید، شانس داشتن ملاسما یا لک نیز در شما افزایش می‌یابد.

ژنتیک

بسیاری از افرادی که رنگ پوستشان تغییر پیدا کرده است، در ابتدا دلیل عمده‌ی بروز این تغییر رنگ را به قرارگیری خود در مجاورت آفتاب نسبت می‌دهند. درست است که خورشید به فرآیند تولید رنگدانه‌های پوستی سرعت می‌بخشد اما مهم است که بدانید برخی از افراد به طور ژنتیکی نسبت به سایر افراد در پوست خود ملانین بیشتری دارند. به عنوان مثال؛ خورشیدپرستانِ ۸۰ ساله‌ای وجود دارند که علی رغم مجاورت زیاد با نور خورشید، چندان هم دارای لک و یا خال‌هایی به رنگ تیره و قهوه‌ای نیستند! بروز لک‌های پوستی نیز می‌تواند با ژنتیک افراد مرتبط باشد. این لک‌های پوستی در واقع همان سلول‌هایی با ملانین فراوان هستند که افراد از والدین خود به ارث برده‌اند.

سن

صرف نظر از عامل ژنتیک، با افزایش سن، بروز تغییر رنگ در سلول‌های پوستی امری طبیعیست (هورمون‌ها در این مورد دخیل هستند). در مورد لکه‌های پوستی نیز می‌توان گفت که افراد با آن‌ها متولد نمی‌شوید؛ درواقع آن‌ها به تدریج و همگام با رشد و مجاورت بیشتر و بیشتر با آفتاب به وهله‌ی ظهور می‌رسند.

آفتاب

آیا می‌دانستید که نه تنها خودِ خورشید، بلکه گرمای ناشی از آن نیز می‌تواند باعث بروز تیرگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در پوستتان شود؟ به عنان مثال، ممکن است تجربه‌ای این چنینی داشته باشید: درحالی‌که پوست خود را با کرم ضدآفتاب فراوانی پوشانده‌اید به ساحل دریا بروید، زمانی را در سایه سپری کنید اما پس از چند روز مشاهده کنید که لکه‌ها و خال‌های تیره رنگ بسیار واضحی بر روی پوستتان نمایان شده است.(این موضوع برای کسانی‌که به طور مداوم از ضدآفتاب استفاده می‌کنند بسیار ناامیدکننده است!) حال می‌خواهیم ببینیم که چگونه می‌توانیم از بروز این خال‌ها بر روی پوست جلوگیری کنیم.

۲. جای زخم و وجود ضایعات کیستیک پوست

وجود تعداد فراوانی اسکار (جای زخم) بر روی پوست نیز می‌تواند عاملی در تیره بنظر آمدن رنگ پوست باشد. ممکن است شما دچار حادثه‌ای شوید که نتیجه‌ی آن برجای ماندن زخمی (اسکار) به رنگ قرمز یا صورتی بر روی پوستتان باشد. در این حالت سلول‌های ملانوسیت در اپیدرم، رنگدانه و پیگمانتاسیون زیادی را به دنبال التهاب (PIH) تولید می‌کنند. همین علت می‌تواند عاملی در تیرگی پوستتان باشد.

آکنه‌های کیستیک که معمولا بر روی پوست تشکیل می‌شوند نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ پوست ‌شوند. بروز این امر حاصل این می‌باشد که عفونت ایجاد شده در این ضایعات به بافت‌های اطراف منتشر می‌شود و باعث افزایش فعالیت ملانین سازی در آن‌ها می‌شود. آکنه‌های کیستیک عارضه‌ای هستند که به طور عمقی در پوست تشکیل می‌شوند و معمولا اثرشان بر روی پوست (به رنگ‌های قرمز، تیره و ارغوانی) بر جای می‌ماند.

چه کاری انجام دهیم تا رنگ پوستمان روشن‌تر شود؟

صرف نظر از علت‌ها، راه حل‌ها تقریبا یکسان می‌باشند. چهار راهکار عمده و اصلی وجود دارد که به نظر می‌رسد عمل به آن‌ها برای داشتن پوستی روشن می‌تواند مفید واقع شود:

۱. پوست خود را پاکسازی کنید اما نه به طور روزانه!

بهترین راه برای پاکسازی سلول‌های رنگدانه‌ای، استفاده از لایه بردارها به طور چندین بار در هفته می‌باشد. انواع زیادی از این نوع محصولات در بازار وجود دارند که بسته به نوع پوست شما می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین می‌توانید متناسب با نوع پوست خود از این محصولات استفاده کنید.

در مراحل بعدی، می‌توانید از لایه بردارهای فیزیکی همچون اسکراب که چندین بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اطمینان از حذف سلول‌های رنگدانه‌ای بهره گیرید. همچنین می‌توانید محصولات حاوی رتینول را نیز استفاده کنید. این ماده می‌تواند فعل و انفعالات پوستی شما را تحریک کند تا در نهایت پوست شما روشن‌تر شود. همزمان با استفاده از لایه بردار، اطمینان حاصل کنید که تمام دستورالعمل‌های استفاده از این محصول را دنبال می‌کنید چراکه هدف ما این نیست که به طور افراطی از این محصول استفاده کنیم؛ بلکه چه بسا ممکن است در صورت استفاده‌ی افراطی از این محصول، سوزش و ناراحتی‌هایی در پوستمان ایجاد شود و نتیجه‌ای خلاف تصور ما عاید شود. پس دستورالعمل‌های استفاده از لایه بردارها و همچنین محصولات روشن‌کننده‌ی پوستی حاوی رتینول را حتما بخوانید.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به یک متخصص پوست و استفاده از داروهای شیمیایی و لیزها که راه حل سریعی برای از بین بردن سلول‌های ملانین‌دار می‌باشد تحت درمان قرار گیرید.

۲. از یک محصول روشن کننده استفاده کنید.

استفاده از محصولات روشن کننده‌ی پوستی به طور روزانه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش رنگدانه‌های پوستی داشته باشد. توصیه می‌کنیم در ابتدای کار از محصول روشن کننده‌ای که نیازی به نسخه‌ی دارویی نداشته باشد شروع کنید. این محصول بهتر است حاوی جزء فعال ویتامین C (منیزیم اسکوربیل فسفات) باشد. استفاده از چنین محصولاتی روش اثبات شده‌ای برای کاهش تولید ملانین پوستی و روشن کردن پوست محسوی می‌شود.

۳. به طور روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

بدون تردید، استفاده از کرم ضد آفتاب تا حد زیادی تشکیل لک‌ها و پیگمان‌های پوستی را که در اثر نور و حرارت خورشید ایجاد می‌شوند کاهش می‌دهد. مهم است که بدانیم اشعه‌های UV (حتی در یک روز ابری) به هر ناحیه از پوستمان که برخورد کند در همان جا تولید پیگمان‌ها را تحریک می‌کند. هدفِ روشن کردن رنگ پوست نیز کاهش همین پیگمان‌ها می‌باشد. اگر به دلیل برخورد مکرر با نور خورشید این پیگمان‌ها تولید شوند، اثراتشان تا مدت‌ها بر روی پوست باقی خواهد ماند.

بسیاری از افراد در استفاده از لایه بردارهای پوستی، انواع روشن‌کننده و سفیدکننده‌های پوستی تاکید بسیار دارند اما چه بسا ندانند که استفاده از این محصولات در صورت محافظت نکردن پوست از نور خورشید، می‌تواند ضررات جبران‌ناپذیر دیگری را با خود به همراه داشته باشد. خیلی ساده است! اگر شما می‌خواهید تا پوستتان روشن‌تر شود، باید به طور روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. در تمام ساعاتی که در برابر روشنایی آفتاب می‌باشید ( تمام این ۳۶۵ روز سال!) باید این کرم بر روی پوست شما قرار داشته باشد.

۴. لکه‌های پوستیتان را به درستی درمان کنید.

اگر تا به حال فکری در رابطه با درمان لک‌های پوستیتان نکرده‌اید باید به شما بگویم که وقت آن رسیده که به فکر درمان آن‌ها باشید! اکثر مردم فقط به فکر برطرف کردن خال‌های پوست خود می‌باشند و از مداوای لک‌های خود غافل‌اند. این کار کاملا اشتباه است! توصیه‌ی ما به شما این است که از محصولات مناسبی جهت برطرف کردن لک‌هایتان (بدون باقی ماندن اثری از آن‌ها) بهره گیرید!

چطور می‌توانم پوستی درخشان و شفاف داشته باشم؟

می‌توان گفت داشتن پوستی روشن و درخشان دو مقوله‌ی کاملا جدا از هم هستند. پوستی درخشان و شفاف حاصل گردش خون، اکسیژن مناسب و کافی در پوست شما می‌باشد. برای داشتن پوستی شفاف باید از موادی استفاده کنید که خاصیت تحریک‌کنندگی داشته و بتواند گردش خون پوستتان را افزایش می‌دهند.


بیشتر بخوانید: 


استفاده از لوازم آرایشی

سریع‌ترین و ساده‌ترین راه روشن‌تر و زیبایی کردن پوست، استفاده از لوازم آرایشی است. توصیه می‌کنیم که از لوازم مناسبی برای پوست خود استفاده کنید. استفاده از لوازم آرایشی مناسب چه بسا می‌تواند در قالب یک پایه و مانعی حفاظتی باشد که پوست شما را در مقابل اشعه‌های آسیب‌رسان خورشیدی مصون دارد.

و به عنوان کلام آخر، دستیابی به پوستی روشن و یکدست به تلاش نیاز دارد. استفاده از محصولات مناسب پوستی و پیروی از دستورالعمل‌های فردی متخصص نیز در این زمینه لازم و ضروری است.

امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید