انتشار این مقاله


معنی واقعی “احتمال بارش باران” چیست؟

“احتمال بارش باران” پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. برای دانستن مفهوم دقیق آن به این مقاله نگاه کنید.

برای یک پیک‌نیک برنامه‌ریزی میکنید، و هواشناسی اعلام می‌کند که ۶۰ درصد احتمال بارش باران وجود دارد. چه قدر محتمل است که وسط پیک‌نیک شما باران ببارد؟ اگر نمی‌دانید، تنها نیستید. “احتمال بارش باران” پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

زیر چتر من

 در سال ۲۰۱۵، واشنگتن پست خوانندگان خود را آزمایش کرد تا ببیند چه قدر در باره‌ی پیش‌بینی هوا اطلاع دارند. اکثر خوانندگان بر این باور بودند که اگر هواشناسی می‌گوید ۶۰ درصد احتمال بارش باران وجود دراد، به این معنا است که فردا روی ۶۰ درصد از منطقه باران می‌بارد. این باوری رایج است، اما فقط نصفه و‌ نیمه درست است. در واقعیت، احتمال بارش باران یا POP بر پایه‌ی رابطه‌ای ریاضی است که اطمینان پیش‌بینی‌کننده را به حساب می‌آورد. رابطه به‌شکل زیر است:

POP=Coverage x Confidence

به عنوان یک مثال ساده، اگه پیش‌بینی‌کننده ۱۰۰ درصد مطمئن است که ۴۰ درصد از ناحیه باران قابل توجهی خواهد داست، POP می‌شود ۴۰ درصد. البته که ۱۰۰ درصد اطمینان هیچ‌وقت در علم رخ نمی‌دهد، پس این رابطه معمولا پیچیده‌تر می‌شود. چه می‌شود اگر پیش‌بینی‌کننده ۵۰ درصد مطمئن باشد که باران می‌بارد، و اگر ببارد، باران به ۸۰ درصد از ناحیه می‌رسد؟ ۵۰ درصد از ۸۰ درصد می‌شود ۴۰ درصد، پس POP می‌شود ۴۰ درصد.

یک حساب سرانگشتی

ممکن است به نظر پیچیده بیاید، این به این علت است که هوا با احتمالات سر و کار دارد، و احتمالات معمولا ریاضیات پیچیده نیاز دارند. خبر خوب این است که آدم عادی لازم نیست هر بار که پیش بینی هوا را می‌بیند دست‌به قلم شود. با توجه به هواشناسی ملی، اگر دیدید که احتمال بارش ۴۰ درصد است، بدانید که “۴۰ درصد احتمال دارد که باران در هر نقطه از محل مورد پیش‌بینی ببارد.”

 

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید