انتشار این مقاله


انواع دیابت: دیابت فقط دو نوع نیست!

در مورد این‌که دیابت فقط یک بیماری با دو حالت متفاوت نبوده و شامل حالات مختلفی می‌شود چه تصوری دارید؟

در مورد این‌که دیابت فقط یک بیماری با دو حالت متفاوت نبوده و شامل حالات مختلفی می‌شود چه تصوری دارید؟

این نتیجه یک تحقیق جدید است که انقلابی برای تشخیص و درمان بهتر دیابت در آینده محسوب می‌شود.

با بررسی ۱۴۷۵۵ پرونده بیمار دیابتی فنلاند و سوئد محققان ۵ دسته متفاوت و متمایز جدا کردند، سه دسته شامل علائم شدید و دو دسته با علائم خفیف‌تر دیده شد.

محققان بازگو کردند آگاهی بیشتر در مورد انواع دیابت فهم و درمان بیماری را برای ما آسان‌تر می‌کند.

این تحقیق ممکن است پنجره جدیدی را برای پیشگیری از بروز دیابت به روی پزشکان باز کند.


مقاله مرتبط:۱۳ راه پیشگیری از دیابت


دکتر لیف گروپ می‌گوید:شواهد نشان می‌دهد که درمان‌های اولیه برای جلوگیری از بروز عوارض دیگر ضروری است.

به‌عبارتی بررسی دقیق‌تر دیابت دیدگاه‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پیشرفت بیماری به ما می‌دهد در نتیجه پیش‌بینی و درمان بیماری را قبل از پیشرفت کامل برای ما آسان‌تر می‌سازد.

۶ معیار در تقسیم‌بندی دسته‌ها استفاده شده‌بود: سن شخص،شاخص توده بدنی(BMI)،میزان قندخون در درازمدت،عملکرد سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس، میزان مقاومت به انسولین و میزان حضور گروه خاصی از آنتی‌بادی های مرتبط با خود ایمنی.

به جای تقسیم‌بندی ساده به دیابت نوع۱و۲ محققان انواع دیابت را جدا کردند:یک حالت خودایمنی و چهار حالت دیگر. تمام این پنج حالت از کاملاً از هم جدا بوده و هیچ اشتراک ژنی باهم نداشتند.

این‌که دیابت را در پنج دسته متفاوت جا بدهیم بهتر از این است که همه آن‌ها را یک حالت در نظر گرفته و فقط از لحاظ میزان پیش‌روی از هم جدا کنیم.

انواع دیابت تفاوت این دسته‌ها در چیست؟

یکی از آن سه دسته حاد گروهی با مقاومت شدید به انسولین بود که افرادش در معرض آسیب کلیه‌ها قرارداشتند. یکی از دسته‌های خفیف‌تر نوعی بود که بیشتر در بین افراد مسن دیده می‌شد.

به آسانی می‌توان تاثیر مثبت این تمایز را در مبارزه بهتر با دیابت مشاهده کرد. با شناسایی نوع بیماری درمبتلایان و عوارض احتمالی پزشکان می‌توانند شخصی‌سازانه‌تر بر روی بیماران کار کنند.

به علاوه محققان دریافتند عده‌ای از این بیماران درمان متناسب با بیماری خود را دریافت نمی‌کرده‌اند!

درحال حاضر بیماری دیابت دارای سریع‌ترین رشد در جهان است بنابراین گزینه‌های موجود برای این سرعت از پیشرفت کافی به نظر نمی‌رسند. تخمین زده می‌شود که حدود ۴۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به انواع دیابت مبتلا هستند.

۷۵-۸۵ درصد افراد مبتلا درگیر دیابت نوع۲ هستند که در آن بدن نمی‌تواند انسولین کافی بسازد.

همچنین محققان چند محدودیت را نیز بیان کرده‌اند: هنوز هیچ گواهی برای این‌که این پنج نوع زمینه‌های متفاوتی داشته باشند وجود ندارد. هم‌چنین این نمونه‌ها فقط از بیماران اسکاندیناویایی جمع‌آوری شده بود بنابراین تحقیقات گسترده‌تری برای اطمینان بیشتر لازم است.

گروپ می‌گوید: نسخه‌های درمانی موجود فقط محدود به ارائه‌شدن در زمان پیشرفت بیماری هستند و قدرت پیش‌بینی این‌که کدام بیمار به درمان شدیدتری نیاز خواهد داشت را ندارند.

این تحقیق ما را به روش‌های درمانی بالینی بهتر سوق داده و گامی مهم در راستای درمان بهتر دیابت به‌شمار می‌آید.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید